• Seriously In Love

Vad har man råd med i en 25.000:- budget?

Vi vill såååå gärna ha en hejdundrande fest med live-musik och bjuda våra vänner och släktingar, ca 60 personer, på mat/kaffe/tårta. Men så har vi en budget på ca 25.000:-... hur får man ihop det? Är det helt orimligt?? Någon som har gjort liknande och har tips?

• Svar på tråden Vad har man råd med i en 25.000:- budget?
  • shakynose

Både mat och dryck kan serveras som buffé! Man behöver inte ha bartender, normalbegåvade människor kan blanda själva

Jag skulle lagt krutet på att hitta ett schysst live-band och skummat runt efter lite alternativa festlokaler som inte behöver kosta så mycket.

Om man dessutom vill vara snäll mot gästernas plånböcker så skulle jag välja att gifta mig på hösten eller tidig vår, så att boende och resor blir lite billigare för dem också!

Blommor kan bli ganska billigt om man kan tänka sig att beställa buketten bara några dagar innan och kan nöja sig med de blommor som finns inne just då. Man behöver inte ljuga om att man ska gifta sig för att få ner priset, utan bara sänka anspråken lite grann!

Laga mat och baka tårta själv, det är mycket jobb, men har man inte så mycket pengar så är det det billigaste alternativet.

Jag skulle ALDRIG ta kuvertavgift! Never ever in my life!

• annafogel

vårt bröllop kostar strax över 25.000 vi är 85 gäster, har dock lagat maten själv (eller ja min bror...) min systers band ska spela och vi får låna lokal. så man kommer långt genom vänner och bekanta, bara man kollar =) det som kostat mest är våra kläder...

• Tequilaaa

Vi har haft ungefär 25000kr i budget o mycke mer än så kommer det inte o kosta, men vi har haft turen att min syster ska göra frisyren o sminket på mig, tårtan gör en släkting så den fick vi betala 1100kr o det är inklusive jobb och allt, fotografen är min syrras kompis, maten gör min sambos kusin i resturangen o blir billigare på så vis, löpte lax till billigt pris, buketten fick jag billigt, floristen skulle inte ha något för jobbet typ, tärn klänningarna hade ena tärnan redan hemma o den andra fick vi tradera in för 165kr :) det ända som har kostat hittills är klänningen o ringarna.... o då är det 120 gäster som ska komma.... Men kolla med nära o kära om det finns någon som kan hjälpa till med saker o ting.... :) Allt går om man vill!

• Tequilaaa

Och ett tips, Köp inte allt på samma gång, utan köp lite då o då...

• att säga ja

vi pratade senast idag om hur man får ner kostnaderna då ingen av oss vill lägga en förmögenhet på en dag. vi kommer troligen att skippa 3-rätters och bjuda på en varmrätt och senare kaffe och tårta. en kompis kan fota. klänningen är jag inne på att sy själv eftersom jag helt enkelt inte hittar någon färdig jag är helt nöjd med. till brudbukett har jag funderingar på att hämta pioner hos min mamma (vi vill gifta oss i juni), troligvis får näbben en pion och tärnan en liten bukett. inbjudningskort och andra trycksaker tänker vi, eller ja, jag göra själv:) i bröllopspresent tänker vi i huvudsak önska oss pengar till en resa. eftersom resan då blir en tid efter bröllopet har vi också pratat om att ta två nätter på hotell. vilket väl kanske inte är det bästa sättet att få ner kostnaden, men men.

• eli2009

kuvertavgift? är det inte priset vad catering tar på person, varför ska gästerna betala avgift??

skumt!!

• Mulken
    CeKe skrev 2009-07-28 17:41:48 följande:
    Hej. jag och min kille ska gifta oss i juli nästa sommar och har samma huvudbry... Vi har funderingar på att bjuda alla vi vill ha där, fixa en hejdundrande fest, men att sedan skriva i inbjudan att vi undanber oss eventuella presenter men att gästerna som anmälan betalar in en kuvertavgift. Hur vi ska skriva ihop det på ett bra och fint sätt, är en annan fråga =)Kan man göra så? Vore super och så slipper folk fundera över presenter och vi har råd att bjuda alla vi vill...
    Jo, alltså det GÅR att göra så men då bör ni nog kolla att de som bjuds inte tar åt sig för alla har inte förståelse för andras budgetar. Vet att när jag och min sambo planerade vårt bröllop var budgeten på lite över 10 000:- och min mamma blev inte alls glad när jag sa att bara närmaste vänner och släkt fick komma. (Vi har som tradition från vårt hemland att bjuda in halva kvarteret typ.. >_>)

Annars bjuder ni bara in de som ni har absolut varmast om hjärtat!
  • evst

Hej!

