Varför valde/väljer DU att gifta dig?
Hej!
Varför valde du och din partner att gifta er?
Var det du eller han som tog initiativet eller var det båda?
Varför gifter man sig överhuvudtaget?
Hej!
Varför valde du och din partner att gifta er?
Var det du eller han som tog initiativet eller var det båda?
Varför gifter man sig överhuvudtaget?
Eftersom jag är kristen så känns det väldigt härligt att få gifta sig med just den kristna biten av vigseln. Sen vill vi kunna säga FRU och MAN som nån annan sa, lite smålöjligt men men
En annan stor anledning är att vi har en dotter och vill att det inte ska vara några problem med boende odyl om en av oss skulle gå bort... (Vi var sånna där som skrev under faderskapsintyget innan dotter föddes "ifall om" )
jag bara ville gifta mig och det finns ju ingen bättre man att gifta sig med än min karl!
Det var JAG som såg till att detta skedde.
Vi gifte oss för att vi året innan köpt hus tillsammans och har ett rel. stort, gemensamt lån p.g.a. det. Juridiska orsaker helt enkelt. Om det skulle hända nåt till nån av oss (peppar, peppar!) så hade allting varit betydligt mycket krångligare ifall man inte är gift.
Sen så var det ju lite romantiskt och mysigt också Och så tror jag att man, i svåra tider, kanske satsar mera på förhållandet då man är gift än om man "bara" är sambos. Det är ju liksom int riktigt lika lätt att ge upp och sk*ta i allting om man är gift. Så nog var det ju lite "kärleksorsaker" bakom beslutet också, men mest juridiska
Helt ätligt, så handlar det egentligen bara om att jag vill att vi ska heta samma efternamn... Löjligt kanske en del tycker, men våra barn har sambons efternamn och jag blev SÅ LEDSEN när jag akut åkte in med vårt ena barn till sjukhuset, fick legitimera mig och tjejen i luckan frågar "och hur är din relation till barnet?" Då blev jag så ledsen och svarade "JAg är hennes mamma...."
Insåg då att jag lika gärna kunde ha varit en dagisfröken eller nåt.. Att utomstående som ser mitt namn inte kopplar mig som mina barns mamma. Dessutom har sambon o barnen ett väldigt ovanligt namn, jag får alltid presentera mig "Hej detta var xxxx yyyy, aaaa´s mamma...
Så, rent namnegoistiskt, sedan är det såklart även av massor kärlek till min sambo, men vi är ju liksom redan ett iom våra barn!
För alla bra tänkbara anledningar som finns!
Ville visa extra mycket för oss själva o hela världen att vi hör ihop. Han e min själsfrände.
Juridiskt sedan när man skaffat hus o barn, så framtiden tillsammans i sikte.
Ville också ha en underbar dag tillägnad till oss. Klä upp oss o fira! Det e en dag vi kan blicka tbx på o glädjas åt...
Det finns så många orsaker till varöfr jag och min fästman vill gifta oss. Det skulle bli en milslång lista om vi tog upp alla orsaker.
Men vissa av dem är...
... att vi vill visa genom den största handligen av dem alla: äktenskapet.
... att vi vill förstärka våra band oss emellan.
... att vi inför våra vänner och släkt ska kunna säga att vi älskar varandra för evigt.
... att jag vill kunna heta samma sak som min älskling. (Hans namn är ett skyddat gårdsnamn som ingen utomstående får ta... inte adligt eller liknande. Äktenskap är enda sättet för mig att heta det.) Här är det egoistiskt för mig. hehehe.
... att vi vill kunna ge våra framtida barn en bra start med bägge föräldrar och utan krångel med efternamn. Dessutom så är vi bägge traditionalister som anser att man inte är redo för barn om man inte är gift. OBS! vi fördömer inte andra som gör tvärt om, men det är så som vi vill att våra barn ska ha den tryggheten.
... Sen att vi vill kunna ställa till med en underbar romantisk fest är bara ett plus.
Det finns som sagt massor av andra orsaker också... men de tänker jag inte ta här.
Hmm det var ingen lätt fråga.
Symboliken i det hela är väldigt stark för mig. För att vi älskar varandra såklart och vill vara livskamrater.
Jag är skilsmässobarn och har erfarenhet av en väldigt jobbig och utdragen skilsmässa som tog flera år av tonåren och ja det bagaget kan vara tungt att bära ibland. Jag har fått jobba otroligt mycket med just det så det blir på nåt sätt ett stort steg för mig personligen att "våga" göra en sånhär sak.. Att jag själv faktiskt styr och formar mitt liv, tar egna vuxna beslut.
Nu blev det lite flummigt
TS- själv då? Vad svarar du på dina egna frågor?
Tio år tillsammans, två barn, villa, bil tillsammans, vi är trött på att kalla varandra sambo, juridiskt tryggare att vara gift, vi älskar varandra och vill leva med varandra/kan inte leva utan varandra. Fanns liksom ingen anledning att INTE gifta sig längre...
Härlig fråga =) För att jag älskar min gobit och inte vill leva utan honom. Sen betyder det för mig att vi lovar varandra att jobba på vår kärlek om den dalar och att göra allt för att reda ut saker som kan dyka upp. Jag läste någonstans om vad en klok gammal man sagt var hemligheten till att hans äktenskap varit lyckligt & långlivat: We didn´t fall out of love at the same time and helped eachother find the way back". Det tycker jag är riktigt fint.
Sen är det ju självklart även den juridiska biten som underlättas om det händer någon av oss något.
It's the ultimate proof of our love, our common golas and our endless will of spending the rest of our lives together. Vi hör ihop och framför allt jag har väntat på att få tillhöra honom. Att vi är varandras liv.