• 2011Bride2b

Jag=Svenska kyrkan han=romersk-katolsk

Vi vill gifta oss 2011 så vi har gott om tid att planera, men jag undrar om det är nån mer med erfarenhet av vigsel mellan två olika religioner? Min fästman är sk "non-practising" och bryr sig inte var vi gifter oss. Vi hade planer på att göra det här i Irland, i den katolska kyrkan, så där vet vi vad som krävs, men har nu ev ångrat oss och vill gifta oss i Svenska kyrkan i Sverige. Vad kräver de för dokument etc? Tacksam för svar

• Svar på tråden Jag=Svenska kyrkan han=romersk-katolsk
  • passionsblomman

Så lite så. Välkommen hit förresten!

2011Bride2b skrev 2009-08-16 22:36:51 följande:
    tack för den länken, passionsblomman. Jag är ny här och hittade hit nu ikväll Ska fråga där
  • Jeez

Präst här. Det som sagts ovan gäller. Hindersprövningen och regler hittar ni på skatteverkets sida. Det är den som krävs och att en av er är medlem i Sv Kyrkan för att ha rätt till vigsel i SV Kyrkan. Ni kan ju säkert också gifta er i katolska kyrkan här i Sverige. Eller varför inte ha en präst från varje samfund och göra gemensam sak av det? Det finns pastorala råd om hur prästerna kan utforma en sådan sk ekumenisk vigsel där man utgår från den ena ordningen med inslag från den andra. Det är ju inte helt ovanligt att kristna från olika traditioner gifter sig och bilder familj...

• anne på grönkulla

Hur hindersprövningen för er när ni inte är skrivna i sverige ska gå till och vad som krävs bör Skatteverket/folkbokföringen kunna svara på. Ring dem!

• Hammerman

JT2010 skrev 2009-08-16 22:19:38 följande:

Hehe ok ville inte märka ord men har mött förvånansvärt många som faktiskt inte vet att kristendomen har flera olika inriktningar, utan tror att de är egna religioner... =)
    www.chick.com/reading/tracts/0071/0071_01.asp

Hallelujah.
  • Taha

Tips som kanske inte är svar på din fråga är att vissa kyrkor tillåter en "gemensam" vigsel. Alltså att den protestantiska och dekatolska prästen viger sida vid sida.

• Imma

Om ni inte är skrivna i Sverige (vilket jag antar att ni inte är om ni bor på Irland) behöver ni en motsvarighet till den svenska hindersprövningen att skicka in till Skatteverket i Sverige. Testa att ringa till General Register Office och fråga hur ni får tag på ett Certificate of Nulla Osta (som är ett intyg på att ni båda är ogifta i nuläget).

Annars kan du testa med att ringa Skatteverket i Sollefteå som jag tror handhar ärenden för utlandssvenskar. De bör veta.

Ett annat alternativ är att ni gifter er borgerligt på Irland och kör en kyrklig välsignelse med fest efteråt i Sverige.

Lycka till!

• valkyriana

Svarade inte ts efterso hon fått svar. Sorry ts, Lycka till!
    Innan jag träffade
    min man så var jag länge tillsammans med en man som var medlem i den kroatiska katolska kyrkan, och det hade INTE varit helt självklar att jag (vi) skulle få gifta mig där...
    Jag har för det första ett barn sedan tidigare, big no no.
    Jag skulle fått läsa kroatiska, vilket jag gjorde. Eventuellt konvertera (ja till en annan gren inom kristendomen!!!!!)
    Fan hur jag än vände mig i det förhållandet satt röven alltid bak och jag var inte riktigt god nog.

• passionsblomman

Hihi, -vart har du röven nuförtiden då om jag får vara nyfiken?

valkyriana skrev 2009-08-18 15:11:10 följande:
    Svarade inte ts efterso hon fått svar. Sorry ts, Lycka till!Innan jag träffademin man så var jag länge tillsammans med en man som var medlem i den kroatiska katolska kyrkan, och det hade INTE varit helt självklar att jag (vi) skulle få gifta mig där...Jag har för det första ett barn sedan tidigare, big no no.Jag skulle fått läsa kroatiska, vilket jag gjorde. Eventuellt konvertera (ja till en annan gren inom kristendomen!!!!!)Fan hur jag än vände mig i det förhållandet satt röven alltid bak och jag var inte riktigt god nog.
  • 2011Bride2b

valkyriana-> Jag skulle allt få gifta mig i katolska kyrkan här, det har vi kollat upp Prästen hade ingenting emot att jag inte var katolik, däremot behövde vi "tillstånd" från biskopen (en formell sak) och jag skulle inte kunna ta nattvarden tex. Fast anledningen till att vi nu vill gifta oss i svenska kyrkan är ekonomisk och praktisk. Billigare med lokal och mat och färre antal gäster, samt att här måste man betala prästen, kantorn och församlingen för hyra av kyrkan! Det sparar vi ju på om vi gifter oss i Sverige, för sånt ingår väl om man är medlem?

• valkyriana
    passionsblomman skrev 2009-08-18 17:19:07 följande:
    Hihi, -vart har du röven nuförtiden då om jag får vara nyfiken?
    Röven sitter fortfarande bak Skillnaden är att det är helt ok asg
  • valkyriana
    2011Bride2b skrev 2009-08-18 18:40:43 följande:
    valkyriana-> Jag skulle allt få gifta mig i katolska kyrkan här, det har vi kollat upp Prästen hade ingenting emot att jag inte var katolik, däremot behövde vi "tillstånd" från biskopen (en formell sak) och jag skulle inte kunna ta nattvarden tex. Fast anledningen till att vi nu vill gifta oss i svenska kyrkan är ekonomisk och praktisk. Billigare med lokal och mat och färre antal gäster, samt att här måste man betala prästen, kantorn och församlingen för hyra av kyrkan! Det sparar vi ju på om vi gifter oss i Sverige, för sånt ingår väl om man är medlem?
    Jo de är väl inte riktigt lika konservativa i alla församlingar, eller familjer.
    Och ja, kyrka, präst och kantor ingår då man är medlem i svenska kyrkan
  • passionsblomman

Tänk, visst är det skönt här i livet när saker och ting faller på plats...

valkyriana skrev 2009-08-19 16:15:13 följande:
    Röven sitter fortfarande bak Skillnaden är att det är helt ok asg
Svar på tråden Jag=Svenska kyrkan han=romersk-katolsk