• JBJ

Vilse

Som vissa andra här är jag lite vilse när det gäller förlovning och frieri.

Jag hade tänkt fria till min sambo (dooh :)). Blir först förloving och giftemål inom 1 år. Jag vet ställe och plats men det är ringarna som är problemet.

Jag vet storlek på hennes ring och hur många ringar hon vill ha (3 st enligt ).

Eftersom vi kommer att resa bort så skulle jag vilja fria fast ha en ring med mig.

Grejen är lite ska jag köpa en förlovningsring som man sen byter ut när man gifter sig?

Ska det vara en sten i förlovningsringen? eller är det vigsel ringen? kan förlovningsringen vara bredare än vigselringen?

jag tyckte denna ring var fin www.titanringar.com/struktur_down_under.htm lite dum fråga men ska det vara hennes namn på min ring eller hennes namn på hennes ring? eller bådas namn på båda ringarna?

Mitt drömscenario är att jag väljer förlovnignsring sen när vi väl ska gifta oss går och väljer vigselring tillsammans är det en dum ide? jag hade hoppats att ringarna kommer att passa ihop..men är inte emot att det blir andra ringar sedan.

som sagt jag vet hennes storlek, att hon inte gillar guldfärgade ringar, att hon är aktiv, så det ska vara "vita" ringar som är slittåliga. och jag vill inte att de ska se biliga ut. att det syns att det är förlovningsringar...

Hur bred kan ringarna vara om det skall vara 3stycken?
    hade tänkt en 6mm, en smalare 3mm, och en smal igen?

Nån som kan hjälpa eller har några ideer?

En kille som är helt lost i ring världen...

• Svar på tråden Vilse
  • Svanboet

Oj, det var många funderingar i ett...

Som vi har diskuterat i en annan tråd så är vitt guld ofta försedd med en rondering som gör dem vita men ömtåligare än t.ex. rött guld. Man kan naturligtvis välja ringar utan rondering men då får de en annan färg och liknar mer silver eller annan "vit" metall. Jag har själv alrid varit intresserad av titan eller andra typer av ringar men för er kanske det är bästa alternativet.

Vad gäller att förlova sig med eller utan ring så tycker jag personligen att killen mycket väl kan välja ut ringarna och jag skulle aldrig få för mig att sedan byta ut ringen bara för att den ska matcha vigselringarna utan jag skulle välja en vigselring som jag tyckte passade till f-ringen. Så har det blivit för oss då min sambo valde f-ringen på egen hand.

Vanligtvis skriver man partners namn och datum för förlovningen i ringen, d.v.s. hennes namn i din ring och ditt namn i hennes ring. Graveringen kan göras efteråt och tar drygt 1 vecka beroende på hur guldsmeden/butiken jobbar.

Vad gäller stenar eller itne så är det helt personlig smak som avgör. Vi har inga stenar i våra ringar men jag ser att det är vanligare och vanligare att det är stenar även i f-ringen. Jag tror att den trenden kommer lite från hollywood. Är hon aktiv som du skriver kan det vara problem med stora stenar som sticker ut ur ringen så då är det nog bättre med "infällda" stenar och då liknar ringen tycärr alliansringar/vigselringar och förlovningsringen tycker tappar lite av sin karaktär.

Om hon inte har gett några hintar om hur hon vill ha ringarna så kanske det an vara tips att införskaffa atrapp-ring till själva frieriet och sen gå tillsammans och välja ringar när vi kommer hem igen.

• JBJ

tack för svaret :)

jag trodde jag visste ungefär vilken sorts ring som kunde vara snygg. men efter kollat material, platina, pallidium, vitguld och titan så inser jag att det är grymt svårt bara att välja material..

sen är det just att jag vill ha den mer personlig än bara en slätring, utan att den blir för "konstig" så den inte passar nåt annat eller inte faller henne i smaken. jag tror ju iofs att hon kommer att gilla ringen oavsett :) men stressen att hon kanske säger nej är tillräcklig.

sen efter att ha luskat lite mer så är det en annan sak som påverkar valet. kanske det är lite av en killgrej men hon har varit gift och jag fick veta att ringarna hon hade då kostade 15000kr så fast jag inte är macho för femöre. så vill jag nog att de ringar hon får av mig är snyggare, dyrare och tja bättre ;) dumgrej kanske men..

sen måste ringarna vara klara om en dryg månad. gaahhh inte lätt detta.

• Svanboet

Vill du ha en ring med lite mer personlighet än bara släta ringar finns de ju ringar som har olika sammansättningar men fortfarande är "släta" eller med mönster graverade på utsidan. Jag har en ring som till hälften är rött och till hälften vitt guld (bild finns i mitt galleri) som är ganska ovanlig. Jag har inte sett någon annan ha den i min närhet trots att det är en Schalins.

Vad ringarna kostar har ingen betydelse skulle jag tro - att ringen du valt till henne är den bästa det kommer hon definitivt tycka och jag tror inte hon säger nej Har ni kommit så långt i erat förhållande att ni känner er redo för giftemål och äktenskap då säger hon nog inte nej.

Jag tror heller inte att du behöver oroa dig för att hon kommer tycka det det inte går att matcha en vigselring till f-ringen för v-ringen går ju att designa en alldeles egen om man vill det.

Svar på tråden Vilse