• kenttjej

Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...

Jag o fästmannen började planera bröllopet för 1,5 år sedan och hade storslagna planer på en underbar vigsel med efterföljande 3-rätters middag med våra 70 gäster på en vacker herrgård och en fantastisk bröllopsresa.

Vi tyckte att vi började planera i god tid (dvs 2 år i förväg) då jag var i slutet av min utbildning. Vi räknade väl iskallt med att jag skulle hitta ett jobb inom två år och då fästmannen redan jobbade så hade vi goda möjligheter att spara ihop de ca 100 000 som vi beräknade att bröllopet skulle kosta.

Nu när det är 6 månader kvar så har jag inget jobb, har inte haft nån inkomst sen april (tidigare hade jag åtminstone studiemedel) och har inte precis nåt jobb i sikte. Vi klarar vardagen då fästmannen ändå har ett bra jobb, men vi har inga som helst möjligheter att spara undan något. Så nu har vi insett att vi inte kommer ha några 100 000 utan snarare 50 000 som vi (läs fästmannen) hittills lyckats spara. Så vi inser att vi måste banta ner bröllopet, frågan är hur?

Inga alternativ vi diskuterat känner någon av oss nöjda med. Vi har pratat om att hyra en annan lokal dit vi kan köpa alkohol o mat själva, men inser att det blir MYCKET mer jobb. Vem ska servera? Vem ska stå i baren? Vem ska duka? Vem ska städa? Jag vill inte stå o laga mat för 70 pers på min egen bröllopsdag, och jag vill inte kräva det av mina bröllopsgäster heller. Alternativet att bara ha fika känns så futtigt, ska folk resa från Finland bara för att äta lite tårta? Vad ska vi göra sen på kvällen?

Just nu är jag mest sugen på att fly från allt tråkigt o ha en liten ceremoni utomlands. Det känns som att vi skulle få ut mycket mer av våra 50 000 om vi spenderade dem på en fantastisk resa hellre än att ha en halvdan bröllopsfest med buffé på papptallrikar... Men jag förstår att många släktingar och vänner skulle bli grymt besvikna om de inte fick vara med på vår bröllopsdag.

Jag vet att jag låter som en bortskämd barnunge när jag klagar över att pengarna inte räcker till att få det jag vill ha. Helt klart ett I-landsproblem, borde väl skänka pengarna till bättre behövande istället...

Nån annan som är/varit i samma situation? Alla glada bröllopsplaner är som bortblåsta, så fort vi tar upp ämnet bröllop hemma så blir vi båda bara ledsna och så vill jag inte att det ska va! Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men jag kände att jag behövde skriva av mig om detta.

• Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...
  • kenttjej
    Martinaa skrev 2009-09-21 12:05:29 följande:
    Har ni sparat ihop så mycket som 50 000 kronor kan ni fortfarande få en bra fest. Jag förstår att det inte blir som ni först hade tänkt er, och det är ju självklart en besvikelse, men ge inte upp för det! Ni kan fortfarande få en fantastisk dag med era vänner och familj!Många här på BT har en total bugdet på kanske hälften av det ni kommer landa på, och de blir gifta ändå! Jag själv har ungefär räknat med 50 000 och vi bjuder runt 50 gäster och ska ha trerätters (dvs förrätt, huvudrätt och tårta) på ett fint ställe i stan. Nu vet jag inte vad det är för priser och så ni har fått eller tänkt er på lokal och mat och så vidare, men ni kan ju försöka hålla er till det ni tänkt från början och dra ner på andra ställen. Köp klänning från Kina (finns en tråd just för kina-klänningar), kolla om någon du känner kan fixa hår och smink och om ni kan fixa blommor och dekoration själva lite billigare.Vad jag vill säga i alla fall är att det inte är kört för er utan ni kan fortfarande få ett drömbröllop! Lycka till!
    Tack för alla bra spartips! Tyvärr är det just middagen o festen som verkar äta upp alla pengar, o då är det stället vi har tänkt ett av de billigaste tror vi hamnar på ca 800 kr/kuvert och då har vi räknat in lokalhyra, mat, dryck och tårta. Så för 70 pers så är vi redan uppe i 56 000.
  • kenttjej
    emmibob skrev 2009-09-21 12:12:17 följande:
    Vår fest:Bygdegård (jättefin) hyra ca 1000:-Serveringspersonal, ställer upp gratis för att senare få dricka och vara med på festen! Bartender lika så...( Vi bor i glesglesbygd och här spelar väldigt sällan liveband )En person kommer att ha i uppdrag att värma maten.Jag gör själv förrätten (kall öring och skaldjurspaj)Mamma gör porterstekEn kompis gör tårtan (Hon är kock)En kompis gör nattamaten (smörgåstårta).
    Det låter ju jättekäckt! Vi bor mitt inne i stan så här får man betala saftiga pengar för liveband... Önskar att man hade lite mer användbara kontakter som kunde hjälpa till med diverse grejer.
  • kenttjej
    Fenixx skrev 2009-09-21 12:08:29 följande:
    annars ha vigseln med dem närmsta och så får alla som vill följa med efteråt och betala för maten själv på nån mysig restaurang och så lägger ni sen pengarna på en underbar resa ihop.
    Jag vill ju inte ha något betalbröllop... Jag vill så mycket, jag vill ju kunna bjuda alla. Mina föräldrar och släktingar som ställt upp för mig hela livet, mina allra bästa vänner...
  • emilou77

