• SnartFruLS

Jag har försökt "släppa" detta i flera månader nu..

men jag kan inte hjälpa att jag känner mig så ledsen... besviken.

En kompis till mig som jag känt i 1 ½ år ska gifta sig till hösten... Vi har kommit varandra väldigt nära och blev genast mycket goda vänner.

I våras satt jag o skrev ner alla jag ville bjuda på MITT bröllop... hon och hennes sambo var givna gäster...

Jag fick ett mail av henne, där hon skrev att de skulle gifta sig och så, familjen släkt och "gamla" vänner... jag var inte bjuden.

Jag blev jätteledsen Men jag har inte sagt nått, jag menar det finns inget att säga. Man bjuder den man vill, så är det ju.

Varje gång hon skriver till mig, tex på fb så skriver hon vännen, älskade vännen, fina vännen, pussar, etc.

Jag kan inte hjälpa, känns inte alls som jag är hennes vän

Säg aqtt jag är larvig så jag släpper det här nu....

• Svar på tråden Jag har försökt "släppa" detta i flera månader nu..
  • Katarina Michael

Fast om de är bjuda till ert, så tycker jag de är självklart man ska bjuda tillbaka om man har vänner på bröllopet.

Enda gången de är okej att inte bjuda tillbaka om man bara ha närmaste familjen på bröllopet.

Jag hade faktiskt tvärtom, jag blev bjuden som en av vän som en av hennes närmaste vänner. Visst vi har ståt varandra nära innan, vi gjorde allt, men som kom ett gräl och hon flyttade ihop med sin pojkvän fick barn, då förlåt hon mig eller kom över grälet och vi fick kontakt igen. Men när hon sa att hon skulle gifta sig och bara skulle ha litet bröllop med dem närmaste vännerna, räknade jag inte med att var en av dem, men de va jag Givitvis är jag superglad för de, men förvånad. Ska tillägga att hon var jättefin när hon gifte sig i lördags!

• Ex animo
    SnartFruLS skrev 2009-07-07 08:31:42 följande:
    men jag kan inte hjälpa att jag känner mig så ledsen... besviken. En kompis till mig som jag känt i 1 ½ år ska gifta sig till hösten... Vi har kommit varandra väldigt nära och blev genast mycket goda vänner.I våras satt jag o skrev ner alla jag ville bjuda på MITT bröllop... hon och hennes sambo var givna gäster...Jag fick ett mail av henne, där hon skrev att de skulle gifta sig och så, familjen släkt och "gamla" vänner... jag var inte bjuden.Jag blev jätteledsen Men jag har inte sagt nått, jag menar det finns inget att säga. Man bjuder den man vill, så är det ju.Varje gång hon skriver till mig, tex på fb så skriver hon vännen, älskade vännen, fina vännen, pussar, etc. Jag kan inte hjälpa, känns inte alls som jag är hennes vän Säg aqtt jag är larvig så jag släpper det här nu....
    ....Om DU är den jag tror.....så ska du veta att detta gör mig oerhört ledsen!!!! Varför pratar du inte med mig istället??? Finns verkligen ingen anledning av dig att ágera så här =(
    Som nån vänlig själ skrev här uppe.......om man inte har oberoende med pengar å stor familj (som dessutom betalar en hel del) kan man inte bjuda ALLA, hur nära vänner man än anser de är! Jag är alldeles skakig å tårarna rinner nerför mina kinder....önskar nästan att jag inte skulle gifta mig när det blir så här......Är fullkomligt matt...
    Just det ja......såg att du skrivit att även du ska gifta dig. GRATTIS!!!! Önskar dig all lycka (ja jag menar det) Jag är den sista att använda STORA ord om jag inte menar det.
  • Red Scarlet

Ex animo skrev 2009-08-11 14:17:49 följande:

....Om DU är den jag tror.....så ska du veta att detta gör mig oerhört ledsen!!!! Varför pratar du inte med mig istället??? Finns verkligen ingen anledning av dig att ágera så här =(Som nån vänlig själ skrev här uppe.......om man inte har oberoende med pengar å stor familj (som dessutom betalar en hel del) kan man inte bjuda ALLA, hur nära vänner man än anser de är! Jag är alldeles skakig å tårarna rinner nerför mina kinder....önskar nästan att jag inte skulle gifta mig när det blir så här......Är fullkomligt matt...Just det ja......såg att du skrivit att även du ska gifta dig. GRATTIS!!!! Önskar dig all lycka (ja jag menar det) Jag är den sista att använda STORA ord om jag inte menar det.
    Har du förklarat tydligt för de vänner du inte kunnat bjuda att det är en kostnadsfråga? Det brukar vara lite lättare att acceptera det då än att inte få någon förklaring alls utom att man INTE är bjuden. Jag lägger mig absolut inte i ditt bröllop men om det i vissa fall handlar om pengar och inte om platsbrist kan man erbjuda dessa människor kuvertavgift, då brukar det visa sig självt hur gärna folk vill komma på bröllopet. Men det gör man ju som man vill!

