• Krysmynta

Vad ska VF säga vid ringöverlämningen vid borgerlig vigsel?

Vi ska gifta oss borgerligt till vintern och tänkte snart lägga fram ett förslag till vår VF om vad vi vill att hon ska säga vid vår vigsel.Vi vill gärna bestämma detta själva...

I den lagstadgade vigseltexten för borgerlig vigsel står nåt i stil med "...som en bekräftelse på detta ta nu varandra i handen...". Vi tycker båda att denna del är lite märklig och opassande. Jag ska ju få en vigselring så vi vill byta ut denna mening mot att VF säger nåt i stil med att "...som en bekräftelse på detta ska nu NN överlämna en ring åt NN...". Och därefter tänkte vi ge varandra en kyss.

Har ni några förslag på vad VF ska säga vid ringöverlämningen och kyssen? Har helt kört fast när det gäller detta! Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad ska VF säga vid ringöverlämningen vid borgerlig vigsel?
  • Vid havet

Det här ska vår säga: Som ett tecken på er kärlek och er förening skall ni utbyta ringar. Ringen är sedan urminnes tider en symbol för evighet och frid, för trohet och kärlek, för det som varken har början eller slut. (Snott från en text här faktiskt).

Han ska dock också säga det som lagen föreskriver. Vi avger både personliga löften och så kör vi hela den lagstadgade texten - enl. honom måste det vara så. Ringväxlingen sker innan vi tar i hand

• Svanboet

Beroende på hur ni utformar löftena så kanske det kan passa med något i stil med: Låt denna ring symbolisera det löfte om trohet och kärlek ni avgivit till varandra.

Kanske det är lite väl Hollywood-inspirerat men bilden jag har framför mig är att samtidigt som dessa ord uttalas så träs ringen på fingret och sedan känns det väldigt naturligt med en puss/kyss innan cermonin fortsätter med

Genom detta har ni nu ingått äktenskap och jag förklarar er därmed man och hustru. "The end"

• Svanboet

Att man då aldrig riktigt kan få det som man "vill" - kyrkan har sin förordning som måst följas och så även den borgeliga vigseln - TRÅKIGT! men förståeligt.

Vid havet skrev 2009-07-13 14:31:51 följande:

Vi avger både personliga löften och så kör vi hela den lagstadgade texten - enl. honom måste det vara så. Ringväxlingen sker innan vi tar i hand
  • Vid havet

Jo, det är ju ändå löften som har en ganska stor juridisk innebörd så man förstår att de måste vara giltiga ju. Jobbar på advokatbyrå så jag förstår verkligen vikten av rätt ord...

Svanboet skrev 2009-07-13 14:33:27 följande:
    Att man då aldrig riktigt kan få det som man "vill" - kyrkan har sin förordning som måst följas och så även den borgeliga vigseln - TRÅKIGT! men förståeligt.Vid havet skrev 2009-07-13 14:31:51 följande:
  • Miss Moneypenny

Men personliga löften är väl inget måste vid borgerlig vigsel? Vi hade inte det i alla fall. Men det där med ringarna känner jag igen. Tror vår vigselförrättare sa nästan exakt så.

Ta i hand? Med varandra då eller? Det känns väldigt formellt..

• Vid havet

Nej - men man kan tydligen inte BARA ha personliga löften.

Miss Moneypenny skrev 2009-07-13 14:38:18 följande:

Men personliga löften är väl inget måste vid borgerlig vigsel? Vi hade inte det i alla fall. Men det där med ringarna känner jag igen. Tror vår vigselförrättare sa nästan exakt så.Ta i hand? Med varandra då eller? Det känns väldigt formellt..
  • Svanboet

Vad sägs då om att..

Säga sina löften
    Ringväxling
    (puss)
    "Lagstadgad del"
    Ta i hand
    Kyss/Puss

Blir det så för er Vid Havet?

• Tx2

Vår vf sa: Ni ska nu ge en ring, symbolen för evigheten som ett tecken på ert ingångna förbund. Minns dock inte om det var före el efter handslaget, har inte den sista texten på den här datorn.
    Men vi kunde inte komma ifrån att ta varandra i hand för att försegla våra löften, för vår vf var det en viktigt del. Och det momentet framkallade en del skratt då vi tog varandra ordentligt i hand och neg och bockade...

• Miss Moneypenny

Jag tror inte ni måste ha med detta med att ta i hand. Det hade inte vi. Och vi är gifta enligt lag nu så det gick ju bra :) Det enda lagstadgade är att båda måste svara ja och att det finns två vittnen som hör detta och som sedan skriver på.