Är bröllopsresan inräknad i de 100 000? Många väntar ju med just bröllopsresan för att spara nya pengar...

Vi har snålat på t ex inbjudningskort osv för att kunna ha en fest vi drömmer om. Vi bryr oss mer om att alla kan komma, att det finns god mat på borden och att det blir roligt. Vi har således kört många inbjudningar på mailen och enbart snigelpost till de som inte har mail.

När det gäller festen är det ju ofta alkoholen som kostar. Kan man dra ner på det på något sätt? T ex bjud på ett glas vin och ha betalbar (då blir det ju inte riktigt "betalbröllop" utan bara för de som vill dricka extra). Bestäm i förväg med restaurangen hur många flaskor vin ni ska betala, annars fyller servitriser lätt på glasen till bredden bara för att sälja mer vin.

Som sagt, det verkar som ni får välja att skjuta på antingen resan eller festen. Och ingen närstående kommer tycka att något av det är konstigt.

• KatjaB

Men om ni tex skulle catera och ha buffé så kan ni komma undan med 100-150 kr per kuvert.
    Och då behöver ni ju inte ha så många som serverar.
    Vet många bröllop som caterat maten och haft bufféer som varit jättegoda.

• Önskebrunnen

Hej!
    Många kateringfirmor har ju serveringspersonal som följer med under middagen,eller att man betalar extra för det.Kan vara värt att kolla upp.Eller kuvertavgift!Tycker själv att det är jättebra, och vi hade det själv på vårat bröllop.

• Vid havet

Måste ni verkligen bjuda 70 pers? Ni kan ju få samma sorts "lyx" fest om ni bjuder hälften?
    Vi hade ett litet bröllop, med bara 27 gäster och det var underbart. Fest och dans och party blev det ändå.

Eller kan ni kanske skjuta på det 1 år till?

Det viktigaste är nog att ni kommer fram till vad som är viktigast.

Men förstår att det känns trist när yttre omständigheter gör att ni inte kan få det bröllop ni drömt om. Vi fick ändra om helt 1 månad innan vårt bröllop... från vigsel coh fest på en brygga i skärgården med övernattning för alla till mer traditionellt på en mindre herrgård. Blev fantastiskt det med :)

• PennyJenny

Jag förstår att det inte känns riktigt som ett alternativ att köra ett budgetbröllop och att det inte är för att ni ser ner på det eller så, utan för att det skiljer sig förmycket från det ni drömt om och planerat för. Och då tycker jag att det nog är bättre att göra något helt annat.

Ni är själva inne på att åka iväg och det tycker jag låter som en bra idé! Och tala om för era nära och kära att ni kommer åka iväg och tala om att ni tyvärr inte har råd att bjuda med alla, men de som vill boka in en resa samtidigt som er och vara med på bröllopet är hjärtligt välkomna. Kanske kan det vara något?Om ni är ute i god tid så får ni säkert några som åker med och kanske kan ni använda delar av budgeten för att betala lite för föräldrar eller så om ni vill bjuda lite.

• LoveA

Vi har hyrt en lokal i majorna med bord, stolar och kuvert för 70 pers. Det kostar 4000:- och då ingår städning (grovstädning får vi dock göra och se till att allt är diskat) Vi ska ha caterad buffé och tänkt att hyra in 2-4 personal från ex gymnasieskola som tar emot maten, ser till att brudskålen blir upphälld, ställer fram buffé, plockar undan och ser till att allt är snyggt under hela festen. De får även diska och sen göra grovstädningen efteråt. Vi köper egen alkohol. Vi blir ca 50 pers och vi har en budget på 40000-50000.

• Aleta

Förklara läget för släkt och vänner och önska er bidrag till festen istället för presenter, kan det vara något?
    I och för sig så blir det ju lite osäkert eftersom en del kanske ger mycket och andra inget alls, det kan man aldrig veta i förväg.

Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...