Oavsett om ni känner varandra eller inte så förstår jag att TS känner besvikelse/ledsamhet och jag förstår lika mycket att man som brudpar skär ner på antalet gäster.
  • Ex animo

Det
    Red Scarlet skrev 2009-08-11 14:28:49 följande:

Ex animo skrev 2009-08-11 14:17:49 följande:
    Har du förklarat tydligt för de vänner du inte kunnat bjuda att det är en kostnadsfråga? Det brukar vara lite lättare att acceptera det då än att inte få någon förklaring alls utom att man INTE är bjuden. Jag lägger mig absolut inte i ditt bröllop men om det i vissa fall handlar om pengar och inte om platsbrist kan man erbjuda dessa människor kuvertavgift, då brukar det visa sig självt hur gärna folk vill komma på bröllopet. Men det gör man ju som man vill! Oavsett om ni känner varandra eller inte så förstår jag att TS känner besvikelse/ledsamhet och jag förstår lika mycket att man som brudpar skär ner på antalet gäster.
    Har faktiskt inte haft detta problem med nån annan=( Å sen det som känner oss vet att vi inte är gjorda av pengar och förstår!!! Därför gör detta mig så oerhört ledsen!!!! Om vi nu var vänner så pratar men väl med varann?? Känner inte alls att jag borde behöva förklara mig men......det finns andra nära vänner som jag känt och umgåtts med sen barnsben som inte är bjudna å det är inget problem. Det är glada för min skull å har även fixat tjejkväll till oss innan bröllopet. Å när det kommer till kuvertavgift är det inte godtagbart av olika anledningar....
  • Maalina

Tycker inte att du ska döma din vän så hårt. Jag har full förståelse för att man inte ringer upp sin vän och frågar "Varför fick inte jag komma?".

Dessutom verkar det ju som om hon ser dig som en riktigt bra vän och att hon därför är besviken för att hon inte fick komma.. Det betyder ju att du faktiskt är viktig i hennes liv och att hon därför ville medverka på din stora dag.

Så jag tycker inte att du ska vara arg... Tänk på att hon inte kräver att bli bjuden, hon undrar ju mest bara varför.. Du kanske skulle talat om för henne att det var en pengafråga?

Ex animo skrev 2009-08-11 14:35:26 följande:

DetRed Scarlet skrev 2009-08-11 14:28:49 följande:
    Har faktiskt inte haft detta problem med nån annan=( Å sen det som känner oss vet att vi inte är gjorda av pengar och förstår!!! Därför gör detta mig så oerhört ledsen!!!! Om vi nu var vänner så pratar men väl med varann?? Känner inte alls att jag borde behöva förklara mig men......det finns andra nära vänner som jag känt och umgåtts med sen barnsben som inte är bjudna å det är inget problem. Det är glada för min skull å har även fixat tjejkväll till oss innan bröllopet. Å när det kommer till kuvertavgift är det inte godtagbart av olika anledningar....
  • Ex animo
    Maalina skrev 2009-08-11 14:42:56 följande:
    Tycker inte att du ska döma din vän så hårt. Jag har full förståelse för att man inte ringer upp sin vän och frågar "Varför fick inte jag komma?". Dessutom verkar det ju som om hon ser dig som en riktigt bra vän och att hon därför är besviken för att hon inte fick komma.. Det betyder ju att du faktiskt är viktig i hennes liv och att hon därför ville medverka på din stora dag.Så jag tycker inte att du ska vara arg... Tänk på att hon inte kräver att bli bjuden, hon undrar ju mest bara varför.. Du kanske skulle talat om för henne att det var en pengafråga?Ex animo skrev 2009-08-11 14:35:26 följande:
    Jag dömmer inte allt å är ABSOLUT inte arg!!! Ledsen å besviken är vad jag är! Å än en gång....om vi nu är vänner så kan väl hon höra av sig lika väl som jag??? Har i dag både skickat sms å ringt henne, samt skrivit här (å hon har varot inne) men on skiter i det. Har jag inte rätt att va ledsen med tanke på allt hin har skrivit??? Om inte så....ber jag om ursäkt.....men jag kan inte stoppa tårarna. Vänskap är tydligen inte alltid vad man tror det är =(
  • Red Scarlet

Ex animo skrev 2009-08-11 14:48:15 följande:

Jag dömmer inte allt å är ABSOLUT inte arg!!! Ledsen å besviken är vad jag är! Å än en gång....om vi nu är vänner så kan väl hon höra av sig lika väl som jag??? Har i dag både skickat sms å ringt henne, samt skrivit här (å hon har varot inne) men on skiter i det. Har jag inte rätt att va ledsen med tanke på allt hin har skrivit??? Om inte så....ber jag om ursäkt.....men jag kan inte stoppa tårarna. Vänskap är tydligen inte alltid vad man tror det är =(
    Jag tycker iof att du överdramatiserar det hela något. Din väninna skrev antagligen här för att SLIPPA behöva ställa dig mot väggen och fråga dig om det här, och för att försöka få uppmuntran och förståelse från oss på BT. Du kontrar med att "ALLA förstår utom hon", istället för att se till den enskilda personen. Jag håller med Maalina att du borde se det positivt att TS ser er som väldigt goda vänner och gärna hade velat vara med på er dag. Eftersom du uppenbarligen tar illa vid dig av vad hon sagt verkar det ju som om hon gjorde rätt som INTE tänkt gå till dig och berätta hur hon känt...eller?
  • Ex animo

