• Steven och Johanna

Gå in själv i kyrkan efter sina tärnor?

Undrar om det är någon som har valt att gå in i kyrkan/vigsellokal själv vid vigsel? Ser det konstigt ut om man går in själv efter sina tärnor? Vill inte möta min blivande förrens vid altaret och lokalen är så liten så det kommer bli för trångt för mig och mina två fäder (biologisk och den jag är uppväxt med) att gå samtidigt som jag hade tänkt... Hur göra?!

• Svar på tråden Gå in själv i kyrkan efter sina tärnor?
  • Andreas flicka

Jag ogillar egentligen när folk märker ord...(och så gör jag det själv)

men i all välmening så gav du mig ett litet fniss framför datorn, jag fattade nog att det var "tyrkfels nisse".

Ja du, det här med att skriva snabbt, du skulle bara se hur mina dokument på jobbet ser ut...

• esset50
    allehanda skrev 2009-09-02 21:32:35 följande:
    Poängen är att det är prästens rum, i alla fall inte till brudgum på min arbetsplats(finns förresten bara i en av våra fem kyrkor). Det blir en "gubben i lådan" effekt och är inte vackert.
    Vad krångligt ni måtte ha det hos er?

hos oss får gummen vänta hos prästen och kan gå o ställa sig när det bara är ett litet tag kvar.

Fö så har vi i en av våra kyrkor den enda tillgängliga toaletten belägen i sakristian, den används av behövande vid alla typer av förrättningar.

Varför inte testa leta lösningar i stället för problem?
  • rottizz1

mina tärnor, man samt hans bestman gick in först o sen gick jag in med pappa.
    Gör som DU själv vill och bry dig inte om vad som ser dumt ut osv

• allehanda
    esset50 skrev 2009-09-03 21:22:54 följande:
    Vad krångligt ni måtte ha det hos er?hos oss får gummen vänta hos prästen och kan gå o ställa sig när det bara är ett litet tag kvar.Fö så har vi i en av våra kyrkor den enda tillgängliga toaletten belägen i sakristian, den används av behövande vid alla typer av förrättningar.Varför inte testa leta lösningar i stället för problem?
    vi har också enda toan i en sakristia som är belägen i början av kyrkan, toppen, ända tills för något år sedan då helt plötsligt de flesta brudpar fick en fix ide om att detta var deras alldeles eget rum och körde ut varenda en som tog i dörren däribland prästen. Där har du förklaringen till att vi har det "krångligt"! Vi bara återerövrade våra personalutrymme och idag används de precis som de skall( hos oss går alla brudpar in tillsammans).
  • esset50
    allehanda skrev 2009-09-03 22:32:33 följande:
    vi har också enda toan i en sakristia som är belägen i början av kyrkan, toppen, ända tills för något år sedan då helt plötsligt de flesta brudpar fick en fix ide om att detta var deras alldeles eget rum och körde ut varenda en som tog i dörren däribland prästen. Där har du förklaringen till att vi har det "krångligt"! Vi bara återerövrade våra personalutrymme och idag används de precis som de skall( hos oss går alla brudpar in tillsammans).
    märkligt, vi har dialog med de som kommer till oss. OK, det är trångt, ömsesidig hänsyn gäller. "finns det hjärterum så finns det stjärterum"
  • ascensionday

Vapenhuset är ju i allmänhet precis innanför dörren (just för att man förr hängde av sig sina vapen här innan man gick in i själva kyrkan), så om din brudgum väntar på dig där kan ni ändå gå in tillsammans. Spelar det förresten någon roll exakt var han väntar, det blir väl samma överraskning ändå när han väl får se dig i all din glans? Måste han stå vid altaret och svettas inför hela församlingen? Bara frågor, absolut inga anmärkningar.

Rebellen75 skrev 2009-09-02 21:55:01 följande:
    Jaha, Har varit på 3 bröllop där brudgummen har väntat där tillsammans med Prästen men det kan ju vara skillnad i olika stift hur man gör. Därför trodde jag att det var okej. Brudgummen får väll vänta i vapenrummet då. För det finns väll i de flesta kyrkor?
  • CeKe
    ascensionday skrev 2009-09-07 17:54:23 följande:
    Vapenhuset är ju i allmänhet precis innanför dörren (just för att man förr hängde av sig sina vapen här innan man gick in i själva kyrkan), så om din brudgum väntar på dig där kan ni ändå gå in tillsammans. Spelar det förresten någon roll exakt var han väntar, det blir väl samma överraskning ändå när han väl får se dig i all din glans? Måste han stå vid altaret och svettas inför hela församlingen? Bara frågor, absolut inga anmärkningar.
    Hehe, nej, för mig skulle vi lika gärna gå in tillsammans, men det är min käre sambo som vill stå därframme. Lite kul faktiskt, för jag tror det både är en romantisk bild av att jag kommer in längs altargången samt att han tror att han slipper en massa uppmärksamhet =) och som ni skriver, kommer han ju att få en MASSA uppmärksamhet om han står där innan jag och min tärna kommer in =)
  • CeKe

Sorry, men är urless på liknande kommentarer. Men visst, skulle va en spännande tvist på det hela. Jag tror alla vi som funderar på att gå ifrån "normen" att gå in tillsammans vet precis vad många här inne på BT tycker om detta, så snälla, låt oss göra som vi vill, så länge som prästen säger ok!

