• shakynose

    Hur tilltalar ni varandra bland folk?

    Jag har aldrig pratat "bäbisspråk" med min sambo, men jag förstår att andra gör det. Jag kan mycket väl förstå det magiska och kanske gulliga i att ha ett eget sätt att prata med varandra, och det behöver inte alltid vara "bäbisspråket" utan kanske att man har nåt annat. MEN, jag har svårt att förstå varför man vill prata så offentligt? Var nyss ute med några kompisar, och jag håller på att kräkas på en kompis flickvän för att hon konstant använder ett barnsligt språk när hon talar med sin partner, men ett helt normalt vuxet tonläge när hon pratar med mig (de är för protokollet inte nykära utan har varit tillsammans i några år). Jag kan knappt föra en konversation med dem båda utan får ta dem var för sig, för att det blir så här.
    Är jag fruktansvärt intolerant? Pratar ni också så med varandra?

  • Svar på tråden Hur tilltalar ni varandra bland folk?
  • augustidröm

    asg
    de hade varit riktigt kul!
    Yesh I do skrev 2009-07-08 20:14:59 följande:


    Hihi jag kanske skulle ha fortsatt vårat samtal på bebisspråk bara för att se hur hon reagerade...? Nåt att testa i framtiden!
  • shakynose

    Yesh I do skrev 2009-07-08 20:14:59 följande:


    Hihi jag kanske skulle ha fortsatt vårat samtal på bebisspråk bara för att se hur hon reagerade...? Nåt att testa i framtiden!
    Hahaaaa! Det hade blivit en så jäkla bra sketch!
  • Yesh I do

    Den som först stöter på det får testa


    shakynose skrev 2009-07-08 20:20:05 följande:
    Yesh I do skrev 2009-07-08 20:14:59 följande:
    Hahaaaa! Det hade blivit en så jäkla bra sketch!
  • lillalyckan

    På jobbet kallar vi varandra vid namn och hemma brukar det vara hjärtat eller något internt smeknamn. Men inte bebisspråk! Det kallas väl bebisspråk av en anledning, inte för att vuxna ska prata så! Nä ja gillar inte det...


  • Heloise

    Skulle aldrig någonsin falla mig in och jag har väldigt svårt när vuxna människor anv sig av bebisspråk. Träffade ett par nyligen som hade en bebis men höll i det språket även när bebisen sov, den ena är doktor undra om hon kör den stilen på patienterna( hon är inte barnläkare)

    Älskling, hjärtat eller L är namn som jag anv, ibland kanske mitt hjärtas lust och fägring fast det är mest panzer som säger det till mig.

  • darkHorse

    Vi har som "grej" att tilltala varandra med så konstiga smeknamn som möjligt, "rotmos" och "snuffseli-liten" är de senaste. Självklart ska namnen uttalas med störsa möjliga allvar utan nåt jäkla jollarande :D

    Om det är en situation där vi mot all förmodan skulle ha något emot att bli uttittade brukar det bli med förnamn.

  • Sesamy

    Vi har en rad fåniga smeknamn som vi gärna använder oss av hemma. Försöker medvetet hålla oss från det bland folk - just för att det inte känns så trevligt... även om det slinker ut då och då.

    Men i huvudsak kallar vi nog båda varandra älskling eller baby.
    Säger nog ganska sällan varandras förnamn...

    Ibland när vi töntar oss pratar vi även bebisspråk - men då görs det som sagt med glimten i ögat - och privat.

  • Panzerfaust
    Heloise skrev 2009-07-08 23:47:54 följande:
    ibland kanske mitt hjärtas lust och fägring fast det är mest panzer som säger det till mig.
    Nej nej nej "Sarons ros och fägring" nyttjar jag ibland för att det låter helt galet och lånat av allas vår Åsa-Nisse.
  • Panzerfaust
    Panzerfaust skrev 2009-07-09 00:32:28 följande:
    Nej nej nej "Sarons ros och fägring" nyttjar jag ibland för att det låter helt galet och lånat av allas vår Åsa-Nisse.
    Betydelsen enl. wikipedia:

    Sarons ros anspelar på kvinnan i Höga visan: "Grönskande är vårt läger, cedrarna är bjälkar i vårt hus, cypresserna vårt tak. Jag är en vildros på Sarons slätt, en lilja i dalen".

