Det här har jag hittat på en del kommun-hemsidor. Tror att det kan vara den nya som gäller från maj, då en var daterad 2009-04-29.
° Den långa varianten för borgerliga vigslar
Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra.
Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.
Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (svar ja)
Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (svar ja)
(Paret kan växla ringar)
Jag förklarar er nu för äkta makar. När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.
Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.
° Förkortad version
Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man? (Svar: Ja) Vill du N.N. denna/denne N.N. till din hustru/man? (Svar: Ja)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
Hittade en med handslaget, men den var inte daterad så det kanske är den gamla versionen.
"Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru att älska henne i nöd och lust?" (Svar Ja)
"Tar du NN denna NN till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar Ja)
"Ge varandra handen till bekräftelse på detta" (Före handslaget kan mannen lämna kvinnan en ring.)
"Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig att det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem".
Den korta versionen (ca 20 sekunder) låter:
" Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru? (Svar ja)
"Tar du NN denna NN till din man? (Svar ja)
"Jag förklarar er nu för äkta makar".