• Svanbo­et
    Äldre 21 Aug 13:16
    5932 visningar
    45 svar
    45
    5932

    När det inte är så viktigt...?!

    Jag satt i bilen på väg hem igår och funderade över det där faktumet att vi nästan aldrig är speciellt gulliga med varandra, satt och tänkte mest på ingenting när tanken slog mig att jag skulle vilja att min blivande verkligen berättade med ord för mig vad det är som är så fantastiskt med just mig som gör att han vill gifta sig med lilla mig.

    Väl hemma så kan jag ju inte låta bli att berätta vad jag satt och tänkte på i bilen så jag kryper intill i soffan och får då ett "chockande" svar... "Jag vet inte om jag vill gifta mig"

    Jaha - vad gör man nu? Det är ju inte det att han inte vill leva med mig utan det är mer så att han inte tycker det spelar någon roll om vi är gifta eller inte - själva giftandet är inte så viktigt så att säga.

    Hur hade ni reagerat/hanterat en sådan situation? Jag vill ju gärna gifta mig men inte om jag ska behöva "tvinga" fram ett bröllop.

  • Svar på tråden När det inte är så viktigt...?!
  • kikki kikki
    Äldre 24 Aug 08:19
    #31

    Måste bara fråga.....Tycker ni att när man förlovar sig är ett frieri?
    För mig är en förlovning just en förlovning och att ett frieri är när mannen frågar rent ut "vill du gifta dig med mig"
    Jag vet att förr så förlovade man sig för att inom ett år gifta sig. men jag trodde att det var helt borta.

  • Aleta
    Äldre 24 Aug 08:30
    #32

    Ja, för mig så är en förlovning något som automatiskt leder fram till giftermål, det är resultatet av frieriet liksom innan alla bröllopsplaner är klara. (Sedan kan det ta många år innan man får tummen ur och äntligen gifter sig förstås. )
    kikki kikki skrev 2009-08-24 08:19:42 följande:


    Måste bara fråga.....Tycker ni att när man förlovar sig är ett frieri?För mig är en förlovning just en förlovning och att ett frieri är när mannen frågar rent ut "vill du gifta dig med mig"Jag vet att förr så förlovade man sig för att inom ett år gifta sig. men jag trodde att det var helt borta.
  • Svanbo­et
    Äldre 24 Aug 10:30
    #33

    En förlovning är ett frieri - oavsett om man frågar eller gemensamt bestämmer.

    kikki kikki skrev 2009-08-24 08:19:42 följande:


    Måste bara fråga.....Tycker ni att när man förlovar sig är ett frieri?För mig är en förlovning just en förlovning och att ett frieri är när mannen frågar rent ut "vill du gifta dig med mig"Jag vet att förr så förlovade man sig för att inom ett år gifta sig. men jag trodde att det var helt borta.
  • Ore
    Äldre 24 Aug 11:14
    #34

    kikki kikki skrev 2009-08-24 08:19:42 följande:


    Måste bara fråga.....Tycker ni att när man förlovar sig är ett frieri?För mig är en förlovning just en förlovning och att ett frieri är när mannen frågar rent ut "vill du gifta dig med mig"Jag vet att förr så förlovade man sig för att inom ett år gifta sig. men jag trodde att det var helt borta.
    För mig är förlovning ett frieri, oavsett vem som frågat eller hur det gått till så är det för mig ett löfte att gifta sig.

    Sedan såg jag heller ingen anledning till att vi skulle gå och vara förlovade i all evinnerlighet, så jag höll stenhårt på att bröllop skulle ske året efter förlovningen...

    Vad är förlovningen om man inte tänker sig att det, ens någonsin, ska leda till ett bröllop. Vad har man lovat?
  • Äldre 24 Aug 11:30
    #35

    kikki kikki skrev 2009-08-24 08:19:42 följande:


    Måste bara fråga.....Tycker ni att när man förlovar sig är ett frieri?För mig är en förlovning just en förlovning och att ett frieri är när mannen frågar rent ut "vill du gifta dig med mig"Jag vet att förr så förlovade man sig för att inom ett år gifta sig. men jag trodde att det var helt borta.
    Ja, det är ett frieri! Måste erkänna att jag har lite svårt med folk som förlovar sig o sen när man frågar om bröllop ser de ut som frågetecken. Även om man inte gifter sig inom ett år efter förlovningen så är mitt antagande att man har det i tankarna när man förlovar sig.
  • alleha­nda
    Äldre 24 Aug 12:29
    #36
    Niini skrev 2009-08-24 11:30:24 följande:
    kikki kikki skrev 2009-08-24 08:19:42 följande:
    Ja, det är ett frieri! Måste erkänna att jag har lite svårt med folk som förlovar sig o sen när man frågar om bröllop ser de ut som frågetecken. Även om man inte gifter sig inom ett år efter förlovningen så är mitt antagande att man har det i tankarna när man förlovar sig.
    Tack skall du ha vi är förlovade men har ingen tanke på att gifta oss och detta är ett gemensamt beslut, vi kör den gamla varianten med att vi är för lovade åt varandra( som är en urgammal sed tillkommen långt innan ett års regeln!), vår förlovning föregicks inte av något frieri( har svårt att tro att det i vår vänkrets överhuvudtaget förekommit ett frieri) det är inte riktigt vi och/eller våra vänner.
  • Äldre 24 Aug 13:00
    #37
    allehanda skrev 2009-08-24 12:29:53 följande:
    Tack skall du ha vi är förlovade men har ingen tanke på att gifta oss och detta är ett gemensamt beslut, vi kör den gamla varianten med att vi är för lovade åt varandra( som är en urgammal sed tillkommen långt innan ett års regeln!), vår förlovning föregicks inte av något frieri( har svårt att tro att det i vår vänkrets överhuvudtaget förekommit ett frieri) det är inte riktigt vi och/eller våra vänner.
    Varsågod! Men jag hoppas du inte tog illa upp av min åsikt, det är bara min åsikt i en uppsjö av miljoner andra.
  • EM ikströ­m
    Äldre 24 Aug 14:49
    #38

    Jag tror att du får vänja dig vid tanken på att han inte är så entusiastisk. Det är samma sak här. Min m2b skulle helst fortsätta som vanligt (förändring är jobbig), men för mig är giftermål en "make or break"-grej och därför blir det så. Han är inte speciellt engagerad i planeringen och det är kanske inte drömsituationen, men jag älskar honom och han älskar mig och jag vet att han kommer att vara nöjd med dagen och att vara gift med mig. Om din fästman är på samma sätt så är det nog bara att du vänjer dig, tyvärr. Det du kan göra är att vara lyhörd för de önskningar han eventuellt har (som att inte gifta sig i kyrkan)och låta honom bestämma det han tycker är viktigt, annars kan han nog lätt känna sig helt överkörd.

  • kikki kikki
    Äldre 24 Aug 17:00
    #39

    ja visst tycker väl jag också att en förlovning innebär att man i simon tid ska gifta sig.
    Men jag anser inte att en förlovning är ett frieri.

  • KatjaB
    Äldre 24 Aug 17:17
    #40
    allehanda skrev 2009-08-23 17:32:57 följande:
    [citat]vet inte om jag fattat fel nu, men ni har alltså förlovat er och inte bestämt att ni ska gifta er? Kan ju vara så att han inte riktigt tänkte att förlovning innebar bröllop snart?Du KatjaB den åsikten är din egen, en förlovning behöver absolut inte betyda att en vigsel skall ske inom en relativt kort tid. Det finns massor av människor här i landet som förlovar sig för att visa at de hör ihop men som inte skulle kunna tänka sig att ingå äktenskap pga så skilda saker som att man har särkullsbarn, olika ekonomi(tex kronofogden skiljer inte på dina o mina pengar), de kanske inte tror på äktenskapet utan de nöjer sig med att vara förlovade( som enligt gammal sed i Sverige faktiskt har skett flera år före man gift sig.) Själv är jag förlovad sen urminnes tider och jag jobbar inom kyrkan men anser att det är upp till mig och min sambo gemensamt bestämma om och i så fall när detta skall ske. En förlovning betyder inte att man skall gifta sig. Det brukar leda till detta men det är ingen lag som säger att så är det.
    tror du missförstod mig lite grann nu, jag skrev det som en fråga till ts att hennes sambo kanske inte såg förlovningen som ett led i att gifta sig och det snart.
    Jag har aldrig påstått att man inte kan enbart förlova sig och att man måste gifta sig inom ett år.
    Tagga ner lite, jag skrev ju inte som något påhopp mot någon.

    Och lite OT kanske men bara för att svara på det du skrev så, kronofogden skiljer inte på gifta eller sambo, inkomsterna räknas samman ändå. Något annat vore ju rätt konstigt då de ser till betalningsförmågan och den skiljer sig ju inte om man har ring på fingret eller inte.
  • 090827
    Äldre 24 Aug 17:37
    #41

    Min blivande är som din, han skulle kunna tänka sig att gå in på rådhuset över en lunchrast och vara nöjd med det, medans jag då inte kunde tänka mig det utan ville ändå att det skulle bli lite extra dock då utan prinsessklänning och kyrka, nu har vi kommit fram till en kompromiss som passar båda, min blivande sa också även innan han friade att skulle han gifta sig ngn gång så skulle det bli med mig, jag hade inte förväntat mig ngt frieri än på ett tag om någonsin, hjälper dig föga men han kanske ger sig med tiden viktigast är väl ändå att ni försöker prata med varandra om hur ni känner inför ett ev bröllop