    Kul låter det iaf.
  • shakynose

    Smeknamn och sånt är kul! Särskilt de högtravande, som när pappa ringer till mamma så öppnar han ibland med "Ja hej, det är Din Själs Älskade". Det är gulligt och kul, eftersom han säger det i helt normal samtalston. Jag brukar hitta på liknande beskrivningar till min kille jag med (igår var han mitt hjärtas fröjd och glädje), och skulle utan problem använda dem offentligt också. Det är de förlöjligande namnen som inte riktigt är min grej, typ "bubben" och liknande.
    Men bebisspråk skulle jag aldrig klara av!

    Hur andra kommunicerar är såklart helt och hållet upp till dem, och antagligen är det mest min förlust att jag missar den dimensionen i mitt förhållande. Men när man är med vänner och diskuterar något, så kan man väl lämna det där hemma?

  • BM2009

    Bebisspråk???? Huuuu...

    Jag kallar min sambo för olika smeknamn (av hans namn), eller så blir det hjärtat (som oftast) eller älskling. Ibland säger jag "hej min älskade" när han ringer eller så...

    Men att prata bebisspråk verkar snarare förnedrande...

  • 090208

    Jag ar allergisk mot allt gull!! Ja, alltsa hemma ar det ju mysigt och da alskar jag det. Och kramas och kela pa stan kan man val oxa gora. Men inte for mycket och absolut inte prata bebis. *spy* Hade en kompis pa gymnasiet som alltid sa "alskling" VARJE gang hon tilltalade sin sambo.

    Nar jag pratar med min darling sa blir det oftast 'Moe" som ar ett ballt smeknamn for fula (forlat...) Muhammad. Men det ar inte hans tilltalsnamn sa ingen kallar honom det heller. Men smeknamnet ar tufft!

    P.S Inte ens nar vi ar ensamma pratar vi bebis med varann, fy vad avtandande!!!

  • 090208

    By the way, jag kallar andra familjemedlemmar "alskling" oftare an min man. DET tycker jag ar helt ok gull, att kalla systrarna eller Farmor alskling ibland, eller nat annat, typ raring. Sen jag flyttade langt langt bort har jag blivit sa rar... Men inte med min karl, med honom vill jag ju vara hans "sexy Swedish bitch" som jag far heta ibland...

  • 090208

    Jaaa, hander har med! Men inte nar nan hor...


    ChristLin skrev 2009-07-08 20:04:17 följande:
    Måste väl ändå erkänna att det iblan här hemma slinker ur lite bebisspråk när jag pratar med katterna... Men skulle inte göra det om det var folk här.
  • UBW

    Aldrig att vi använder bebisspråk och "gulliga" smeknamn när andra är med, knappt när vi är ensamma heller. Kanske ett "älskling" eller "gulle" kan slinka med någon gång hemma. För det mesta är det förnamnen som gäller. Spyr på folk som kallar varandra "snutte-plutt-plutte" (har varit med om det) offentligt!

  • Pitebrud 090801

    Säger bara nej, skulle aldrig falla mig in att nervärdera min m2b så. Vi pratar som två vuxna med varandra. Det enda vi gör "offentligt" som är lite gull gull det är att säga puss puss innan vi lägger på efter att pratat i telefon med varandra och det kommer från när vi har bott på varsin kontinent. Men det trivs vi med och det känns som en lagom nivå. Skulle min m2b börja kalla mig gullet/grynet mm offentligt så skulle jag fråga honom om han fått ett slag i skallen eller nått.

  • jojoånick09

    det brukar vara vid namnet men om vi är med våra familjer kan det vara "älskling" men det är väl rätt vanligt..

Svar på tråden Hur tilltalar ni varandra bland folk?