Red Scarlet skrev 2009-08-11 14:58:04 följande:

Ex animo skrev 2009-08-11 14:48:15 följande:
    Jag tycker iof att du överdramatiserar det hela något. Din väninna skrev antagligen här för att SLIPPA behöva ställa dig mot väggen och fråga dig om det här, och för att försöka få uppmuntran och förståelse från oss på BT. Du kontrar med att "ALLA förstår utom hon", istället för att se till den enskilda personen. Jag håller med Maalina att du borde se det positivt att TS ser er som väldigt goda vänner och gärna hade velat vara med på er dag. Eftersom du uppenbarligen tar illa vid dig av vad hon sagt verkar det ju som om hon gjorde rätt som INTE tänkt gå till dig och berätta hur hon känt...eller?
    Men herregud!!!! Tvärtom!! Har aldrig gillat att man snacker bakom ryggen på folk....så att säga det till mig är det ända rätta (i mina ögon) Å ja , jag kan förstå att hon känner sig lite ledsen.....men att hon skriver att vi inte är vänner längre osv är inte acceptabelt! Det borde hon väl ändå säga till mig!? Å gällande ALLA så måste jag ju skriva så (har många nära vänner å orkar inte skriva alla deras namn) Personligen hade jag mer än gärna haft henne på mitt bröllop!!!!!!! Men som sagt, det finns anledning till att det inte blev så.

En fråga......skulle inte du ta illa vid dig om du får veta bakvägen att en "vän" inte anser ni är vänner???

Mig sårar det oerhört....
  • kullaberg

Jag har full förståelse för att man inte kan bjuda alla man vill... Vi har bara bjudit våra närmsta vänner och säkert finns det vänner som hade tyckt det var kul att få komma men det finns helt enkelt inte plats...

Jag kommer även att bjuda en av mina närmsta barndomsvänner, även om inte jag var bjuden på hennes bröllop. Jag förstår att de hade ett litet bröllop med närmsta, men vi har ett "mellanbröllop" där jag anser att det finns plats och jag vill gärna ha med henne på min dag!
    Jag blev inte särskilt lessen när jag inte fick komma på hennes bröllop. Klart det hade varit kul att få gå, men var och en gör som de själva vill. Vi pratade dessutom om detta hon och jag så det var inga konstigheter.

Känner inte heller att de ogifta som jag bjuder till mitt bröllop "måste" bjuda tillbaka när det är deras tur att gifta sig. Jag väljer att bjuda dom för att VI (jag och min m2b) vill ha de på vår dag, inte för att få komma själv på framtida bröllop. Bröllop för mig är ingen tjänster/gentjänster tillställning.

Och fram för öppen kommunikation vänner emellan! TS, hade jag varit du hade jag pratat med min vän och sagt som det var. Att du känner dig besviken och hon hade säkert gett dig en bra anledning till varför du inte är bjuden.

• Ex animo
    kullaberg skrev 2009-08-11 15:09:10 följande:
    Jag har full förståelse för att man inte kan bjuda alla man vill... Vi har bara bjudit våra närmsta vänner och säkert finns det vänner som hade tyckt det var kul att få komma men det finns helt enkelt inte plats... Jag kommer även att bjuda en av mina närmsta barndomsvänner, även om inte jag var bjuden på hennes bröllop. Jag förstår att de hade ett litet bröllop med närmsta, men vi har ett "mellanbröllop" där jag anser att det finns plats och jag vill gärna ha med henne på min dag!Jag blev inte särskilt lessen när jag inte fick komma på hennes bröllop. Klart det hade varit kul att få gå, men var och en gör som de själva vill. Vi pratade dessutom om detta hon och jag så det var inga konstigheter. Känner inte heller att de ogifta som jag bjuder till mitt bröllop "måste" bjuda tillbaka när det är deras tur att gifta sig. Jag väljer att bjuda dom för att VI (jag och min m2b) vill ha de på vår dag, inte för att få komma själv på framtida bröllop. Bröllop för mig är ingen tjänster/gentjänster tillställning. Och fram för öppen kommunikation vänner emellan! TS, hade jag varit du hade jag pratat med min vän och sagt som det var. Att du känner dig besviken och hon hade säkert gett dig en bra anledning till varför du inte är bjuden.
    Tröstande att nån verkar förstå mig lite oxå.....
Svar på tråden Jag har försökt "släppa" detta i flera månader nu..