• 2011Bride2b

Jag=Svenska kyrkan han=romersk-katolsk

Vi vill gifta oss 2011 så vi har gott om tid att planera, men jag undrar om det är nån mer med erfarenhet av vigsel mellan två olika religioner? Min fästman är sk "non-practising" och bryr sig inte var vi gifter oss. Vi hade planer på att göra det här i Irland, i den katolska kyrkan, så där vet vi vad som krävs, men har nu ev ångrat oss och vill gifta oss i Svenska kyrkan i Sverige. Vad kräver de för dokument etc? Tacksam för svar

• Svar på tråden Jag=Svenska kyrkan han=romersk-katolsk
  • JT2010

Eftersom jag har ett stort intresse för religion måste jag bara påpeka att du och din fästman enligt din rubrik inte har två olika religioner,båda är inriktningar inom kristendomen, även om din fästman inte är aktivt kristen.

För att kunna gifta sig i Svenska kyrkan krävs det endast att ni är medlemmar i svenska kyrkan. Är osäker på om båda måste vara det eller om det räcker med en av er. Men gå in på Svenska Kyrkans hemsida och leta info eller ring en kyrka och fråga =)

Lycka till! =)

• 2011Bride2b
    Jo jag vet det, dåligt ordval från min sida, vi sa just det igår kväll, att vilken tur att vi båda är kristna och döpta iallafall
  • 2011Bride2b

ok vad bra Men hur gör de då med hindersprövning om varken han eller jag är skrivna i Sverige?

• JT2010
    2011Bride2b skrev 2009-08-16 22:12:05 följande:
    Jo jag vet det, dåligt ordval från min sida, vi sa just det igår kväll, att vilken tur att vi båda är kristna och döpta iallafall
    Hehe ok ville inte märka ord men har mött förvånansvärt många som faktiskt inte vet att kristendomen har flera olika inriktningar, utan tror att de är egna religioner... =)
  • 2011Bride2b

d e lugnt, jag gillar också att märka ord, men är trött efter ett tolvtimmars-pass på jobbet, får skylla på det med tanke på att vi båda är "np" så spelar det ingen roll för oss var vi gifter oss, bara det är i kyrkan Det enda jag stör mig lite på i katolska kyrkan är dyrkan av Jungfru Maria, jag är lite obekväm med det... Hon tar ju ganska stor plats i mässan och på bröllopsdagen vill man ju vara bekväm. Men samtidigt vill min fästman att vår kommande barn ska bli katolska...

• JT2010

Ja religionen kan vara väldigt viktig även om man inte är aktivt troende. Hoppas du och din blivande hittar en bra kompromiss för den religiösa delen i era barns uppfostran. Har själv haft många diskussioner om detta med min blivande eftersom religionen är väldigt viktig för mig men inte för min blivande. Båda måste ju känna sig bekväma och vara helt överens...

• 2011Bride2b

tack för den länken, passionsblomman. Jag är ny här och hittade hit nu ikväll Ska fråga där

• 2011Bride2b
    JT2010 skrev 2009-08-16 22:33:45 följande:
    Ja religionen kan vara väldigt viktig även om man inte är aktivt troende. Hoppas du och din blivande hittar en bra kompromiss för den religiösa delen i era barns uppfostran. Har själv haft många diskussioner om detta med min blivande eftersom religionen är väldigt viktig för mig men inte för min blivande. Båda måste ju känna sig bekväma och vara helt överens...
    ja speciellt med tanke på att den katolska kyrkan har sånt inflytande i skolorna här. Det är lätt att barn blir utanför om de inte är katolska Första nattvarden och konfirmationen sker tex genom skolan. Vi får ta en funderare och se hur det blir helt enkelt
Svar på tråden Jag=Svenska kyrkan han=romersk-katolsk