• emmibob

    Vad hände med din kropp då du slutade med P-piller?

    Så nu stundar sanrt vårt bröllop. I december gifter vi oss efter 5 och 1/2 år tillsammans. Vi har hus tillsammans och jobb.

    Barnlängtan blir bara starkare och starkare.Min m2b har velat att jag ska sluta med p-piller i över ett halvår. Men jag som har hittat min drömklänning har inte velat riskera att inte kunna ha den på mig. Nu däremot är det ju faktiskt inte så länge kvar...

    Nu till min fråga, vad hände med din kropp när du slutade med p-piller? Jag är orolig för att jag kommer gå upp i vikt, få finnar och att mitt humör ska bli ännu mer växlande (har ganska dåligt tålamod...).

    Jag vill ju sluta, men inte om det medför viktuppgång (så jag iaf inte kan använda klänningen) eller att jag får stå som en prickikorv vid prästen. I så fall är det nog bättre och vänta med pillerna. Döm mig inte för att vara "ytlig".

    Vågar jag sluta?
    Till saken hör att vi som sagt läääängtar efter barn. Och mitt recept tar slut om en månad. Dessutom vet jag med största sannorlikhet att jag kommer ha svårt för att bli gravid (pga ärfliga faktorer, jag har en sjukdom som gör det svårare och dessutom har jag ätit piller i 13 år).

    Hur skulle du ha gjort?

  • Svar på tråden Vad hände med din kropp då du slutade med P-piller?
  • emmibob

    Tack igen för alla svar!

    Jag har slutat med pillrena nu (tre dagar utan men dock slutat).
    Så nu får jag själv erfara konsekvenserna...

  • Mimsa

    Till att börja med, lycka till emmibob, hoppas det går bra och att ni snart får ert efterlängtade barn :)

    Sen undrar jag lite mer om det här med fertilitetsdator. Tar det lång tid innan man kan "lita på" den? Har hört att man måste ha en ganska lång "inlärningsperiod" innan datorn lärt sig ens cykel. Och hur många dagar per månad är det som man inte kan ha oskyddat sex? Har funderat på dator ett tag, har tagit p-piller i ganska många år och hade bara haft mens ett par år när jag började med dem, men har under åren haft en del problem som skulle kunna bero på mina p-piller så nu är jag lite nyfiken på hur min kropp skulle fungera utan dem. Är dock inte sugen på att använda kondom jämnt så detta verkade som ett bra alternativ. Var kan man skaffa en? Finns det nån sida som har bra information om det?

  • gumzan

    Här kommer lite glada kosekvenser!!!

    Jag hade ätit ppiller i 10 år när jag slutade, jag blev gladare, fick mer sexlust och mådde bättre helt enkelt.
    Mensen kom tillbaka direkt och var regelbunden.
    Måla inte f*n på väggen!!!
    Och lycka till i bebbe verkstan.

    Mimsa: man brukar säga att man har en fertilvacka då man har ägglossning, ägget lever iofs i 24 timmar men spermierna kan ju överleva i kvinna i upp till 5 dagar men det är väl super spermierna det. 2-4 dgr är vanligast.
    Gå in på clearblue.se de har väl såna grejer oxå.

  • jaao

    jag fick bättre hy när jag slutade med p-piller... annars märkte jag ingen skillnad alls...

  • lexiwed

    Min kropp fattade ingenting när jag slutade med p-piller. Det tog ett haalvår innan mensen kom, ett år innan vi fattade att det förmodligen skulle bli svårt att få barn.
    Men sju år senare efter en rad undersökningar och behandlingar så har vi två underbara tjejer. En treåring och en tremånaders bebis!
    Jag fick reda på att jag hade PCO och inte hade regelbunden ägglossning....
    Så inga p-piller mer för mig, nu är det äta rätt och motion som gäller istället, även om det är svårt att ta sig i kragen ibland....

  • martinimix85

    Mer information om fertilitetsdatorerna finns på www.naturafemme.se
    För mig funkar de perfekt. Fick gröna dagar redan första månaden.