Maten kan ni få billigt, det som drar iväg kostnaden är:

Lokalhyra
    Personalhyra
    Sprit

Så hittar ni billig lokal, och nöjer er med typ församlingshem/komunlokal och fixar vänner som hjälper till (kanske finns det ungdomar i bekantskapskretsen som vill hjälpa till för en billig peng?) och begränsar mängden dricka alt har betalbar efter maten, så nog kan ni komma undan billigt

Lycka till!

• Holmbride

vårat kommer kosta ca 25 000, förhoppningsvis mindre..
    då blir vi 38pers totalt, ny brudklänning, löshår,blommor gör jag själv(lr ja buketter).. musik har vi på cd, dock en solist i kyrkan för 1000:-, maten ska vi dock ha catering på.. 130:-/person.. tårtan beställer vi från ica maxi.. 29:-/biten..
    ska dock inte ha nån efterrätt utan äter då tårta..
    funderar på att göra egna snittar till brudskålen.. (är utbildad inom hotell&restaurang, och där vi även läste en kurs som hette blommor&dekorationer..) så jag får mkt nytta av mig själv :) har gjort egna inbjudnignskort oxå!:)

• KatjaB

klart ni kan komma undan billigt! det gäller att kolla runt vad ni kan göra själva och vad folk ni känner möjligtvist kan bidra med.

vi ska ha 70 gäster och har bugdet på ca 25 000 kr.
    klänning beställs från kina (får drömklänningen för 2500 kr)
    brudgummens kläder hyr vi OM vi inte hittar en snygg kostym som inte kostar allt för mycket,
    har buffé som vi gör själva med hjälp av våra föräldrar,
    tårtan beställer vi för 30 kr/bit(kändes som att det blir för mycket att hinna med det också själv)
    jag är florist, så jag gör min egen bukett,
    köper lakan istället för dukar på borden (ikea har billigt)
    hittade lokal som var nära vigseln, 1700 kr där bord, stolar och allt porslin finns. tyckte det var helt ok pris för en hel bygdegård.
    en vän till mig är helt fenomenal på smink och sminkar mig,
    vår granne är fotograf och ställer upp på att fota oss,
    alkohol köps förmodligen från Tyskland, ska räkna på vad som blir billigast,
    har mousserande rosévin istället för champagne, billigare och faktiskt riktigt gott! (att färgen dessutom är rosa tycker jag är rätt läckert)
    ska ni sova på hotell på bröllopsnatten är det värt att kolla upp vad det finns för alternativ, det finns de hotell som har jättefina rum som ändå inte klassas som bröllopssviter. choklad, rosor och champagne kan ni fixa själva till rummet.
    gör egna inbjudningskort och festprogram med mycket inspiration från calligraphen.se
    vi har turen att känna många som kan sjunga / spela så där är underhållningen gratis.

för att våra föräldrar ska kunna njuta av vår dag lika mycket som vi har vi bett m2b:s syrras kompisar som är 18 år att servera för en mindre peng. Det de ska göra är att duka av borden efter maten, ta fram kaffekoppar och tallrikar till tårtan, samt ställa fram kaffe, avec mm. När detta är avklarat plockar de undan alla glas mm, och hjälper till med att få undan borden. De får en slant var och så är de ju självklart med och äter och festar.

• KatjaB

ja just ja, min m2b jagar, så då har vi köttet gratis.. och vilt kött är ju inte direkt fy skam

• 090208

Na, hur fixade du det?? *puh* Det gjorde vi knappt med 40 gaster...

annafogel skrev 2009-07-29 10:37:07 följande:
    vårt bröllop kostar strax över 25.000 vi är 85 gäster, har dock lagat maten själv (eller ja min bror...) min systers band ska spela och vi får låna lokal. så man kommer långt genom vänner och bekanta, bara man kollar =) det som kostat mest är våra kläder...
  • 090208

Ett tips: Om du ska till frisor, sag inte att det ar en brollopsuppsattning!! Om du inte ska ha slojaoch grejer saklart... Buketten behover inte heller vara en brudbukett, hitta pa nat...

Svar på tråden Vad har man råd med i en 25.000:- budget?