• kenttjej

Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...

Jag o fästmannen började planera bröllopet för 1,5 år sedan och hade storslagna planer på en underbar vigsel med efterföljande 3-rätters middag med våra 70 gäster på en vacker herrgård och en fantastisk bröllopsresa.

Vi tyckte att vi började planera i god tid (dvs 2 år i förväg) då jag var i slutet av min utbildning. Vi räknade väl iskallt med att jag skulle hitta ett jobb inom två år och då fästmannen redan jobbade så hade vi goda möjligheter att spara ihop de ca 100 000 som vi beräknade att bröllopet skulle kosta.

Nu när det är 6 månader kvar så har jag inget jobb, har inte haft nån inkomst sen april (tidigare hade jag åtminstone studiemedel) och har inte precis nåt jobb i sikte. Vi klarar vardagen då fästmannen ändå har ett bra jobb, men vi har inga som helst möjligheter att spara undan något. Så nu har vi insett att vi inte kommer ha några 100 000 utan snarare 50 000 som vi (läs fästmannen) hittills lyckats spara. Så vi inser att vi måste banta ner bröllopet, frågan är hur?

Inga alternativ vi diskuterat känner någon av oss nöjda med. Vi har pratat om att hyra en annan lokal dit vi kan köpa alkohol o mat själva, men inser att det blir MYCKET mer jobb. Vem ska servera? Vem ska stå i baren? Vem ska duka? Vem ska städa? Jag vill inte stå o laga mat för 70 pers på min egen bröllopsdag, och jag vill inte kräva det av mina bröllopsgäster heller. Alternativet att bara ha fika känns så futtigt, ska folk resa från Finland bara för att äta lite tårta? Vad ska vi göra sen på kvällen?

Just nu är jag mest sugen på att fly från allt tråkigt o ha en liten ceremoni utomlands. Det känns som att vi skulle få ut mycket mer av våra 50 000 om vi spenderade dem på en fantastisk resa hellre än att ha en halvdan bröllopsfest med buffé på papptallrikar... Men jag förstår att många släktingar och vänner skulle bli grymt besvikna om de inte fick vara med på vår bröllopsdag.

Jag vet att jag låter som en bortskämd barnunge när jag klagar över att pengarna inte räcker till att få det jag vill ha. Helt klart ett I-landsproblem, borde väl skänka pengarna till bättre behövande istället...

Nån annan som är/varit i samma situation? Alla glada bröllopsplaner är som bortblåsta, så fort vi tar upp ämnet bröllop hemma så blir vi båda bara ledsna och så vill jag inte att det ska va! Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men jag kände att jag behövde skriva av mig om detta.

• Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...
  • mariaff

Hej!
    Jag kan berätta om ett alternativ som min kusin gjorde. De hade ett bröllop i en lada som de hade lövat och satt ljusslingor på väggarna. Jättemysigt. Sedan hade de i inbjudan skrivit att de ville ha italiensk buffe och skrivit ner förslag på vad vi skulle ha med oss. I vårt fall blev det lite bröd någon ost och 7 pannacotta. Det kändes faktist som en rolig ide att man som gäst fick vara med och fixa. Det är så lite att göra som gäst men gjorde att de kunde ha sin bröllopsfest med många gäster. Jag tror inte att någon tycker det var konstigt, kändes faktist kul att det var något annorlunda än det traditionella. Eftersom er situation är som den är skulle jag faktist råda er till att göra något sådant och även skippa bröllopsresan och ta den när ni har sparat ihop till den i efterhand. Ni kan ju ändå åka bort på någon liten grej i Sverige. Det vikiga är väl att ni får vara tillsammans och inte var. Förstå mig rätt!
    Jag tror att er släkt och era vänner har full förståelse om ni skulle ha buffe eller liknande som de får ta med sig och det skulle väl vara kul att kunna ha festen men ha ordnat det på ett bra sätt med bravur!
    hälsningar Maria
    Hör av dig om du vill ha mer tips!
    www.whitesky.se

• Nyårsdagen2011

vår fest:

kyrka
    församlingsgård 300 kr
    klänning 2000
    ring 3500
    blommor 1000
    hans kläder 1000
    catering 3 rätters 10 000 med dukning, undanröjning / 60 pers
    inbjudan/tack kort 1000
    alkohol 1000

jag har säkert glömt nåt, men hoppas det kan inspirera! det är just att hyra församlingsgården så man kan ta med egen alkohol och ha catering med buffé för att slippa personal som gör skillnaden. så hoppas vi ha råd att åka 2 veckor till maldiverna direkt efter...

lycka till!

• lule
    LoveA skrev 2009-09-21 14:05:42 följande:
    Vi har hyrt en lokal i majorna med bord, stolar och kuvert för 70 pers. Det kostar 4000:- och då ingår städning (grovstädning får vi dock göra och se till att allt är diskat) Vi ska ha caterad buffé och tänkt att hyra in 2-4 personal från ex gymnasieskola som tar emot maten, ser till att brudskålen blir upphälld, ställer fram buffé, plockar undan och ser till att allt är snyggt under hela festen. De får även diska och sen göra grovstädningen efteråt. Vi köper egen alkohol. Vi blir ca 50 pers och vi har en budget på 40000-50000.
    Vad är detta för lokal du hittat i Majorna? (Lite nyfiken...)
  • Annso84

Hej hej!!
    Jag hade lite samma funderingar som du när jag och fästmannen pratat om bröllop... vi har varit förlovade i drygt 5 år och väntat med bröllopet i första hand för att det inte funnits ekonomi för det. Från början ville jag ha ett "lyxigt" bröllop, med serveringspersonal, tre-rätters, herrgård och hela paketet... Jag ville gå på min egen fest och inte behöva ordna så mycket själv.
    Sedan ändrades förutsättningarna helt, jag ska börja plugga efter jul och vår ekonomi kommer bli betydligt sämre än idag så att spara massa pengar til ett stort bröllop finns liksom inte. Dessutom så vill jag inte vänta tre och ett halvt år till innan vi kan gifta oss, det är så lång min utbildning är.
    Så jag fick helt enkelt prioritera om, antingen gifter vi oss nu i höst med ett "budget bröllop" eller vänta tills efter utbildningen och säkert ett år till för att även hinna spara pengar...
    Vi gifter oss i November och det känns bara såå rätt! vi har en budget på 20000 kr och det är inga problem alls, visst det blir inte den där lyxen jag först var ute efter men det blir mycket personligare, mysigare och roligare att få göra det så snart!

