• Kiaa

Vilket efternamn är finast?

Jag heter Petersen (dansk härkomst). Min sambo heter Jonsson. Båda namnen känns alldeles för tråkiga och vanliga. Så vi har börjat titta lite på släkten tillbaka i tiden för att se om vi kan vaska fram nått gammalt namn som vi kan ta tillbaka. Det vi har hittat hittills är:

Havmand (även detta dansk. Blir fritt översatt till svenska havsman, men frågan är om det är begripligt på danska eller om alla bara kommer ha problem att förstå och stava det?! Det är min mammas flicknamn)
    Sundh (är min sambos mormors flicknamn)
    Öhs (sambons pappas morfar)
    Letzel (sambons mormors flicknamn)

Så vad tycker ni är finast? Hjälp!

• Svar på tråden Vilket efternamn är finast?
  • kickan73

Havmand tycker jag är snyggast!!

• Kiaa

Kennethsdotter: tror tyvärr inte att vi får ändra i stavningen.

Havmand, Letzel eller Sundh verkar vara det som gäller enligt de allra flesta. Hmmm... får ta en funderare till. Det är ju ett antal månader kvar till bröllopet (juli 2010).
    När är det bäst att göra namnbytet? Innan, i samband med eller efter bröllopet?

Tack åter igen för alla inlägg!

• Kiaa

Fick precis höra av sambon att det inte alls var Letzel utan Netzel vi kunde ta från hans mormor... hmmm... net var nog inte lika fint?!

• Mammilon

Jag tycker nog Sundh. Den som har namnet i familjen kan/bör nog byta lite före bröllopet så får den andra parten namnet i samband med vigseln.
    (Fast det verkar som din sambo har två mormödrar, eller?)

• Kiaa

Mammilon: Ojdå... har visst skrivit fel. Sundh var hans farmors flicknamn, så nej - bara en mormor

• SecretOne

Havmand tycker jag är fint. Eftersom det är din mammas flicknamn byter du det enkelt, vad som gäller med äldre namn vet jag inte.
    Vi tar min mammas flicknamn. Vi skickade in hindersprövning och namnändring samtidigt till Skatteverket. Sen fick vi ett papper tillbaka som jag skickar in på egen hand, med ansökan om efternamnet eftersom det är min mammas flicknamn. M2Bs efternamn byts sedan automatiskt i samband med vigseln. Mycket smidigt.

• SecretOne

Oj sorry, frågan var ju när man ska skicka in namnändringen, inte hur... Enligt Skatteverket kan det ta ett par veckor innan det går igenom så gör det i god tid. Det måste vara klart innan vigseln enligt dem.

• föralltidhans

Jag skulle valt Havmand

• Nippran

Jag tycker att Letzel är finast.

• Kiaa

SecretOne: Vad kostade namnändringen?

• SecretOne

Vi har inte betalat någonting än och inte fått något inbetalningskort. Jag tror att det är gratis eller billigare om man tar mammans flicknamn? Inte säker tyvärr.

• Divina73

Netzel eller Havmand

Kristina & Jonas Netzel...funkar bra

• JanetKim

Du får berätta sen vad det blev för efternamn!

• JollyO

Sundh! Funderar dock på att byta bort det själv, men vi får se :)

• Zorkich

Ni som letar efter gamla efternamn i släkten: Hur gör man det?

• Imma

Fråga föräldrar och far- och morföräldrar vad det har funnits för namn tidigare. Ofta är det ju kvinnorna som har bytt när de gift sig tidigare.

Jag och min man var inne på att byta först, men det hade känts konstigt och så viktigt var det inte för oss att namnet är jätteovanligt. Vi gillar det!

Zorkich skrev 2009-08-15 18:37:40 följande:
    Ni som letar efter gamla efternamn i släkten: Hur gör man det?
  • frupuh2

Öhs tyckr jag är lite kort. Och kanske inte så internationellt.

Svar på tråden Vilket efternamn är finast?