• gumzan

Hur är det nu då, kan tärnan ha svart klänning ?

Eller är det bara american style?

• Svar på tråden Hur är det nu då, kan tärnan ha svart klänning ?
  • Tojk

Varför skulle hon inte kunna ha svart?

• gumzan

det är ju det jag undrar, något säger mig att hon inte kan ha det fast jag vet inte vart jag har fått det ifrån.

• Flygande taxen

Kanske det finns nån etikettsregel som säger att det är totalförbjudet för tärnan att bära svart, men regler är ju till för att brytas :D

Så sålänge inte bruden, brudgummen eller tärnan har nåt emot att bära svart så är det väl inget problem :)

• Mammilon

Kör på svart om ni vill, jag har sett tärnor i svart med röda bälten, jättesnyggt.

• Nanne84

Mina tärnor ska ha svarta klänningar med div. silvriga "personliga" detaljer.

• J D

Enligt Ribbing: helt klart nej.

Enligt normalt fashion sense: självklart!

Vårat brudfölje är svartklätt- oavsett könstillhörighet på personen och alltså finns där även kvinnor som bär svart.

• Pomparet

Jag håller helt o hållet med....svarta klänningar har tärnorna nytta av sen!!

• Mrs4ever

Absolut!

Men enligt färgkod så innebär väl

svart - sorg
    rött - att man haft sex med brudgummen =)

Men det är nog inte så många som följer sånt.

Mina tärnor ska vara svarta!
    Med turkost band i midjan, jättesnyggt och enligt vårt
    färgtema =)

• Tojk

Men om svart är sorg hur är det då med brudgummens kläder? De är ju ofta svart kostym..?

• stinch
    Tojk skrev 2009-08-05 19:12:20 följande:
    Men om svart är sorg hur är det då med brudgummens kläder? De är ju ofta svart kostym..?
    [/citat]

Mannen visar väl sorg (dvs i begravningssammanhang) genom färgen på slipsen, vit eller svart!
    Dessutom är ju svart på kvinnor kopplat till sorg mer beroende på att änkor förr i tiden bar svart efter att deras man gått bort. Har svårt att tro att männen skulle "tvingas" visa det offentligt på samma sätt när deras fru gick bort.
    Mrs4ever skrev 2009-08-05 10:53:24 följande:
    [citat]
    Absolut!Men enligt färgkod så innebär välsvart - sorgrött - att man haft sex med brudgummen =)Men det är nog inte så många som följer sånt.Mina tärnor ska vara svarta!Med turkost band i midjan, jättesnyggt och enligt vårtfärgtema =)
    Angående det där med rött så är det ju inte sant, något konstigt påfund som filmens värld pådyvlat oss: www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/04/28/ofavorit-i-repris-3003
  • stinch

Men ååh! Vi tar det första igen!

Tojk skrev 2009-08-05 19:12:20 följande:
    Mannen visar väl sorg (dvs i begravningssammanhang) genom färgen på slipsen, vit eller svart!
    Dessutom är ju svart på kvinnor kopplat till sorg mer beroende på att änkor förr i tiden bar svart efter att deras man gått bort. Har svårt att tro att männen skulle "tvingas" visa det offentligt på samma sätt när deras fru gick bort.
  • gumzan

Fast förr fick man inte bära rött i kyrkan, min morfar blev tex hemskickad från sin komfirmationsläsning för att han hade röd slips.
    Kanske har något med de att göra? jag vet inte...

stinch skrev 2009-08-05 19:30:20 följande:
    Angående det där med rött så är det ju inte sant, något konstigt påfund som filmens värld pådyvlat oss: www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/04/28/ofav...
  • stinch
    gumzan skrev 2009-08-05 20:42:02 följande:
    Fast förr fick man inte bära rött i kyrkan, min morfar blev tex hemskickad från sin komfirmationsläsning för att han hade röd slips.Kanske har något med de att göra? jag vet inte...
    Det enda jag kan tänka mig är att rött skulle kunna kopplas till att det förr kallades för syndens färg? Men det innebär ju inte att kvinnan har legat med brudgummen, även om det i högsta grad skulle anses som syndigt, sex före äktenskapet!
  • gumzan

Ah hur eller hur det är ju inget man bryr sig om direkt. Fast det är nog i såfall en inbankad sägen hihi
    När jag skulle vara tärna på ett bröllop så påpekade de tillomed det i bröllopsbutiken där vi hyrde klänningarna (jag hade vinröd) har då inte jufsat runt med brudgummen:)
    Intressant och veta vart de kommer ifrån egentligen hmmmm nån som vet?

• Humlan66

Varför inte ha svart klänning men ett siden band i midjan i samma nyans som brudbuketten ?

• gumzan

Smart!!!! tack vilket bra tips.
    Vi är nämnligen under lite budget press så tanken på svart klänning, kom då jag vet att min tärna har säkert många snygga klänningar. Så bjuder jag på hår o make och sådär....

Humlan66 skrev 2009-08-05 22:14:41 följande:
    Varför inte ha svart klänning men ett siden band i midjan i samma nyans som brudbuketten ?
  • Boomtown

Min tärna ska ha en skitsnygg svart klänning från H&M
    Den är helläcker. Budgetalternativ

• valkyriana

Mina tärnor hade svarta klänningar med grå detaljer.

• Juli100724

Min täna ska oxå ha svart klänning, med grönt band i midjan =)

• 20090725

mina hade svarta, men rosa band, å näbbarna hade vita med lite svarta blommor på

Svar på tråden Hur är det nu då, kan tärnan ha svart klänning ?