• dandelionkid

för ung? (lång)

Jag läser/får höra hela tiden att folk som är mellan 20-25 år är för unga för att förlova/gifta sig. jag undrar bara vart faan det kommer ifrån?
    Jag menar, min mormor var 20 år när hon träffade min morfar, och hon var 23 år när dom gifte sig. Min morfar var då 22. Och nästa sommar har dom varit gifta 60 år och har fyra barn tillsammans. Min sambos föräldrar gifte sig när dom var 25 år. Förr gifte man sig ung. Idag är det nästan "skamligt".

Man ska utbilda sig, skaffa bra jobb och hinna "leva livet". Mitt mål med livet har alltid varit att hitta någon jag vill dela mitt liv med, gifta mig, skaffa en klase ungar och sen leva ett lugnt och stillsamt liv. Jag är inte mycket för högpresterande jobb och en utbildning på sju år. För det intresserar mig inte. Jag ville inte ha barn som 19åring men jag tycker att dom 19åringar som vill det ska få skaffa det utan en jävla massa pekpinnar. Dör dörmodligen, och förhoppningsvis, har dom tänkt igenom det. Och jag känner många som kännt sig redo att bilda familj, giftemål och dyl. som unga och oftast får man höra "men dom är så unga". Sen när blev unga människor inkompitenta? Livet är till för att levas och råkar man nu vilja fifta sig som 20åring tycker jag inte att man ska ha massa invändningar om det. Det finns inget som säger att man lyckas bättre som sambo, fru, mamma bättre som 35åring än som 23åring. Visst finns det undantag, unga människor som skiljer sig eller inte "passar" som föräldrar (om man nu kan kalla det så) men tyvärr är det också oftast om dom man hör/ser i media. Man låter sällan dom som faktiskt lyckats komma till tal.

Så för alla er som blivit sambo/förlovade/gifta/föräldrar som unga; Ett stort grattis till er för att ni lever erat liv som NI väljer att leva det, inte som andra säger åt er att leva.

• Svar på tråden för ung? (lång)
  • dandelionkid

Taaanja: Ett stort grattis till er! :D Vad roligt!

• Humlan66

Men då kommer nu ju att vara 25 år då ni gifter det och det är ju inget ovanligt.

• Zia 20090618

Vi kommer också vara, eller ja jag kommer vara 23 och han 25, men en del kommer nog ändå tycka att vi är för unga misstänker jag.. Jag tycker också vi kommer vara unga, men inte för unga;)

• neamano

Zia 20090618 skrev 2009-08-22 20:10:54 följande:

Vi kommer också vara, eller ja jag kommer vara 23 och han 25, men en del kommer nog ändå tycka att vi är för unga misstänker jag.. Jag tycker också vi kommer vara unga, men inte för unga;)
    Jag är också 23 och min man 25. Vi gifte oss nu i juli och har varit tillsammans i 4½ år. Vi har inte varit med om att någon sagt att vi är för unga för att gifta oss. Jag har hunnit utbilda mig och jag tycker själv att jag har gjort det jag vill innan jag gifte mig. Många tycker att man ska passa på att resa medan man är ung men jag känner inte det behovet. Jag började plugga direkt efter gymnasiet och det ångrar jag inte. Jag åker hellre utomlands med min man nu istället...=)
  • wiicky

Jag kommer vara 19 nu när jag gifter mig, men det är ingen som sagt att jag är för ung. Min blivande ska tilläggas är 30 när vi gifter oss. Visst, det kan hända saker och man kan utvecklas åt olika håll, men vad är det som säger att det inte händer när man är 30 och har varit ihop i 10? Man ska nog inte oroa sig för mycket för morgondagen.
    Folk säger dessutom att man ska passa på att leva när man är ung. Vad är att leva? Att knulla runt och supa på krogen varje helg? Det är inte vad jag kallar leva och skulle jag vilja supa kan jag väl det även om jag är gift.
    Dessutom, folk lyckades ju vara lyckligt gifta unga förr i tiden...

• MKAB

det finns 40åringar som är mer omogna än 20åringar.min syster o hennes man var endast 19 år när dem gifte sig,hur mogna o ansvarsfulla som helst,10 år senare 2 barn o hur lyckliga som helst.go for it!hellre gift o lycklig o UNG än att hänga på krogen ,stupfull o spy i en hörna!

• Tristan79

Zia 20090618 skrev 2009-08-22 20:10:54 följande:

Mina föräldrar gifte sig när de var 23 resp. 24 år gamla 1969 och vi firade deras 40-åriga bröllopsdag den 24 juli
    GRATTIS och LYCKA TILL!
  • Zia 20090618

Neamano:
    Jag känner också att jag hunnit med mitt innan trots att vi blev tillsammans när jag var 17.. Jag pluggade också vidare direkt efter gymnasiet och tar examen nu till våren. Och resandet har vi under tiden, 5 resor har vi hunnit med hittills och en femte väntar till jul;) Vi gör allt det "unga" ska fast tillsammans, däremot får barn vänta kanske 3 år till - vi har för många resor vi vill hinna innan dess:P

Tristan 79:
    Tack! Jag tror nog att vi har lika stor chans att inte hamna i skilsmässoträsket som äldre giftassugna par:) Nog vore det härligt att få fira 40-årig bröllopsdag, häftigt;)

• neamano

Zia 20090618:
    Ja barn får vänta. Vi vill hinna njuta av livet som gifta först innan vi blir fler! Vill dessutom köpa hus innan dess...