    Svanboet skrev 2009-08-21 13:38:11 följande:
    Han är ju lite av den där typen som skulle kunna ta vägen förbi rådhuset på väg hem från jobbet. Och jag gillar ju det med honom, han är inte så komplicerad i sin smak och tycker inte om komplicerade grejor heller. Han vet ju också att jag är den där lite mer prinsessiga sorten som gärna går på "bal" och klänning och hår noch hela fadderullan. Planerna är helt klart öppna för diskussion men vi har inte riktigt kommit så långt än så att vi tycker det dags att börja bestämma saker.anne på grönkulla skrev 2009-08-21 13:32:20 följande:
  • Svanbo­et
    Äldre 24 Aug 19:04
    #42

    Nu har vi pratat lite (väldigt lite) och jag har liksom ställt honom inför frågan vad han hade tänkt sig när han friar och sen säger att han inte vet om han vill gifta sig. Jag fick ju inget direkt svar så än så länge måste diskussionen föras vidare men nu har jag iaf uppmärksammat honom på att jag "stutsat" på kommentaren.

    Jag tycker på nått sätt att det känns lättare att ta diskussionen i form av datum-bestämning alt. låta bli helt och hållet. Att liksom sväva lite i ovishet och tro och hoppas gör ju att det känns lite extra nedslående när man får sådana här kommentarer. Vi älskar varandra, lever ett bra liv ihop och vi vill fortsätta leva så. Om(!), hur, var och när vi gifter oss - det har faktiskt mindre betydelse.

    Tack alla för era svar och ert stöd.

  • KatjaB
    Äldre 24 Aug 19:57
    #43

    svanboet: ja, men det har du nog rätt i, att det är lättare att bestämma datum/år eller säga att man låter bli. Annars kanske du går runt och väntar och hoppas i onödan och det blir ju ingen av er gladare av. Om ni tänkt helt olika finns ju risken att någon blir besviken.
    Sen om han har svårt att känna att han vill gifta sig, just nu, så är det ju inget som säger att det är för alltid.

  • Vid havet
    Äldre 25 Aug 09:57
    #44

    Det tror jag är helt rätt. Gör det konkret.
    Jag fick lite tvinga fram diskussioner och kräva att vi bestämde ett datum, sen föll det liksom på plats allting. Då blev det mer konkret för honom och inte så flummigt, och jag behövde inte gå och fundera och planera.

    Och som sagt: min man älskade vårt bröllop, han tyckte vigseln var jättestark (han var mer rörd än jag) och att det är stort att vi är gifta. Trots att han inte tyckte det var så viktigt tidigare...


    Svanboet skrev 2009-08-24 19:04:02 följande:
    Nu har vi pratat lite (väldigt lite) och jag har liksom ställt honom inför frågan vad han hade tänkt sig när han friar och sen säger att han inte vet om han vill gifta sig. Jag fick ju inget direkt svar så än så länge måste diskussionen föras vidare men nu har jag iaf uppmärksammat honom på att jag "stutsat" på kommentaren. Jag tycker på nått sätt att det känns lättare att ta diskussionen i form av datum-bestämning alt. låta bli helt och hållet. Att liksom sväva lite i ovishet och tro och hoppas gör ju att det känns lite extra nedslående när man får sådana här kommentarer. Vi älskar varandra, lever ett bra liv ihop och vi vill fortsätta leva så. Om(!), hur, var och när vi gifter oss - det har faktiskt mindre betydelse.Tack alla för era svar och ert stöd.
  • Nordis­kbrud
    Äldre 26 Aug 11:59
    #45

    Nej, jag håller helt med dig på den punkten. De finns ju så många som väljer att inte gifta sig utan "bara" är förlovade hela livet ut. Ett bröllop föregås av frieri eller kanske ännu vanligare - att brudparet kommer fram till att nu är det dags att gifta sig/bestämmer ett datum gemensamt.
    Trode inte att det var så vanligt som det verkar vara här på BT att man går och väntar, väntar på att killen ska fria eller bestämma datumet. Vi har "bestämt" eller snarare kännt att det varit dags för allt sånt så besluten har alltid varit gemensama och det har varit otroligt romantiskt trots att ingen regelrätt friat....

    kikki kikki skrev 2009-08-24 08:19:42 följande:


    Måste bara fråga.....Tycker ni att när man förlovar sig är ett frieri?För mig är en förlovning just en förlovning och att ett frieri är när mannen frågar rent ut "vill du gifta dig med mig"Jag vet att förr så förlovade man sig för att inom ett år gifta sig. men jag trodde att det var helt borta.
Svar på tråden När det inte är så viktigt...?!