• Seriously In Love

Vad har man råd med i en 25.000:- budget?

Vi vill såååå gärna ha en hejdundrande fest med live-musik och bjuda våra vänner och släktingar, ca 60 personer, på mat/kaffe/tårta. Men så har vi en budget på ca 25.000:-... hur får man ihop det? Är det helt orimligt?? Någon som har gjort liknande och har tips?

• Svar på tråden Vad har man råd med i en 25.000:- budget?
  • CeKe

Hej. jag och min kille ska gifta oss i juli nästa sommar och har samma huvudbry... Vi har funderingar på att bjuda alla vi vill ha där, fixa en hejdundrande fest, men att sedan skriva i inbjudan att vi undanber oss eventuella presenter men att gästerna som anmälan betalar in en kuvertavgift. Hur vi ska skriva ihop det på ett bra och fint sätt, är en annan fråga =)

Kan man göra så? Vore super och så slipper folk fundera över presenter och vi har råd att bjuda alla vi vill...

• Matildatiger

Kuvertavgift är jättevanligt och personligen föredrar jag det framför present när jag ska på bröllop. ca 200 kr kan vara lagom.
    Buffé, det är lättare att förbereda än trerätters och kräver färre personal.
    Knyt är annars en idé. Kanske bufféknyt.
    Gör alla inbjudningskort mm själva, mycket billigare.
    Duka och städa själva.

• Svanboet

Personligen är jag emot kuvertavgift vid bröllop men inser att det börjar bli vanligare än jag trodde.

Helt klart är bästa tipset för att få ner kostnaden att göra saker själva. Oftast har man också vänners vänner eller bekanta som kan ställa upp som serveringspersonal och "bartender" under kvällen. Gör man maten själv är det helt klart lättare med buffé än sittandes servering då man kanske inte vill äta återvärmd mat. Maten behöver inte vara dyr, bara den räcker och smakar gott. Vad gäller spriten så är det inte alls ovanligt med betalbar till självkostnadspris vilket innebär att folk får betala för vad de dricker utöver vad som serveras till maten. tårtor kan man ju beställa utan att de är "bröllopstårtor" och då behöver de inte kosta så mycket. Välj en lokal som ligger lite utanför stan - jag tror att de brukar vara billigare och som sagt - be om hjälp och kolla upp vad ni kan få ner kostnaden på för även den minst lilla hjälp kan hålla kostnaden nere.

• agtiwi

Vi kommer bli 44 personer på vårt bröllop nästa helg. Kyrkligt bröllop med ny klädsel till 1 brud, 1 brudgum, 2 brudnäbbar, 1 näbb. Skinktoast till förrätt. Potatisgratäng, fläskfilè, fläskkarrè, kycklingfilè, tzatziki, ranchsås, ruccolasås, 2 olika sallader, vitlöksbröd samt bröd med smör och ost till varmrätt. Efterrätt hoppar vi över och hugger in direkt på tårtan. Till maten kommer serveras alkoholfritt, vin samt öl. Fri bar kommer råda. Nattmaten kommer bestå av baguetter som gästerna själva får fylla med antingen skagenröra, skinkröra, kycklingröra, skinka+ost samt grönsaker. Snacks kommer bli jordnötter samt chips i olika smaker. Champange till brudskålen samt salta pinnar som tilltugg. Ringar ingår även de i vår budget. Vi kommer använda cd-skivor i stället för liveband. Tror inte jag glömt något nu. Ska även tillägga att vi kommer laga all mat själva samt göra tårtan själva, alkoholen inhandlas från Tyskland. Allt som allt kommer detta kosta oss 18500 kr. Då är allt inräknat. Så min åsikt är att 25 000 kr borde räcka för att få ihop en hejdundrandes fest!!

• December 2009

Vi kommer om vi räknar med mat bjuda 75 personer itll middagen och sen 25 till till festen. Då kommer kalaset gå på 30 000! Och vi tar då inte kuvertavgift, bjuder på allt och kommer ändå kunna ha kul!

