• Agape
    Äldre 11 Aug 12:57
    6955 visningar
    7 svar
    7
    6955

    "Mingel/cocktailbröllop", verkar det helt galet? Behöver tips och ideer?!

    Vi funderar på olika alternativ på vigsel och bröllopfest. Sambon vill ha ett mindre och mer avslappnat bröllop där vi inte är så i fokus och kan tänka sig gifta sig utomlands. Själv är jag öppen för ett mindre bröllop men vill gärna ha med de närmsta vilket kanske kan vara svårt om man gifter sig utomlands?!

    Ett av alternativen är att ha en mingel/cocktail mottagning efter vigseln (antingen i Sverige eller utomlands)med närmsta familjen och vänner. Spånar lite men tänker sen vigsel typ kl 18 (om det nu går att viga sig så sent..) och sedan "festen" strax därpå i en mindre lokal där det finns möjligheter för att sitta vid bord (ingen bordsplacering). Det ska bjudas på dryck, mingelmat och lättare buffe (plockmat) och sedan dans (och ev någon typ av uppträdande eller liknande, typ dans, musik eller stand up komiker?!)

    Har dock aldrig själv vart på ett sådant bröllop utan alla har vart mer traditionella med 3-rätters, tal osv. Har någon här inne några tips och ideer eller kan berätta om ni vart på ett bröllop med sådant upplägg, isf vad tyckte ni?

    Är lite rädd att folk kanske inte minglar och bara umgås med dem det känner väl osv. Eller att gästerna kanske blir för hungriga för en längre kväll? Att långväga gäster tycker det känns fjuttigt och snålt när vi inte bjuder på en ordentlig middag?

    Jag vet inte, låter det helt galet?

  • Svar på tråden "Mingel/cocktailbröllop", verkar det helt galet? Behöver tips och ideer?!
  • Bride in the city
    Äldre 11 Aug 13:27
    #1

    Varför inte?

    Man kan förslagsvis lägga mottagningen något tidigare så att fok kan äta middag efteråt. Vi har lunchvigsel inför närmaste släkt, därefter släktlunch och sedan mottagning sent på eftermiddagen till tidig kväll och då är våra vänner inbjudna. Vi kommer att servera dryck och enklare förtäring sdom man inte blir mätt på och har också skrivit det i inbjudan. Det blir snittar etc. Våra gäster kan komma och gå när de vill inom vissa tidsramar och då funkar det att äta middag före eller efter mottagningen.

    Lägger man det senare som du funderar över skulle jag föreslå från halvåtta- åtta så att det blir mer av ett cocktailparty så att alla kan hinna äta innan, kl 18 är lite tidigt. Antingen vid 15-16 eller så senare på kvällen om man ahr en enklare mottagning tror jag är modellen. Det kanske går att hitta en borgerlig vigseförrättare som kan utföra vigselcemermonin vid säg sju-halvåtta. Efteråt kan amn bjuda på bubbel,snittar och tårta.

  • aronto­rp
    Äldre 11 Aug 14:38
    #2

    Jag har varit på ett mingelbröllop. Jättetrevligt! Förs vigsel i kyrkan sen mingel med bubbel och snittar. I lokalen fanns en liten scen där man kunde hålla tal. Efter nån timme åkte brudparet iväg. Vet inte om det blev midda med den närmaste familjen eller vad de gjorde. Men kompisar till brudparet hade hyrt en pub där festen kunde fortsätta för de som ville.

  • Agape
    Äldre 11 Aug 17:43
    #3

    Fast vi vill ju ha en fest med musik/dans men skippa delen med sittande middag, massor av tal osv. Lite mer avslappnat men med lite matig lättare buffe/plockmat så att folk inte blir alltför hungriga (och fulla på tom mage..). Tänkte att gästerna kunde äta middag innan vigseln (vill ju att de ska närvara vid vigseln) och sedan mingla, dansa osv på kvällen. Om separat middag med familjen så får det nog ske en annan dag än vid vigseln eller vise versa... Vi har många resande gäster (inkl hela familjen)så vi måste även tänka på det.

    bride in the city: hur många timmar ungefär beräknar ni ha gäster på em?

    arontorp: var det många som gick till puben efter? Åt de isf något emellan?

  • Matild­atiger
    Äldre 11 Aug 21:28
    #4

    Jag tycker det låter jättetrevligt, blev lite sugen på att göra så själv. :) Får lite vintage-vibbar. Tycker förslaget om en senare vigsel låter bra. Om ni viger er runt 19.00-19.30 så hinner man äta innan. Man kan även bli rätt mätt på plockmat, vi brukar ha så på nyår och man blir proppmätt faktiskt.

  • Bride in the city
    Äldre 11 Aug 22:37
    #5
    Agape skrev 2009-08-11 17:43:05 följande:
    Vi har många resande gäster (inkl hela familjen)så vi måste även tänka på det.bride in the city: hur många timmar ungefär beräknar ni ha gäster på em?arontorp: var det många som gick till puben efter? Åt de isf något emellan?
    Vi har tre timmars mottagning från kl 17 och väntar ca 45 gäster. Därutöver har vi sedan tidigare på dagen 20 familjemedlemmar som stannar kvar en stund (de kommer redan till vigsel och lunch). Vår ambition är att stå och hälsa på alla som anländer den första timmen i vart fall.
  • london­tjejen
    Äldre 11 Aug 23:25
    #6

    Varfor inte later som en jattekul ide.

  • Miss Sofie
    Äldre 18 Aug 09:16
    #7

    Agape
    Jag tycker att det låter som en jätte bra idé!
    Vi funderar på samma sak. Det är ju bara att skriva i inbjudan att det bara blir lite plockmat, då vet folk att dom får äta innan om dom känner att dom kommer att bli hungriga.

    Jag skulle nog inte bli så glad om folk åkte och käkade middag efter vigseln och sedan kom tillbaka till festen, men det tror jag inte att våra gäster skulle göra, hoppas jag :)

Svar på tråden "Mingel/cocktailbröllop", verkar det helt galet? Behöver tips och ideer?!