när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?
min blivande gick ur kyrkan förra året men blev lovad av en präst att det går att lösa. Ngn mer som gått ur men gift sig i kyrkan? jag är fortfarande med och våra barn.. ngn?
min blivande gick ur kyrkan förra året men blev lovad av en präst att det går att lösa. Ngn mer som gått ur men gift sig i kyrkan? jag är fortfarande med och våra barn.. ngn?
a n n a skrev 2009-08-27 18:27:41 följande:
a n n a skrev 2009-08-27 18:44:04 följande:
Japp, jag har hört talas om arbetslöshet. Men lämnar diskussionen här då våra poänger framförts och min ambition inte är att övertala dig om att tänka annorlunda :) Tack.
Usch vad jag är hemsk. Jag menade så klart om året inte i månaden! Så fel det kan bli
Jag satte nästan mitt te i halsen när jag läste det och undrade hur 17 jag kunnat vara så dum att jag gått med i kyrkan igen . Tack och lov för dementierna
Gud, det förstår jag. Jag ber om ursäkt för min förvirrig. Dock är det ju fortfarande så att medlemsavgiften är mycket hög och man "tjänar" inte på att vara medlem om man bara gifter sig i kyrkan, om det nu bara var en ekonomisk fråga.
Vilket jag kan tycka är rimligt om de ska stå för kostanderna. Den kompetensen som behövs för att avgöra hur underhållet ska ske kanske man inte kan räkna med finns i varje församling.
Det är också skillnad på vad som ingår i en kyrklig begravning och vad som kyrkogårdsförvaltningen ska stå för eller kunna erbjuda. I stora delar av landet är det kyrkan som också, på entrepenad för att ingen annan velat ta på sig det, är kyrkogårdsförvaltning. Det krånglar förstås till vad man betalar till vad. Men det finns tydliga tariffer vad som SKA ingå i en kyrklig begravning. Du kan be att få en specifikation så att du kan se det. Att tycka att nåt ska ingå är ju inte detsamma som att det faktiskt ingår. Men det är ett otyg att inte vara tydlig med vilka val man har och vad de kostar när man bokar begravning. Och jag kan faktiskt inte riktigt förstå vad prästen ska ha för extra peng. Så har du kvar räkningar etc. kolla igenom och ifrågasätt så att du får reda på fakta -och om några felaktigheter gjorts borde de rättas till.
Katarina Michael skrev 2009-08-28 10:03:57 följande:
Men som att någon spela orgel kan jag tycka ska ingå, eftersom jag aldrig någonsin gått på i en kyrka utan att de spelas psalmer....
Tyvärr är de inte jag som betalade och har räkningen för de, de var min dåvarande pojkvän som hade hand om de...
Men kommer ihåg att vi frågesatte de...men prästen försäkrade att de var vi som skulle stå för de....
Var 5-6 år sen...så kommer inte ihåg allt...bara att vi blev förvånade...
OM de ska ingå eller inte vet jag faktiskt inte, men de var inget vi trodde vi skulle behöva betala för....där av de dolda avgifterna...
Gällde begravningen någon som var med i kyrkan eller inte? Det låter så märkligt att behöva betala för präst och orgelmusik. En begravning är väl en gudstjänst där psalmer ska ingå? Eller?
Om man inte är med i svenska kyrkan så finns det ingen anledning för kyrkan att stå för ceremoni och musik gratis, bara att sköta själva jordsättning eller kremeringen som man ändå betalar för på skatten.
Hon var med i svenska kyrkan....
För att återgå till TS...
För den som inte tror på gudar är det logiskt att inte vara medlem i kyrkor/församlingar som tillber gudar. Därmed följer förståss att inte gifta sig i religiösa byggnader under en gudstjänst och att inte vilja bli välsignad av gudarna.
Men - trots det kan ju den man gifter sig med tro och därför är det rimligt att om den ena parten är medlem så står kyrkan öppen. Vissa religioner kräver att man i dylika fall konverterar och personligen tycker jag det är förkastligt - vad är det värt om personen ändå inte tror?
Att, som det antyds i tråden, gå ur sv kyrkan av ekonomiska och sedan kalkylera med att ändå få gifta sig där får jag inte att gå ihop. Antingen tror man på kyrkans gud och vill bli välsignad av honom eller också tror man inte och då är det väl inte i första hand en ekonomisk fråga att gå ur kyrkan? Eller går folk ur kyrkan av ekonomiska skäl fast de tror på sv kyrkans gud?
Katarina Michael skrev 2009-08-28 10:03:57 följande:
Det låter bara märkligare. Var det verkligen en svenskkyrklig församlingskyrka ni hade begravningen i? Knas...
Katarina Michael skrev 2009-08-30 02:43:06 följande:
Jepp de vara de, i en av Sveriges älsta kyrkor till o med...