Duchess skrev 2009-09-03 18:16:22 följande:
    Eller så kan du vänta framme i kyrkan med dina tärnor och så går din blivande make in själv...?
  • Duchess

Har jag sagt att ni måste göra som jag föreslår? Förslag är ju just förslag, inte befallningar.

För övrigt har jag sällan sett någon kommentar om att låta maken gå in själv/med sin mamma eller pappa, så jag har lite svårt att förstå hur du kan vara "urless" på det.

CeKe skrev 2009-09-07 18:28:07 följande:
    Sorry, men är urless på liknande kommentarer. Men visst, skulle va en spännande tvist på det hela. Jag tror alla vi som funderar på att gå ifrån "normen" att gå in tillsammans vet precis vad många här inne på BT tycker om detta, så snälla, låt oss göra som vi vill, så länge som prästen säger ok!
  • Rebellen75

Idag hade vi repetition med prästen. Gud vad konstigt det kändes att gå längst altargången och säga ja till varandra. Syrran sjöng lite på varje låt.
    Så nu blir det så att våra döttrar går in först sedan min tärna sist kommer jag SJÄLV eller inte helt sist för efter mig går prästen in. Min m2b frågade var han kunde stå och vänta.- Du får vara inne i mitt rum det blir bra, så slipper du stå helt själv. Skönt när man har präster som är inne på samma linje som en själv.

• CeKe

Jodå, den/de kommentaren/-rna har kommit upp i alla trådar jag läst som handlat om nåt som har att göra med att gå in på annat sätt än tillsammans =)

Duchess skrev 2009-09-07 19:17:22 följande:
    Har jag sagt att ni måste göra som jag föreslår? Förslag är ju just förslag, inte befallningar. För övrigt har jag sällan sett någon kommentar om att låta maken gå in själv/med sin mamma eller pappa, så jag har lite svårt att förstå hur du kan vara "urless" på det.
  • CeKe

Låter jättefint! Lycka till

Rebellen75 skrev 2009-09-07 21:25:20 följande:
    Idag hade vi repetition med prästen. Gud vad konstigt det kändes att gå längst altargången och säga ja till varandra. Syrran sjöng lite på varje låt.Så nu blir det så att våra döttrar går in först sedan min tärna sist kommer jag SJÄLV eller inte helt sist för efter mig går prästen in. Min m2b frågade var han kunde stå och vänta.- Du får vara inne i mitt rum det blir bra, så slipper du stå helt själv. Skönt när man har präster som är inne på samma linje som en själv.
  • Duchess

Jag har inte läst alla, så det har jag svårt att uttala mig om, men säger du det så..

Jag har dock svårt att förstå varför det är en så dålig idé att göra tvärtom istället. Det får du gärna förklara för mig.

CeKe skrev 2009-09-07 21:35:36 följande:
    Jodå, den/de kommentaren/-rna har kommit upp i alla trådar jag läst som handlat om nåt som har att göra med att gå in på annat sätt än tillsammans =)
  • CeKe

Har ingen åsikt om den ena idén är bättre än den andra egentligen, vore i o f sig rätt coolt i den ordning som du föreslog. Min känsla är bara att liknande kommentarer ofta har att göra med feminism, att kvinnan är underställd mannen om hon går in med någon annan än sin blivande man etc. Självklart vill jag ha ett jämlikt samhälle! Grejen är dock den att jag är så säker på min egen självständighet som kvinna att det inte bekommer mig om man som tjej går fram till sin man, går in med sin pappa, mormor eller vad ni kan vara. För mig har det ingenting alls att göra med osjälvständighet, bortskänkning eller liknande. Men jag vet, det finns massor med bra argument emot mitt sätt att tänka. Jag orkar bara inte vara så feministisk av mig... Och visst, vore riktigt coolt om även mannen går fram med någon som betyder något om bruden ska gå fram med någon annan än sin blivande man! Helt för sånt! Eller egentligen är jag väl för att göra som man vill, så länge prästen tycker att idén är ok.

Duchess skrev 2009-09-08 19:52:03 följande:
    Jag har inte läst alla, så det har jag svårt att uttala mig om, men säger du det så.. Jag har dock svårt att förstå varför det är en så dålig idé att göra tvärtom istället. Det får du gärna förklara för mig.
  • esset50
    Duchess skrev 2009-09-08 19:52:03 följande:
    Jag har inte läst alla, så det har jag svårt att uttala mig om, men säger du det så.. Jag har dock svårt att förstå varför det är en så dålig idé att göra tvärtom istället. Det får du gärna förklara för mig.
    De vill inte. Räcker det?
Svar på tråden Gå in själv i kyrkan efter sina tärnor?