• Linnee

    Tärnans kläder

    Ni som har haft eller ska ha tärnor , har ni köpt deras kläder? Har tärnorna alltid likadana kläder?

    Räcker de inte bara med om man säger att klädseln är valfri bara de har samma färg? Och att de betalar kläderna själva som de annars också sku betalat sina vanliga festkläder?

  • Svar på tråden Tärnans kläder
  • Allerts

    Jag var tärna på min systers bröllop.
    Jag hade en balklänning sedan innan som var champagne/ivory. Enligt tradition ska tärnan betala själv då det är en "ära" att få vara tärna. Jag ville köpa en ny och betalade gärna men syster min ville att jag skulle ha min gamla balklänning. Fine by me! Den är jättefin och fortfarande jättesnygg.

    När jag någon gång gifter mig kommer nog mina tärnor få betala själva men de kommer få ha vad de vill så länge de håller sig inom färgtemat.

  • ElinDaniel

    Mina tärnor får bekosta sina klänningar själva. Men i gengälld får de bestämma hur de ska se ut. Färgtemat är valt och att de ska vara i lite finare tyg, men annars är valet deras.

    Jag kommer visa min tacksamhet över att de hedrar mig med sin närvaro på annat sätt. En liten present.

    Då jag var tärna fungerade det på samma sätt den gången.

  • Vanya

    Har bara en tärna och hon köper klänningen själv - hon får välja själv så länge den är röd o knälång, hur den ser ut i övrigt bryr jag mig inte om.

  • Troligen

    jag betalade min tärnklänning själv när jag var tärna åt min vän. Jag fick ju vara med och bestämma lite hur den skulle se ut, men jag tyckte ju att det är ju hennes bröllop så det är klart att hon ska tycka den är fin.

    Håller med förgående talare att det är en ära att få vara tärna.

  • Svanboet

    Min tärna (har "endast" 1) kommer få välja hur hon vill se ut själv - jag kommer inte ens förvänta mig att den är inom färgtemat för jag anser inte att hon ingår i "dekoren". Eftersom hon är helt fri att välja själv så kommer hon också få stå för kostnaden. Jag hedrar henne och visar min uppskattning på annat sätt.

  • jojoånick09

    jag var tärna på min systersbröllop jag bar en mörkblå balklänning betalade dyra pengar för den och fick inte ett öre av min syster fick tom inte någon tärnbukett.. min systerdotter hennes dotter hade en gulklänning.

    Nu skall min syster vara tärna på mitt bröllop och hon har hyrt en klänning som hon själv får stå för.(hennes var billigare)än vad jag fick betala min.
    Men hon får en tärnbukett av mig.OCh troligen står jag för kostnaden hos frisören.

  • Katarina Michael

    Jag tänkte låta mina tärnor (2 st) själv stå för sina klänningar, ev litet bidrag men mest för att den ena är student (även om jag är rätt säkert att hennes föräldrar mina blivade svärföräldrar kommer hjälpa henne betala klänningen om inte har råd) och att den andra tärnan har 4 barn och inte säkert hon har de pengarna att lägga på en klänning.

    Enda kravet eller önskemål jag har är att de ska gå i samma färg och vara ungefär lika långa (knälånga).

    Jag tänkte oxå ge dem en present av någotslag.

    En annan fråga jag har, står ni för deras hår och sminkning?
    Jag vet inte om de vill få håret fixat hos en frisör, om vi då ska stå för den kostnad eller ej, för jag vill ju att dem följer med mig när jag fixar mitt hår...

  • Katarina Michael
    jojoånick09 skrev 2009-08-20 08:32:01 följande:
    OCh troligen står jag för kostnaden hos frisören.
    hehe precis de jag frågade efter...
  • jojoånick09

    min syster står för sin egna sminkning hon sminkar alltså sig själv... men håret får jag nog betala henne...

  • Sundance

    Vi vill att mina tärnor ska ha samma nyans/tyg i sina klänningar så jag var beredd att betala men när jag pratade med tärnorna ville de absolut betala en del själva. Så nu lutar det åt att vi kommer betala hälften.

  • Svanboet

    Eftersom jag hoppas att min tärna vill spendera kvällen innan och natten med mig och följa med mig under morgonen så kommer jag att (efter avtalat med henne) att stå för sminkning och håruppsättning även till henne men jag räknar med att det inte kommer bli lika dyrt som för mig eftersom hennes hår antagligen kommer vara enklare. (Vilket iof är tokigt roligt att "brud"-prefixet gör saker och ting dyrare)

    Katarina Michael skrev 2009-08-20 08:32:46 följande:


    En annan fråga jag har, står ni för deras hår och sminkning?Jag vet inte om de vill få håret fixat hos en frisör, om vi då ska stå för den kostnad eller ej, för jag vill ju att dem följer med mig när jag fixar mitt hår...
  • Jennygg

    Jag Har 3 tärnor och det var en självklar het att betala deras klänningar, men verkar som alla inte gör det..

  • Annapanna larsson

    Jag kommer också betala mina tärnors klänningar plus piff. Det känns mest rättvist, att vara tärna blir annars en ganska dyr affär...

  • KatjaB

    jag köper min klänning från kina, så den blev inte så dyr.. eftersom deras tärnklänningar inte heller är så vansinnigt dyra erbjöd jag mig att betala tärnans klänning. Hade det handlar om mer pengar hade jag nog inte gjort det, men 500 kr känns ju inte som en större summa direkt.

    Har ett färgtema på vanilj, champagnerosa och vitt. Men tänkte att om hon nu inte vill ha en rosa klänning så får hon välja själv. Barnen kommer ha samma färg som hon väljer.
    Modell fick hon också välja själv, men det visade sig att vi hade väldigt lika smak och hade hittat exakt samma klänningar som vi tyckte var fina lite kul, så jag överlåter klänningsvalet helt till henne och jag tror att det kommer vara nåt som jag själv gillar också.

  • Jennygg

    Köpte våra tärnklänningar igår, hittade jätte fina på VILA och dom kostade bara 499kr st, alla älsklade dem:)

Svar på tråden Tärnans kläder