• grönrosavit

när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?

min blivande gick ur kyrkan förra året men blev lovad av en präst att det går att lösa. Ngn mer som gått ur men gift sig i kyrkan? jag är fortfarande med och våra barn.. ngn?

• Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?
  • feministbrud

Haha, nej det är en ren förlustaffär! Tjänar du 25000 i månaden betalar du mer än 3000 kr i månaden till kyrkan. Så inte sparar du en slant om det bara är gifta dig du vill göra i kyrkan.

Dock undrar jag varför man vill gifta sig i krykan om man inte är medlem.

Moirie skrev 2009-08-27 15:19:42 följande:
    Tack! Då låter det som man sparar en slant som medlem.
  • Tooticki
    feministbrud skrev 2009-08-27 16:12:51 följande:
    Haha, nej det är en ren förlustaffär! Tjänar du 25000 i månaden betalar du mer än 3000 kr i månaden till kyrkan. Så inte sparar du en slant om det bara är gifta dig du vill göra i kyrkan.Dock undrar jag varför man vill gifta sig i krykan om man inte är medlem.
    Nja, det stämmer inte riktigt! Medeltalet för kyrkoskatten är 1,33%. Dvs 332,50 kr/mån för en person som tjänar 25 000 kr.
  • allehanda
    feministbrud skrev 2009-08-27 16:12:51 följande:
    Haha, nej det är en ren förlustaffär! Tjänar du 25000 i månaden betalar du mer än 3000 kr i månaden till kyrkan. Så inte sparar du en slant om det bara är gifta dig du vill göra i kyrkan.Dock undrar jag varför man vill gifta sig i krykan om man inte är medlem.
    Det blev inte riktigt rätt den där summan på 3000:- den är mer rätt på ett år.
    Det beror sig ju faktiskt på hur stor avgift just din församling bestämt sig för att ta ut. Jag har inte den lönen du pratar om och jag betalar närmare 5000 om året i kyrkoskatt+begravningsavgift.
    Kyrkounderhållet står församlingarna för och kan få bidrag från länsantikvarierna OM man gör precis som de vill( dvs använder sig av hantverkare som de bestämmer och material som de bestämmer=mycket dyrare än vad som hade behövts).
  • Tooticki
    allehanda skrev 2009-08-27 16:35:46 följande:
    Det blev inte riktigt rätt den där summan på 3000:- den är mer rätt på ett år.Det beror sig ju faktiskt på hur stor avgift just din församling bestämt sig för att ta ut. Jag har inte den lönen du pratar om och jag betalar närmare 5000 om året i kyrkoskatt+begravningsavgift.Kyrkounderhållet står församlingarna för och kan få bidrag från länsantikvarierna OM man gör precis som de vill( dvs använder sig av hantverkare som de bestämmer och material som de bestämmer=mycket dyrare än vad som hade behövts).
    Det är viktigt att inte slå ihop dessa som en klump då begravningsavgiften inte är till kyrkan. Den kan du aldrig avsäga dig, som jag förstått det, och det är väl av den enkla anledningen att alla ska kunna begravas oavsett hur den ekonomiska situationen ser ut efter personens bortgång.
  • allehanda
    Tooticki skrev 2009-08-27 16:41:46 följande:
    Det är viktigt att inte slå ihop dessa som en klump då begravningsavgiften inte är till kyrkan. Den kan du aldrig avsäga dig, som jag förstått det, och det är väl av den enkla anledningen att alla ska kunna begravas oavsett hur den ekonomiska situationen ser ut efter personens bortgång.
    Jag kan upplysa dig om att jag inte kan gå ur svenska kyrkan, jag och alla andra kyrkvaktmästare har ett luddigt krav på oss att de som jobbar i kyrkan skall vara medlemmar och dela svenska kyrkans värderingar=att vi är de enda i sverige som har ett medlemskrav för att få lov att jobba.
  • Katarina Michael

De ska räcka med att en av er är med i kyrkan för att ni ska kunna gifta er där...

Är inte själv med i kyrkan, och jag kommer har borgerlig vigsel, där jag själv kan bestämma exakt hur lång och hur hela ceremonin ska se ut.

Ang begravningsavgiften, innebär att gravsättning och gravplats är garanterad på kyrkogården, eftersom man fortfarande måste betala för detta. Vill man ha själva begravningsceremonin i kyrkan får man betala de....fast o andra sidan så tar kyrkan ändå ut massa dolda avgifter för vanlig begravning med så.

Tycker inte att kyrkliga ceremonin vid en begravning är de viktiga, utan att folk minns mig, oberoende av ceremonin...

Dock så verka folk väldigt dålig koll på att kyrkan redan har pengar så den klara sig, faktum är att kyrkan är en av Sveriges största investerare...så kyrkoavgiften är väldigt liten del av kyrkans tillgångar...dock gör den rätt mycket iallafall på min lön.... :-P

• allehanda

Katarina Michael skrev 2009-08-27 16:58:20 följande:

gravsättning och gravplats är garanterad på kyrkogården, eftersom man fortfarande måste betala för detta. Vill man ha själva begravningsceremonin i kyrkan får man betala de....fast o andra sidan så tar kyrkan ändå ut massa dolda avgifter för vanlig begravning med så.:-P
    Ot men vill du utveckla det lite , med att kyrkan tar ut dolda avgifter? Jag jobbar själv som inne o ute vaktmästare + att jag är med i kyrkoråd och fullmäktige där jag bor och jag trodde att jag hade full koll på vad kyrkan tar betalt för i samband med en begravning men du vet tydligen lite mer än mig.
  • Tooticki
    allehanda skrev 2009-08-27 16:44:59 följande:
    Jag kan upplysa dig om att jag inte kan gå ur svenska kyrkan, jag och alla andra kyrkvaktmästare har ett luddigt krav på oss att de som jobbar i kyrkan skall vara medlemmar och dela svenska kyrkans värderingar=att vi är de enda i sverige som har ett medlemskrav för att få lov att jobba.
    Det är jag medveten om, jag studerar till präst. Nu syftade jag inte på oss som jobbar i kyrkan utan på "allmänheten".
  • grönrosavit

jag är ju med i kyrkan betalar till kyrkan min sambo har varit med i svenska kyrkan i 27 år men gick ur för att det blev för dyrt. han betalar fortfarande begravningsplats avgift.

• grönrosavit

jag är ju med i kyrkan betalar till kyrkan min sambo har varit med i svenska kyrkan i 27 år men gick ur för att det blev för dyrt. han betalar fortfarande begravningsplats avgift.

Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?