• Kiaa

Vilket efternamn är finast?

Jag heter Petersen (dansk härkomst). Min sambo heter Jonsson. Båda namnen känns alldeles för tråkiga och vanliga. Så vi har börjat titta lite på släkten tillbaka i tiden för att se om vi kan vaska fram nått gammalt namn som vi kan ta tillbaka. Det vi har hittat hittills är:

Havmand (även detta dansk. Blir fritt översatt till svenska havsman, men frågan är om det är begripligt på danska eller om alla bara kommer ha problem att förstå och stava det?! Det är min mammas flicknamn)
    Sundh (är min sambos mormors flicknamn)
    Öhs (sambons pappas morfar)
    Letzel (sambons mormors flicknamn)

Så vad tycker ni är finast? Hjälp!

• Svar på tråden Vilket efternamn är finast?
  • Divina73

Vad heter ni i förnamn? Det är lättare då att höra hur namnen låter tillsammans tycker jag.

• Jiel o Deps

Öhs tycker jag var ett häftigt namn!

• Kiaa

Vi heter Kristina och Jonas.
    Det är min mammas flicknamn och stora delar av min närmaste släkt heter fortfarande Havmand. Har hört nånstans att man får ta ett namn så länge det inte ligger mer än fyra generationer tillbaka i tiden?

Ang uttalet så kommer vi väl isf att uttala det som det stavas på Svenska - skulle vi uttala det på Danska skulle det naturligtvis låta helt annorlunda. Det jag tycker ställer till uttalet lite är att det är ett D på slutet.

Tack för alla synpunkter förresten - jätteroligt att få lite feedback!

• Mamli

sundh!!
    hade aldrig förstått vad ni hette i efternamn om jag inte sett de skrivet. så vill ni ha enkelt som man förstår så sundh, eller letzel..

• Kennethsdotter

Varför inte Havman-utan D blir det kanske både enklare att uttala o för andra att "höra rätt"?

• ToastmasterMarie

jag är kanske lite tråkig men hade nog valt jonsson av all namn som diskuterats. främst för det här med stavningen, jobbigt att allt behöva bokstavera namnet när man tar kontakt på något vis.

• JanetKim

håller med!

ElinDaniel skrev 2009-07-30 22:36:20 följande:
    Letzel är superfint!
  • Annelilalle

Letzel är min favorit också =)
    Lycka till med namnbytet!!!

• Mamsellen på smällen

Letzel tycker jag med!
    Good luck!

Svar på tråden Vilket efternamn är finast?