• SnartFruLS

Jag har försökt "släppa" detta i flera månader nu..

men jag kan inte hjälpa att jag känner mig så ledsen... besviken.

En kompis till mig som jag känt i 1 ½ år ska gifta sig till hösten... Vi har kommit varandra väldigt nära och blev genast mycket goda vänner.

I våras satt jag o skrev ner alla jag ville bjuda på MITT bröllop... hon och hennes sambo var givna gäster...

Jag fick ett mail av henne, där hon skrev att de skulle gifta sig och så, familjen släkt och "gamla" vänner... jag var inte bjuden.

Jag blev jätteledsen Men jag har inte sagt nått, jag menar det finns inget att säga. Man bjuder den man vill, så är det ju.

Varje gång hon skriver till mig, tex på fb så skriver hon vännen, älskade vännen, fina vännen, pussar, etc.

Jag kan inte hjälpa, känns inte alls som jag är hennes vän

Säg aqtt jag är larvig så jag släpper det här nu....

• Svar på tråden Jag har försökt "släppa" detta i flera månader nu..
  • Red Scarlet

Ex animo skrev 2009-08-11 15:04:59 följande:

Red Scarlet skrev 2009-08-11 14:58:04 följande:
    En fråga......skulle inte du ta illa vid dig om du får veta bakvägen att en "vän" inte anser ni är vänner???Mig sårar det oerhört....
    Alltså jag kan ju inte argumentera med dig om det här i detalj för jag har ingen aning om er relation och tänker inte försöka låtsas förstå mig på den, det är ju bara du och hon som vet hur det är. Men jag hoppas att du kanske kan försöka förstå hennes sida och ta det hon skrivit 'på rätt sätt' i vilket fall.

Om jag valt att inte bjuda en vän/bekant på mitt bröllop och jag då får höra att personen är besviken och nu anser att vi inte är lika nära vänner som hon trodde skulle jag tycka att det var tråkigt, och skulle det verkligen inte vara sant skulle jag kosta på mig att sätta mig ner och prata med personen i fråga och berätta hur JAG känner (det verkar du ju uppenbarligen försöka göra fast din vän inte svarar, men det kanske inte är läge att pressa fram en konfrontation heller). Vi bjöd bara de närmaste på vårt bröllop och vi förklarade väldigt noga för de vi inte bjöd VARFÖR vi inte kunde bjuda dem. Men så räknade jag heller inte någon av de objudna till "nära vänner", och det gjorde mig inget att de förstod att det var lite skillnad mellan deras relation till mig och de som blev bjudna.
  • feministbrud

Jag måste bara säga att jag förstår dig. Jag har ingen aning om hur nära vänner ni är så jag kan inte bedöma huruvida hon "borde" ha blivit bjuden, men att skriva att du inte är en vän på ett forum istället för till dig förstår jag att du upplever som sårande.

Ex animo skrev 2009-08-11 15:04:59 följande:

Red Scarlet skrev 2009-08-11 14:58:04 följande:
    Men herregud!!!! Tvärtom!! Har aldrig gillat att man snacker bakom ryggen på folk....så att säga det till mig är det ända rätta (i mina ögon) Å ja , jag kan förstå att hon känner sig lite ledsen.....men att hon skriver att vi inte är vänner längre osv är inte acceptabelt! Det borde hon väl ändå säga till mig!? Å gällande ALLA så måste jag ju skriva så (har många nära vänner å orkar inte skriva alla deras namn) Personligen hade jag mer än gärna haft henne på mitt bröllop!!!!!!! Men som sagt, det finns anledning till att det inte blev så.En fråga......skulle inte du ta illa vid dig om du får veta bakvägen att en "vän" inte anser ni är vänner???Mig sårar det oerhört....
  • MrsPingla

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag tycker verkligen inte att du är larvig. Däremot tycker jag att du ska prata med henne. Det är ju säkert så att hon inte kunde bjuda dig pga att de var tvungna att dra gränsen någonstans. Kanske har hon valt att bara bjuda släkt och de allra, allra närmsta vännerna?

Hon har säkert en bra anledning. Prata med henne innan det här utvecklas till något som gör att ni bli ovänner.

• Ex animo
    SnartFruLS skrev 2009-07-07 08:31:42 följande:
    men jag kan inte hjälpa att jag känner mig så ledsen... besviken. En kompis till mig som jag känt i 1 ½ år ska gifta sig till hösten... Vi har kommit varandra väldigt nära och blev genast mycket goda vänner.I våras satt jag o skrev ner alla jag ville bjuda på MITT bröllop... hon och hennes sambo var givna gäster...Jag fick ett mail av henne, där hon skrev att de skulle gifta sig och så, familjen släkt och "gamla" vänner... jag var inte bjuden.Jag blev jätteledsen Men jag har inte sagt nått, jag menar det finns inget att säga. Man bjuder den man vill, så är det ju.Varje gång hon skriver till mig, tex på fb så skriver hon vännen, älskade vännen, fina vännen, pussar, etc. Jag kan inte hjälpa, känns inte alls som jag är hennes vän Säg aqtt jag är larvig så jag släpper det här nu....
    Snälla ring upp mig!!! Har "jagat" dig som en tok nu på tel...... Mår så fruktansvärt dåligt av att du känner som du verkar göra att jag bara gråter.....
  • Rosenpetunia

Och jag håller fullständigt med feministbrud. Trodde inte mina ögon när jag läste i den här tråden. Klart man ska prata med varandra om man är vänner!

