• Junebug

Jag KAN inte välja tärnor - hjälp mig!!

Jag behöver er hjälp att välja tärnor, låter skumt kanske men jag vet inte hur jag ska göra..

Har en väldigt nära syster som känns självklar som tärna.
    Sedan har jag en 20 år äldre syster, jag var tärna på hennes bröllop för 10 år sen men tror inte hon förväntar sig att vara det på mitt (vi ses inte så ofta). Hon har två barn, kille 8 år och tjej 6 år. Hon har sagt rakt ut att lilla tjejen är väldigt exalterad över att vara tärna.. vilket jag inte vill men känner mig lite skyldig till? era åsikter här tack..?

Sedan har jag två vänner som är nära men på olika sätt, tyvärr går de två inte jättebra ihop. Den ena pratar hela tiden om bröllopet och tycker det ska bli jättekul, den andra reagerade väldigt märkligt när jag berättade (suckade och sa; jaha..okej) men frågade sedan om hon fick vara tärna då, och har inte överhuvudtaget nämnt det sedan dess (ett halvår sedan).

Problemen sammanfattade:
    Vi ska ha ett litet skärgårdsbröllop och det känns överdrivet flådigt att ha 3 vuxna tärnor + en barn tärna..

Kan inte välja den ena kompisen utan att välja den andra (även om den ena är mer entusiastisk).

Vill inte ha barn i följet egentligen! Men jag var ju tärna på min storasysters bröllop..

Känner att jag måste bestämma mig snart eftersom folk frågar, hoppas det finns nån där ute som kan komma med lite kloka ord!!

• Svar på tråden Jag KAN inte välja tärnor - hjälp mig!!
  • MW 090829

Inte vara tärna när man är 6 år. Brudnäbb kan hon ju vara dock.

• Junebug

MW 090829 skrev 2009-08-05 10:36:40 följande:

Inte vara tärna när man är 6 år. Brudnäbb kan hon ju vara dock.
    Jo det var väl något sådant jag tänkte på..
  • Mrs Opp

Förstår ditt dilemma!

Jag tycker inte att du behöver ha din lilla systerdotter som brudnäbb om du inte är bekväm med det. Kanske finns det någon annat du kan utse henne till för att inte göra henne/din syster besviken. Tex så har jag sett små barn vara ansvariga för dela ut rispåsar till gäster när de kommer till kyrkan.

Med ett litet bröllop hade nog jag valt att ha bara din syster (som du var nära) som tärna. Bara mina tankar!

• Svanboet

Jag tycker inte det är någon skyldighet att "bjuda" igen när man har ställt upp och varit tärna på någon annans bröllop. Flickebarnet kan vara "princessa" utan att vara näbb på ditt bröllop.

Vad gäller dina vänner så förstår jag att det är svårt och framförallt om de inte går ihop. hade jag varit i din situation hade jag helt enkelt valt syrran som tärna men om du nu har en kompis som är så intresserad av bröllopet - vill hon vara toastmadame kanske?

Om jag hade varit du så hade jag fortsatt involvera mina vänner som visar intresse för planeringen och pysslet oavsett om de är tärna eller inte. Jag tror också att hon förstår om du förklarar för henne att det varit svårt att välja tärna men att du nu bestämt dig för att ha din syster.

Den kompis som inte verkar visa intresse - behöver du förklara för henne varöfr du valt din syster. Jag menar, man kan ju knappast konkurrera med familjen eller?

Det är ett dilemma det förstår jag men det jag egentligen kan ge som råd är att du ska fundera över vilken roll du vill att din tärna eller tärnor ska fylla och vem av "kandidaterna" som lättast och villigast skulle uppfylla den rollen.

• Moirie

Fundera över vad du vill att tärnorna ska fylla för funktion för dig. Ska de vara ditt stöd och hjälpa till med bröllopsbestyr och smakråd? I så fall ska du välja någon som är intresserad av bröllop och som vill vara aktiv innan bröllopet. Är det ett hedersuppdrag att vara din tärna? Välj den/de som du vill höja upp lite extra på din viktiga dag. Eller är det ett tillfälle att återgälda för hedersuppdrag du fått ha på andras bröllop och fylla andras förväntningar? Det sista tycker jag är ett dåligt skäl att välja ut tärnor ifrån.

Om du inte vill ha barn i brudföljet men ändå vill göra din syster till lags så kan du ge systerdottern något annat hedersuppdrag under dagen. Sjunga en sång under middagen, dela ut vigselprogram i kyrkan eller dylikt, gärna i speciell fin klädsel som matchar brudföljets. Vuxna personer som du övervägt som tärnor kan få läsa text vid ceremonin eller vara toastmadame.

Om du endast väljer din närmaste syster till tärna så slipper du förklara dig om hur du valt tärnor inför dina kompisar. Att släkten kommer först är inte svårt att fatta...

Lycka till!

• Maalina

Tycker absolut att du bara ska ha din syster som tärna! Som någon annan skrev så är det svårt för vännerna att konkurrera med familjen och det är nog störrt chans att de har förståelse för det än om du väljer ut en av dina vänner..

Håller dessutom med Svanboet om att man inte har någon skyldighet att bjuda tillbaka för att man har varit tärna.. Om du inte vill ha barn i brudföljet, så ska du inte ha det!

Irriterande att syrran bara förutsätter att hennes dotter ska få vara brudnäbb och att kompisen frågar om hon får vara tärna. Kan folk inte bara vänta och se vad man har för plan?

• Junebug

TACK för era svar, ibland hjälper det verkligen att få någon annans syn på saken!
    Tror det får bli så att systern är enda tärnan, kompisen toastmaster var ingen dum idé..

Tack! :)

• shakynose

Eller så skippar du det helt och hållet! Man behöver faktiskt inte vara fler än två som står där!

• Junebug
    shakynose skrev 2009-08-06 14:34:18 följande:
    Eller så skippar du det helt och hållet! Man behöver faktiskt inte vara fler än två som står där!
    Nej, jag håller med.. men min blivande var snabb som blixten att be hans kompis vara best man, och det känns konstigt att han har nån där uppe om inte jag har det.. haha dessa dilemman. :)
  • kullaberg

Jag håller med andra här i tråden. Be din syster bara.

Vi hade liknande dilemma då min m2b hade tre kandidater till bestman att välja på och jag hade en eller alternativt två tärnor att välja på.
    Vi kom tillslut fram till att vi vill bara ha varsin bestman/tärna och han valde sin kusin och jag valde min syster. För övriga "kandidater" förklarade vi detta men att vi ändå ville ha med dom som delaktiga i bröllopsplaneringen om de kände och ville detta. Min m2b's två vänner kommer tex att vara med kusinen och planera svensexan och tycker detta ska bli hur kul som helst och förstår helt och fullt att valde som vi gjorde.
    Så allt brukar lösa sig om man bara kommunicerar om det!

Svar på tråden Jag KAN inte välja tärnor - hjälp mig!!