• Steven och Johanna

Gå in själv i kyrkan efter sina tärnor?

Undrar om det är någon som har valt att gå in i kyrkan/vigsellokal själv vid vigsel? Ser det konstigt ut om man går in själv efter sina tärnor? Vill inte möta min blivande förrens vid altaret och lokalen är så liten så det kommer bli för trångt för mig och mina två fäder (biologisk och den jag är uppväxt med) att gå samtidigt som jag hade tänkt... Hur göra?!

• Svar på tråden Gå in själv i kyrkan efter sina tärnor?
  • Rebellen75

Han behöver inte stå framme vid altaret hela tiden. Brukar ju finnas en sakristina ( eller vad det nu heter, stavas) Där prästerna byter om. Den är ju oftast i anslutning till främre delen av kyrkan. Det är ju bara att gå ut när det börjar närma sig.

• allehanda
    Rebellen75 skrev 2009-09-02 20:43:07 följande:
    Han behöver inte stå framme vid altaret hela tiden. Brukar ju finnas en sakristina ( eller vad det nu heter, stavas) Där prästerna byter om. Den är ju oftast i anslutning till främre delen av kyrkan. Det är ju bara att gå ut när det börjar närma sig.
    Poängen är att det är prästens rum, i alla fall inte till brudgum på min arbetsplats(finns förresten bara i en av våra fem kyrkor). Det blir en "gubben i lådan" effekt och är inte vackert.
  • Rebellen75
    allehanda skrev 2009-09-02 21:32:35 följande:
    Poängen är att det är prästens rum, i alla fall inte till brudgum på min arbetsplats(finns förresten bara i en av våra fem kyrkor). Det blir en "gubben i lådan" effekt och är inte vackert.
    Jaha, Har varit på 3 bröllop där brudgummen har väntat där tillsammans med Prästen men det kan ju vara skillnad i olika stift hur man gör. Därför trodde jag att det var okej. Brudgummen får väll vänta i vapenrummet då. För det finns väll i de flesta kyrkor?
  • CeKe

Det där löser sig nog, tror ni inte? =)

• Sofi78

jag gcik in sjalv efter mina tarnor samt blomsterflicka, min man vantade vid altaret med sina marsalker, blev jattebra!!

• Duchess

Eller så kan du vänta framme i kyrkan med dina tärnor och så går din blivande make in själv...?

• Humlan66
    CeKe skrev 2009-09-01 21:52:31 följande:
    Och här är en till som tänker likadant och tänker göra likadant, om prästen säger ok! Min blivande man går in med sin marshalk (eller står där framme när folket kommer - som han helst vill.. anar att det är för att inte få så mycket uppmärksamhet...) och jag går in med min tärna =)Kommer bli superbra! Den enda som kanske blir lite besviken är pappsen som nog har bilden av att han vill gå fram med mig (har kollat på alldeles för många amerikanska filmer), men det får han nog tåla
    men då kan ju mannen gå in med sin bestman när musiken börjar först .. och sen kommer du med din tärna
  • Andreas flicka

Förlåt jag kunde inte låta bli att fnissa lite (bli inte arg), det heter sakristia inte sakristina... (sorry igen)

• Rebellen75

Andreas flicka skrev 2009-09-03 18:40:36 följande:

Förlåt jag kunde inte låta bli att fnissa lite (bli inte arg), det heter sakristia inte sakristina... (sorry igen)
    Jag såg det själv så fort jag hade postat inlägget. Jag trodde någon skulle ha kommenterat det tidigare Men alla verkar ju ha fattat ändå. De är inte lätt när man ska skriva fort.
Svar på tråden Gå in själv i kyrkan efter sina tärnor?