Hoppas ni får ihop det så att ni båda är nöjda! det är det viktigaste... och måste man skära ner så prioritera det som faktist är viktigast för er!!

• Nordiskbrud

Då kommer väl jag med det tristaste förslaget av alla. Vänta med bröllopet tills ni har råd med att ha det precis som ni vill!
    Eftersom ni båda redan nu verkar bli missmodiga vid tanken på att hålla en tightare budget, göra avsteg från er ursprungliga plan och inte få dagen som ni drömt om ser jag inte varför ni måste gifta er just nu. Din blivande har ju lyckats att spara så pengarna kommer att fortsätta växa och därtil betydligt mer när du får ett jobb (för det kommer du att få även om det inte känns så just nu). Så mitt mer trista råd är att vänta men ett alternativ (om bröllopsresa ingick i er budget)kan ju vara att önska pengar till resan i present så når ni målet lite snabbare. Annars kan resan få vänta ett tag, den behöver ju inte ske i anknytning till bröllopet. Kan ju vara skönt att ha något kvar så inte all fokus kommer på kanske bara två veckor och resan bara blir ett stressmoment till slut.

• Tausen

allmänna spartips till middagen om ni ändå vill ah lyxen:

Kolla med gymnasieklasser (hotell och restaurang) de serverar säkert gärna om inte gratis så mycket billigare, men lika proffsigt. De ka säkert duka och stå i baren också.

Beställ bara varmrätt och tårtan och gör förrätten själva dagen innan (t.ex. västerbotten paj i småformar)

Skippa efterrätt + tårta ingen som orkar både och ändå

• kenttjej

Tack allihop! Känner mig redan mer peppad igen och lite mindre missmodig. Vet dock fortfarande inte hur vi ska lösa allt, vi får nog fortsätta föra den diskussionen.

De två sakerna som känns allra viktigast för mig just nu är att: 1, Vi gifter oss snart, jag vill inte vänta längre!
    2, Vi åker iväg på bröllopsresa, vilket är vad jag ser mest fram emot i hela bröllopscirkusen.

Mao, jag lutar mest åt att åka iväg och gifta mig på en härlig plats utomlands. Måste nu bara övertala fästmannen till detta också...

• nni

Vi funderade på april, men väntade 2 månader till. Både ekonomiskt o andra skäl. Ni kanske inte behöver skjuta på det såå hemskt länge.
    Annars visst, att gifta sig utomlands e romantiskt.
    Då kan ni ju ha fest efteråt hemma med familj o vänner?!
    Och det får vänta isf...
    Ni får väga fördelar o nackdelar o försök prioritera (inte så lätt alltid)...

• kenttjej
    Taha skrev 2009-09-22 12:49:20 följande:
    Vilken stad bor du i?
    Göteborg
  • JollyO

Dagens "spartips": Skall beställa vigselringen på nätet och kan då betala den på faktura. Blir ju lite dyrare men då kan vi betala kostnaden på 10' vid ett senare tillfälle och lägga pengarna på annat på bröllopet.

Bor också i Göteborg och satsar på dryga 50000 då jag är student. Blir hellre gift i glada vänners sällskap än ensam på en herrgård/strand. Visst vore bröllop på tex Tjolöholms slott en dröm, men inte behöver du servera toast skagen, rostbiff och potatissallad bara för att det inte blir slottsbröllop?

• 123ost

Det måste vara jobbigt för er!

Nu vet jag inte hur ni hade tänkt med 3-rätters middag. Tänker ni t.ex "aptitretare-buffé-tårta"?

Jag tycker att du borde kolla runt efter en lokal att hyra, bara själva lokalen. Sen tycker jag att ni ska kolla med era släktingar och vänner om dom känner folk som kanske är bra på att laga mat och servera. Det finns oftast någon som kan göra det och de blir inte alls så dyrt!

Jag och en vän var på ett bröllop och serverade, vi fick 500kr för den kvällen och då var vi där 17.00-22.00. Innan alla gäster kom till lokalen stoppade vi ut aptitretare på alla bord.
    (bruden och brudgummen hade dukat och fixat dagen innan. Det är bra, då fick dom exakt som dom ville ha!)Sen tog vi bort alla tallrikar. Sedan fanns det en vattenkanna på varje bord + 2-3 vinflaskor (rött). Sedan gick vi till alla bord och frågade om någon ville ha vittvin eller öl, lite då och då. Sedan dukade vi fram bufféen i ett rum brevid köket. Kollade så det alltid fanns mat på borden. Och sedan dukade vi fram tårtan och fika i samma rum när alla hade ätit färdigt.

Det är mycket tal och aktiviteter på festen, så vi som serverade hjälpte även till lite i köket.

Jag tycker verkligen att ni ska kolla runt, finns allting några som jobbar lite extra (som inte är gäster alltså!)

Alkoholen beställde dom från Tyskland, blev några tusenlappar billigare.

Man behöver inte ha utbildade proffs, tro mig! Det blev en jättebra och kul kväll för alla, även för mig som "jobbade"

Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...