När jag läser sådant här är jag verkligen glad över att vi gifte oss i hemlighet, med endast våra barn närvarande.
    Ex animo, låt inte detta få förstöra för bröllopsplanerandet. En riktig, rakryggad vän skriver inte på ett forum på ett sådant här sätt!

Hoppas att allt detta reder ut sig på bästa sätt, för er båda.

• Ex animo
    Rosenpetunia skrev 2009-08-11 17:05:34 följande:
    Och jag håller fullständigt med feministbrud. Trodde inte mina ögon när jag läste i den här tråden. Klart man ska prata med varandra om man är vänner!När jag läser sådant här är jag verkligen glad över att vi gifte oss i hemlighet, med endast våra barn närvarande.Ex animo, låt inte detta få förstöra för bröllopsplanerandet. En riktig, rakryggad vän skriver inte på ett forum på ett sådant här sätt!Hoppas att allt detta reder ut sig på bästa sätt, för er båda.
    TACK!! Försöker släppa detta nu......men tårarna är inte riktigt med mig...
  • emelieochlinus

Med tanke på att TS har valt att vara anonym i detta forum och inte nämner några namn eller pekar ut någon så tycker jag inte det är så konstigt att hon kan vilja ventilera en känsla med andra på BT. Sen var det ju ledsamt för Ex animo att hon råkade läsa och förstod. Jag tror inte att få ventilera anonymt med andra man inte känner inte behöver vara så dåligt om man sedan pratar face-to-face med den det gäller. Jag har i alla fall haft nytta av det några gånger, fått höra andras synpunkter som gör att problemet förminskas och så behöver man kanske inte ens ta upp det sen, eller får tips på hur man kan se det från den andres håll vilket kan vara bra när man sen pratar om det. Allt är inte svart eller vitt.
    Hoppas verkligen att ni kan hitta tillbaks till er vänskap som ju båda verkar ha värdesatt mycket!

Rosenpetunia skrev 2009-08-11 17:05:34 följande:
    En riktig, rakryggad vän skriver inte på ett forum på ett sådant här sätt!Hoppas att allt detta reder ut sig på bästa sätt, för er båda.
  • Maalina

Håller verkligen med! Självklart måste man väl kunna ventilera anonymt på ett forum! Som du säger kan ju detta ofta leda till att man får ett nytt perspektiv på saken, vilket jag alltid uppskattar när jag startar trådar på bt.

Olyckligt sammanträffande, men inte något som ts kan liggas till last för...

emelieochlinus skrev 2009-08-11 17:30:00 följande:
    Med tanke på att TS har valt att vara anonym i detta forum och inte nämner några namn eller pekar ut någon så tycker jag inte det är så konstigt att hon kan vilja ventilera en känsla med andra på BT. Sen var det ju ledsamt för Ex animo att hon råkade läsa och förstod. Jag tror inte att få ventilera anonymt med andra man inte känner inte behöver vara så dåligt om man sedan pratar face-to-face med den det gäller. Jag har i alla fall haft nytta av det några gånger, fått höra andras synpunkter som gör att problemet förminskas och så behöver man kanske inte ens ta upp det sen, eller får tips på hur man kan se det från den andres håll vilket kan vara bra när man sen pratar om det. Allt är inte svart eller vitt.Hoppas verkligen att ni kan hitta tillbaks till er vänskap som ju båda verkar ha värdesatt mycket!
  • Ex animo

Hhmm...har förstått att alla har olika åsikter och kunskaper om detta. Allt jag har att tillägga är att riktiga vänner pratar med varann och inte bakom ryggen!!! Med det menar jag absolut inte att TS inte är det!! Men hade hon kommit till mig hade vi sluppit ALLT detta! Likt som ni har jag även känslor å åsikter som genom detta har fått sig en ordentlig törn =(

Förstår inte varför det ska va så svårt för folk att va ärliga med varann?? Med ärlighet kommer man långt. Å vad gäller "olyckligt sammanträffande" så är det lika sårande, hur man än ser på det.

Hoppas att NI slipper va med om samma sak!

• Rosenpetunia

Allt är verkligen inte svart eller vitt, håller helt med. Men det borde även TS funderat på, att inte bli bjuden är inte detsamma som att inte räknas som en vän. Och vice versa.

Ventilera anonymt, javisst. Men du är aldrig helt anonym på ett sådant här forum. Dessutom har hon lämnat ut onödigt mkt detaljer för att vara anonym. Och borde kunna räkna ut att en vän som planerar bröllop kanske tittar in här...

Flera perspektiv är alltid bra och att ventilera sina egna känslor. Men som jag ser det är det onödigt mkt "svartmålning" av Ex animo och inte enbart ventilering som det är frågan om här. TS startade tråden förmodligen för att själv kunna må bättre och få hjälp med att förstå sig själv o sina reaktioner, men sedan spårade det ur som jag ser det.

Kan inte annat än önska att TS och Ex animo får kontakt med varandra och hittar en konstruktiv lösning. För det som sker i tråden här är inte konstruktivt i mina ögon. Utan kommunikation mellan de berörda kommer man faktiskt ingen vart, hur flitigt vi än ventilerar. Känslorna, och att båda nu är ledsna, behöver mer än BT för att komma vidare.

• ElMac

Förstår hur du känner dig, samtidigt vet jag hur förbaskat svårt det är med gästlistan. Vi hade en gräns på 60 personer - av utrymmesskäl. Därmed så kom en del inte med som vi nog hade velat bjuda. Kanske är samma sak för henne?
    Tråkigt att du inte kan vara med och dela hennes dag, men hon känner nog samma sak mot dig.. kramen!

Svar på tråden Jag har försökt "släppa" detta i flera månader nu..