• Eliaz

Hmm Har helt missat de..
    Jag är sj 23 en son på 7mån min sambo e 26 och vi ska gifta oss nästa år..

Jag tycker inte de är för ungt, är man redo så e man..

Ungt är väl och bli mamma innan 20..

Kram på er alla..

• Mammilon

För ung är väl, om man ska hårddra det till lagens ord, under 18. Men det är ju väldigt individuellt. Jag hade inte varit redo att gifta mig då och jag skulle inte vilja byta bort det livet jag hade då mot något, även om jag absolut inte längtar tillbaka till det nu när jag lever nygift småbarnsförälder i förortsvilla-livet. Allt har sin tid... Men om familjelivet är det man drömmer om och inte har något intresse av "det där andra" kan man givetvis gifta sig och skaffa barn mycket tidigare. Det är ditt liv, lev som du vill!

• neapea

Jag fyllde 20 i somras och förlovade mig med min pojkvän på våran ettårsdag den 8e augusti. Nu planerar vi bröllopet till samma datum som förlovningen fast 2010 då jag kommer vara 21 och han 23. Flera av mina kompisar tycker att jag är knäpp som redan stagdat mig, men jag känner inte något behov av att vara ute o festa varje helg och dejta killar på löpande band. Jag vet att jag har hittat rätt så varför ska åldern då hindra oss från att gifta oss? Och jag håller med fullständigt i det där du skrev om att bara vilja ha någon att spendera livet med och pressa ut några ungar. Det är precis så mina drömmar alltid sett ut oxå! Som tur är har vi stöttande familjer båda två som är glada för vår skull och tycker att vi gör helt rätt :)

• Junebug

Jag håller med dig, men samtidigt inte :) Jag är 26 när jag gifter mig, inte så ungt men jag får ändå lite pikar från äldre i min omgivning som tycker man ska "leva livet" först.
    Jag tycker snarare man ska ändra bilden av äktenskap, att jag gifter mig betyder inte att jag lever livet ett dugg mindre än någon annan 26åring. Det betyder bara att jag har någon att dela livet med!

dandelionkid skrev 2009-08-09 23:41:21 följande:
    Jag läser/får höra hela tiden att folk som är mellan 20-25 år är för unga för att förlova/gifta sig. jag undrar bara vart faan det kommer ifrån?Jag menar, min mormor var 20 år när hon träffade min morfar, och hon var 23 år när dom gifte sig. Min morfar var då 22. Och nästa sommar har dom varit gifta 60 år och har fyra barn tillsammans. Min sambos föräldrar gifte sig när dom var 25 år. Förr gifte man sig ung. Idag är det nästan "skamligt". Man ska utbilda sig, skaffa bra jobb och hinna "leva livet". Mitt mål med livet har alltid varit att hitta någon jag vill dela mitt liv med, gifta mig, skaffa en klase ungar och sen leva ett lugnt och stillsamt liv. Jag är inte mycket för högpresterande jobb och en utbildning på sju år. För det intresserar mig inte. Jag ville inte ha barn som 19åring men jag tycker att dom 19åringar som vill det ska få skaffa det utan en jävla massa pekpinnar. Dör dörmodligen, och förhoppningsvis, har dom tänkt igenom det. Och jag känner många som kännt sig redo att bilda familj, giftemål och dyl. som unga och oftast får man höra "men dom är så unga". Sen när blev unga människor inkompitenta? Livet är till för att levas och råkar man nu vilja fifta sig som 20åring tycker jag inte att man ska ha massa invändningar om det. Det finns inget som säger att man lyckas bättre som sambo, fru, mamma bättre som 35åring än som 23åring. Visst finns det undantag, unga människor som skiljer sig eller inte "passar" som föräldrar (om man nu kan kalla det så) men tyvärr är det också oftast om dom man hör/ser i media. Man låter sällan dom som faktiskt lyckats komma till tal.Så för alla er som blivit sambo/förlovade/gifta/föräldrar som unga; Ett stort grattis till er för att ni lever erat liv som NI väljer att leva det, inte som andra säger åt er att leva.
  • jofmanytalents

Jag gifte mig när jag var nitton och min man var då tjugo, och vi väntade vårt första, planerade och mycket efterlängtade barn.Tycker att livet började först då, krogen, fester, gym, shopping, sena kvällar och kompisar kändes väldigt tomt och meningslöst, så det är _nu_ jag lever mitt liv! Vi tillhör väl de unga par som "faktiskt lyckats" då vi är lika nyförälskade sex år senare
    Bra med en tråd som lyfter detta ämne, för jag kan lova att det är mer än en gång under åren som jag varit tvungen att försvara mina val och lida av elaka pikar om att jag inte alls förstår vad som egentligen är viktigt i livet och att jag förstört allt för mig...