    Det finns en ekoblogg ekoblogg.blogg.se/
    som använder och skriver om den också!

    Lycka till...

  • Sundance

    Jag ha varit utan ca 1,5 månader nu och känner mig bättre helt enkelt. Min hy har inte blivit sämre som många erfarit och som jag var lite nervös över. Första mensen utan p-pillrens hjälp var nån vecka sen men skötte sig helt normalt. Framför allt så slapp jag migränen nästan helt som jag alltid fick vid mens när jag åt p-piller. Svårt att kommentera sitt humör. Inbillar mig att jag nog mår bättre. Jag är inte deppig utan orsak som jag kunde vara innan, sedan mår jag väl inte tipptopp men det beror på andra saker, så generellt har nog mina humörsvängningar blivit bättre. Fick en kommentar igår oma tt jag gått ner i vikt också och det slog mig faktiskt precis nu att det kanske kan vara att jag slutat med p-pillren... Hmmm...

  • Chris24

    faaaaen ångest jag får nu! Jag hade bara problem nästan med P-piller, satte in p-staven igen efter ett uppehåll på 1år (hade den i 3år, fick höra man skulle vila kroppen lite o satte in den igen förra året) men nu krånglar skiten bara!

    Jag blöder konstant nuförtiden och jag går upp & ner i vikt, skit jobbigt. Nu funderar jag på att ta ut den såklart men jag vet inte vad jag ska ta då p-pillrena fick mig o må dåligt också? Är smått rädd för detta nu..

    Dessutom vill jag inte ha p-spruta, gick upp 10kg nästan när jag prövade det i 3-4mån och p-plåster glömmer jag mest troligt.. nej, ingen spiral tack heller.

    SUCK.

  • Skimmra
    Chris24 skrev 2009-11-11 11:03:09 följande:
    faaaaen ångest jag får nu! Jag hade bara problem nästan med P-piller, satte in p-staven igen efter ett uppehåll på 1år (hade den i 3år, fick höra man skulle vila kroppen lite o satte in den igen förra året) men nu krånglar skiten bara!Jag blöder konstant nuförtiden och jag går upp & ner i vikt, skit jobbigt. Nu funderar jag på att ta ut den såklart men jag vet inte vad jag ska ta då p-pillrena fick mig o må dåligt också? Är smått rädd för detta nu..Dessutom vill jag inte ha p-spruta, gick upp 10kg nästan när jag prövade det i 3-4mån och p-plåster glömmer jag mest troligt.. nej, ingen spiral tack heller.SUCK.
    Hej,

    Har du testat p-ring? Jag tror att det är samma hormon som i p-piller men i mycket mindre mängder eftersom man sätter in den i "källan" så att säga. Sen blir ju hormonbalansen mer jämn än med p-piller eftersom dem tar man en gång per dag och p-ringen har man i hela tiden (3 av 4 veckor i månaden dvs).

    Lycka till!
  • Chris24
    Skimmra skrev 2009-11-11 14:20:01 följande:
    Hej,Har du testat p-ring? Jag tror att det är samma hormon som i p-piller men i mycket mindre mängder eftersom man sätter in den i "källan" så att säga. Sen blir ju hormonbalansen mer jämn än med p-piller eftersom dem tar man en gång per dag och p-ringen har man i hela tiden (3 av 4 veckor i månaden dvs). Lycka till!
    Men var det inte p-ring som trillade ut lite hips som haps hörde jag?
  • Skimmra
    Chris24 skrev 2009-11-11 14:35:03 följande:
    Men var det inte p-ring som trillade ut lite hips som haps hörde jag?
    Ingen aning, har aldrig testat den själv men en av mina vänner bytte från p-piller till p-ring när hon och killen skulle resa i asien eftersom risken att bli magsjuk (och i sin tur inte ha något skydd) är rätt så stor. Hon har aldrig klagat över att den skulle trilla ut. Jag har till och med frågat om den känns vid sex men varken hon eller hennes kille har märkt något. Kolla med din barnmorska/gynekolog och se vad han/hon har hört.
Svar på tråden Vad hände med din kropp då du slutade med P-piller?