Vi hade så här:
    Ingång
    Vigselförrättaren säger lite fina ord.
    Som tecken på kärlek bla bla bla överlämnas ring....puss!
    Allsång
    "Tager du....." och ja-sägandet. Puss igen
    Utgång

• Svanboet

Det är ju också ett sätt att göra det på...

Tx2 skrev 2009-07-13 14:55:21 följande:
    Vår vf sa: Ni ska nu ge en ring, symbolen för evigheten som ett tecken på ert ingångna förbund. Minns dock inte om det var före el efter handslaget, har inte den sista texten på den här datorn.Men vi kunde inte komma ifrån att ta varandra i hand för att försegla våra löften, för vår vf var det en viktigt del. Och det momentet framkallade en del skratt då vi tog varandra ordentligt i hand och neg och bockade...
  • Vid havet

Vi skaha så här:

Ingång
    Vf läser text
    Sång
    Personliga löften
    Lagstadgade delen (Tar du... etc JA)
    Ringväxling
    Handskakning
    Vf säger lite kloka saker
    Dikt
    Puss
    Jubel och applåder

Vi har gjort vår ceremoni ganska högtidlig och ceremoniell för det känns stort och viktigt.

• Lischen

Är det någon som vet EXAKT ordalydelse på den "lagliga" delen?

Vår VF var hemma hos oss för ett möte i maj och visade oss en text, men han sa samtidigt att det hade kommit en ny text som skulle börja gälla nu...pga ändringen i äktenskapsbalken.

Det enda jag hittar i lagtexten är; (Äktenskapsbalken 4 kap. 2§)
    "Vid vigseln ska de som ingår äktenskap vara närvarande samtidigt. De ska var för sig på fråga av vigselförrättaren ge till känna att de samtycker till äktenskapet. Vigselförrättaren ska därefter förklara att de är makar."

För mig som lekman låter det som om VF kan säga i princip vad som helst, så länge han ställer en rak fråga till var och en av oss på om vi vill vigas?! Finns det egentligen någon obligatorisk text som VF måste läsa upp för våra "JA"??!

• Svanboet

Enligt denna instruktion verkar inte handslaget ingå heller!?!

Lischen skrev 2009-07-13 15:43:47 följande:
    Är det någon som vet EXAKT ordalydelse på den "lagliga" delen? Vår VF var hemma hos oss för ett möte i maj och visade oss en text, men han sa samtidigt att det hade kommit en ny text som skulle börja gälla nu...pga ändringen i äktenskapsbalken.Det enda jag hittar i lagtexten är; (Äktenskapsbalken 4 kap. 2§)"Vid vigseln ska de som ingår äktenskap vara närvarande samtidigt. De ska var för sig på fråga av vigselförrättaren ge till känna att de samtycker till äktenskapet. Vigselförrättaren ska därefter förklara att de är makar."För mig som lekman låter det som om VF kan säga i princip vad som helst, så länge han ställer en rak fråga till var och en av oss på om vi vill vigas?! Finns det egentligen någon obligatorisk text som VF måste läsa upp för våra "JA"??!
  • Tx2

Det här har jag hittat på en del kommun-hemsidor. Tror att det kan vara den nya som gäller från maj, då en var daterad 2009-04-29.

° Den långa varianten för borgerliga vigslar
    Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra.
    Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.

Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (svar ja)

Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (svar ja)
    (Paret kan växla ringar)

Jag förklarar er nu för äkta makar. När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.

Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

° Förkortad version
    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man? (Svar: Ja) Vill du N.N. denna/denne N.N. till din hustru/man? (Svar: Ja)
    Jag förklarar er nu för äkta makar.

Hittade en med handslaget, men den var inte daterad så det kanske är den gamla versionen.

"Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru att älska henne i nöd och lust?" (Svar Ja)

"Tar du NN denna NN till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar Ja)

"Ge varandra handen till bekräftelse på detta" (Före handslaget kan mannen lämna kvinnan en ring.)

"Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig att det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem".

Den korta versionen (ca 20 sekunder) låter:

" Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru? (Svar ja)

"Tar du NN denna NN till din man? (Svar ja)

"Jag förklarar er nu för äkta makar".

• Svanboet

Då gillar jag nog den nya bäst!

Skulle tro att man liksom i mitten där skulle kunna spränga in det egna löftet och som då nämner ringen/ringarna och sen efter tillkännagivelsen om äkta makar kan pusses infogas... väldigt tekniskt det lät

• vip

Den nya vigselakten gäller f o m 1 maj och då med anledning
    av att också gälla samkönade äktenskap.

Visst kan man som VF lägga till "inslag" som paret kommit överrens om-viktigast är att det blir fint och värdigt.

Svar på tråden Vad ska VF säga vid ringöverlämningen vid borgerlig vigsel?