• Jvö

Jag kommer var 21 och min sambo kommer vara 26 när vi gifter oss nästa sommar. Barnen kommer nog få vänta ett två år efter det. Men jag är lycklig ska gifta mig med mannen i mitt liv. Ja, jag är ung men han är allt jag någonsin velat ha och drömt om. Vi kan ju fortfarande göra saker som ¨unga¨ gör, fast vi gör de som gifta i stället.

• Mirey

Wiicky!! Diggar ditt svar till vad är att leva?!!! Hahaha!! Håller me, e d d folk menar så kan de juh dra!

För övrigt tycker jag att ålder e en siffra. D e ens mognad, personlighet o levnadssät, mål etc som avgör!! Klart man inte borde gifta sej om man fortf vill "leva" sitt liv, men om man känner sej redo go for it!! D e inte som om ni e 16...

Jag ville alltid gifta mej ung!! Jag kommer va 25 när jag gifter mej, men hade allid tänkt att jag ska gifta mej runt 20 =) Men nu i efterhand tycker jag att d va bra att jag inte gjorde d o jag hade verkligen inte varit redo till d. Jag har utvecklats, förändrats o mognat sååå mkt mellan 20-23, visserligen bara 3 år men mkt förändring!! Hann göra mkt av d jag ansåg e "leva livet" (o då menar jag INTE ligga runt hahahaha).

Men d e juh individuellt!! Så om man känner sej redo så gör man d!

wiicky skrev 2009-08-22 20:32:00 följande:
    Jag kommer vara 19 nu när jag gifter mig, men det är ingen som sagt att jag är för ung. Min blivande ska tilläggas är 30 när vi gifter oss. Visst, det kan hända saker och man kan utvecklas åt olika håll, men vad är det som säger att det inte händer när man är 30 och har varit ihop i 10? Man ska nog inte oroa sig för mycket för morgondagen. Folk säger dessutom att man ska passa på att leva när man är ung. Vad är att leva? Att knulla runt och supa på krogen varje helg? Det är inte vad jag kallar leva och skulle jag vilja supa kan jag väl det även om jag är gift.Dessutom, folk lyckades ju vara lyckligt gifta unga förr i tiden...
  • FeliciasMamma

Jag och min m2b gifter oss om 2 månader, han är 24 och jag är 23. Vi har en underbar dotter som snart är 2,5 år, hon var planerad. Det är faktiskt inte en enda i våran omgivning som reagerat på att vi är ganska unga, bara stöttat oss i våra beslut :)

• JuliaAmalia

Härligt att höra att vi är fler som vågar tro på kärleken i unga år! Jag är själv snart 21 och och min m2b 22 och vi planerar bröllop om drygt 1,5 år (och firar ett år tillsammans på söndag!) och det är inte en dag för tidigt. Båda kan knappt vänta (men måste göra det pga ekonomin) och vi är även såå redo för barn och familjeliv. För mig är det allra viktigaste i livet familj och relationer och för mig känns det så självklart att nu när jag hittat den rätta stadga mig och äntligen få börja det liv jag längtat efter. Jag har aldrig varit nån partytjej som tycker att "leva livet" är att festa, ligga runt, testa allt farligt som går att testa, resa världen över utan pengar eller reseplan utan jag värdesätter helt andra saker. För mig är leva livet att få dela mitt liv med min älskade, få uppleva saker tillsammans, umgås med nära och kära osv.

Och även om så gott som alla i min närhet så finns det ju ändå dem som tycker att det är tidigt. Tidigt att förlova sig, tidigt att flytta ihop, tidigt att gifta sig, tidigt att börja fundera på barn. Och även om det såklart inte är något att bry sig om, man vet ju bäst själv hur man vill ha sitt liv, så blir man ju såklart ledsen när man möter sådana kommentarer. Och även om inte alla säger det rakt ut så får jag ändå den känslan ofta och känner liksom att jag måste försvara och förklara mig och mina val vilket känns så himla fel. Särskilt för kompisar i samma ålder som inte alls kan förstå hur jag ens kan fundera på bröllop utan själva är kvar i ny-partner-varannan-vecka-stadiet. Men så har jag alltid känt mig äldre än mina jämnåriga, vad det gäller allt.

Hur som helst så håller jag stenhårt på alla er brudar som vågar visa att äkta kärlek finns även när man är ung och att det är lika rätt att gifta sig när man är 20 som 40. Lycka till och stå på er allihopa!

Här har ni ett helt gäng unga blivande brudar här på BT: www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m3539412.html

• JuliaAmalia

"Och även om så gott som alla i min närhet ÄR POSITIVA så finns det ju ändå..."

Skulle det ju stå.

• SärnåMastad

Jag kommer att vara 21 och min fästman med när vi gifter oss. Jag anser att mognad har inte med ålder att göra utan med den man är som person. Många gånger så är det missriktad omtanke det handlar om när folk säger saker om att man är "för ung" för att gifta sig. Om man är helt säker på att man vill spendera livet med varandra så ser jag ingen mening med att vänta tills man är trettio.

Svar på tråden för ung? (lång)