• Silla69

Jag ka hålla med här...

du klarar dig långt med dina 25.000kr
    Jag var på ett utlänkst dop, med mat hela dagen o kvällen massa sprit och det kalaset hade kostat 20.000kr
    Då var vi ca 80 pers...
    Så skippar man att nämna bröllopsbukett mm utan köper o gör en egen bukett och massa annat själv så klarar man sig..

agtiwi skrev 2009-07-28 18:58:11 följande:
    Vi kommer bli 44 personer på vårt bröllop nästa helg. Kyrkligt bröllop med ny klädsel till 1 brud, 1 brudgum, 2 brudnäbbar, 1 näbb. Skinktoast till förrätt. Potatisgratäng, fläskfilè, fläskkarrè, kycklingfilè, tzatziki, ranchsås, ruccolasås, 2 olika sallader, vitlöksbröd samt bröd med smör och ost till varmrätt. Efterrätt hoppar vi över och hugger in direkt på tårtan. Till maten kommer serveras alkoholfritt, vin samt öl. Fri bar kommer råda. Nattmaten kommer bestå av baguetter som gästerna själva får fylla med antingen skagenröra, skinkröra, kycklingröra, skinka+ost samt grönsaker. Snacks kommer bli jordnötter samt chips i olika smaker. Champange till brudskålen samt salta pinnar som tilltugg. Ringar ingår även de i vår budget. Vi kommer använda cd-skivor i stället för liveband. Tror inte jag glömt något nu. Ska även tillägga att vi kommer laga all mat själva samt göra tårtan själva, alkoholen inhandlas från Tyskland. Allt som allt kommer detta kosta oss 18500 kr. Då är allt inräknat. Så min åsikt är att 25 000 kr borde räcka för att få ihop en hejdundrandes fest!!
  • December 2009

Vi köper våra blommor i en liten omtyckt florist som gör dem bra för 1500 får jag brudbukett, 2 corsager, tärnbukett, 2 näbbbuketter Med rosor och allt! Så blommorna kan man komma undan billigt med!

• Bluebride

jag försöker också komma billigt undan. Har som tur var ett inställt bröllop bakom mig, så jag har hela min utstyrsel klar. Gästlistan är inte riktigt klar, men just nu är vi totalt 58 pers, men tror den kommer minskas ner lite då man börjar förlora lite kontakt och vissa inte vill eller orkar komma, vi bor ju så långt bort, jäkla ursäkt det också. Blommor gör jag väl inte okonversionellt, jag tar silkesrosor, har fått kontakt med en tjej via ebay som hjälper mig med de jag behöver, kostar mig endast 300 kr, då är det brudbukett, 2 tärnbuketter och 2 corsages. Näbbarnas har jag köpt på annat håll, där 130 kr. Killes utstyrsel blir hans egen kostym, ska bara köpt väst, plastrong, ficknäsduk och det går väl på runt 700kr, sen ska vi väl försöka hitta några finskor, men det ska starta någon skooutlet här sen, hoppas den kommer igång innan pingst.
    Dessutom är vi småbarnsföräldrar så någon sen och jättefest blir det nog inte för oss. Men jag vill ändå ha lite dans på slutet i alla fall. Ska fråga tärnan och bestman och de vill vara barnvakt under bröllopsnatten el om farmor ställer upp på det i så fall. För oss blir nog den dyraste saken faktiskt maten, då vi inte ska ha sprit, då jag inte tål alkohol. Känns som en onödig utgift tycker jag. Maten har jag funderat på att ha kall buffé, gärna grillat, men vet inte om det går att fixa det till pingst, men då ska vi se om vi kan hitta på något annat. Ringen kommer också kosta, runt 3500-4000kr, men då får jag den speialgjord också, då jag tycker dagens vigselringar är otroligt fula. Vi kommer nog ha cd-skivor istället, då det inte kommer bli någon långvarig dans precis. Lokalen blir nog församlingshuset och det är bara 350kr i hyra. Fotografen vet jag inte än, ska kolla fotografer, annars ska jag höra med gästerna om det är någon som är duktig fotograf. På min budget ligger jag på ca 25.000kr, så nog går det.

• Seriously In Love

Tack för alla inspirerande tips och inlägg! Nu är jag taggad till tusen att få budgeten att hålla och att få en oförglömlig bröllopsdag!!

• Svanboet

Jag tror att du kommer lyckas mycket bra med budgeten och få en oförglömlig dag/kväll!

Seriously In Love skrev 2009-07-29 09:03:39 följande:

Tack för alla inspirerande tips och inlägg! Nu är jag taggad till tusen att få budgeten att hålla och att få en oförglömlig bröllopsdag!!
Svar på tråden Vad har man råd med i en 25.000:- budget?