• anoli

Fototgrafkostnader

Sitter och filar på budgeten till vårt bröllop nästa år..
    Hittat en bra fotograf med en offert där det ingår 1.5-2 h fotografering samt ett antal papperskopior & förstoring samt en skiva med 25 högupplösta bilder. Detta till ett pris av 6000 SEK. Så, alla ni kunniga och mer erfarna ;) ..Är detta ett bra pris?
    Vad har ni andra lagt för kostnader på fotograf, och vad har då ingått?

• Svar på tråden Fototgrafkostnader
  • anoli

Tack för alla svar!

Har, i samrådan med sambo, insett att vi nog kan hitta någon lite billigare. Bra tips med "hobbyfotografer", har span på en som jag vet arbetar vitt! :)

• lolca
    saralissa skrev 2009-07-02 19:19:37 följande:
    Hobbyfotograf som fotograferar gratis är jag för. Då kan man kalla sig äkta och ärlig som faktiskt jobbar på en portfolio och kanske vill lära sig och utvecklas.Men hobbyfotograf som fotar svart går bort. Och tycker åter igen det är tråkigt att brudpar använder sådana tjänster.
    Nu var det ju så att han inte fotade svart, utan att han faktiskt har ett företag och att vi betalar vitt. Men jag blir lite irriterad på denna "pekpinne". Var och en gör som man vill. Det är inte alla som har en ekonomi som tillåter en "riktig" fotograf. Jag vill bara påpeka det!
  • Red Scarlet

Svar till TS, jag tycker att det låter ganska billigt och jag skulle själv inte rekommendera en hobbyfotograf för att ta ens bröllopsbilder.

Vår fotograf kostade ungefär 9500:- för 1.5tims fotografering, 100bilder att välja bland och 18st färdigredigerade bilder i album + alla bilder på CD-skiva. Ganska dyrt men klart värt det, och hon har billigare alternativ.

Jag har bara lagt upp några få bilder från vår fotografering i mitt galleri men varenda en som vi valde var heeelt magiska och kan inte ens jämföras med de bilder som vår hobbyfotograf tog under vigseln och resten av kvällen. De bilderna hon tog var verkligen riktiga konstverk som vi tänker förstora upp på canvas och ha i vårt hem. Men då är också dessa bröllopsbilder väldigt viktiga för oss och det var viktigt att det skulle bli så bra som möjligt och speciella kort, är man inte så kräsen och vill komma billigare undan går det ju givetvis, men tyvärr ofta på bekostnad av kvaliteten lite grann. Lycka till vad ni än väljer

• saralissa

lolca: Det var inte meningen att trampa dig eller din fotograf på tårna, men det verkar tyvärr som att många sk hobbyfotografer jobbar svart när man kollar i forumet. Tyvärr!
    Grattis till ett bra pris och förhoppningsvis bra bröllopsbilder.

Kanske borde införa rotavdrag även på bröllopsfotografer? ;)

Red Scarlet: Era bilder är helt fantastiska! Här pratar vi kvalitet.

• saralissa

Det borde göras separata tråda för kvalitet och proffsfotografer och för billigare alternativ sk hobbyfotografer.
    Själv är vi ute efter ett riktigt proffs men hittar bara trådar med hobbyfotografer. Jag struntar i priset och vill ha kvalitet och riktigt snygga bilder. Gifter mig bara en gång i livet är det tänkt därför slår vi på stort gällande det mesta.

• MorKe

camilla 32 skrev 2009-07-03 20:00:48 följande:

Red Scarlet skrev 2009-07-03 17:52:02 följande:Det kan jag rekommendera Om de har bra bilder att visa upp, och reservutrustning. Jag är hobbyfotograf, och tar bättre bilder än många yrkesfotografer. Det har jag hört många gånger
    Precis det får jag också ofta höra. Nu tror jag visst att de flesta proffsfotografer med ett antal hundra bröllop bakom sig verkligen kan tekniken och vet hur man ska utnyttja den till det yttersta. Dock hör jag många brudpar som inte gillar kontakten med proffsfotografen då denne inte bryr sig speciellt. Det är ännu en dag på jobbet och de blir inte engagerade.

Sedan finns det nog många som kallar sig proffsfotografer och som tar rejält betalt, men som inte riktigt är där ännu...

Som alltid får man väl känna själv vad man vill ha och hur mycket man vill lägga ut. Att det ska vara vitt tycker jag verkligen och man ska vara medveten om att en hobbyfotograf troligtvis inte har lika lång erfarenhet. Kolla på portfolio, checka av att det finns extrautrustning etc.

Dessutom är det ju så att alla måste lära sig genom att vara hobbyfotografer. Har svårt att tro att alla proffsfotografer bara tog upp kameran och började ta så pass bra bilder från ingenting.

Red Scarlet har verkligen superbra bilder i sitt album - riktiga konstverk! Vill man lägga ut 10,000kr för 1.5h så är det ju ypperligt! Men det finns många som vill bli fotade en hel dag och inte riktigt har den budgeten.
  • ConnyD

@saralisa, det är sällan problem att hitta yrkesfotograferna. de annonserar och finns med företagsnamn i gula sidorna. det är svårare att hitta de billiga

• saralissa

ConnyD: Men hur vet man vilken man skall välja?
    Det hade varit bra om man kunde få läsa lite åsikter om de olika proffsen. Hur brudar upplevde just detta proffset, hur hon/han jobbade. Tid för leverans av bilder osv. Bildstil osv.
    På BT:s forum fokuseras det bara på priset och därför står det väldigt lite om proffsen. Tråkigt för oss med större budget.

• Red Scarlet
    saralissa skrev 2009-07-04 08:11:24 följande:
    ConnyD: Men hur vet man vilken man skall välja? Det hade varit bra om man kunde få läsa lite åsikter om de olika proffsen. Hur brudar upplevde just detta proffset, hur hon/han jobbade. Tid för leverans av bilder osv. Bildstil osv. På BT:s forum fokuseras det bara på priset och därför står det väldigt lite om proffsen. Tråkigt för oss med större budget.
    Förstår vad du menar, men ofta är det också en smaksak hur man tycker om fotografens jobb och hur man klickar med denne. I trådar jag läst om tidigare när jag letade fotograf fick jag tips om fotografer som inte alls hade en bildstil som passade mig eller var alldeles för dyra (de får lov att vara hur fantastiska som helst, vi gick egentligen ordentligt över budget som det var med den fotografen vi valde)

Istället kollade vi runt på nätet och hittade några fotografer vilka vi bedömde utifrån deras portfolio, sedan bokade vi in konsultationsmöten med dem. Väl där fick vi titta i pappersform på kort, vi pratade om hur fotografen brukade gå till väga och vad man ska tänka på, olika priser osv. De berättar om leveranstider och man skriver ju även på kontrakt där de förbinder sig till vissa saker. Vi klickade så otroligt bra med den fotografen vi valde (som tog våra bröllopskort) så jag visste direkt att det skulle bli BRA. Man kan ju aldrig bli garanterad något men det är ju så mycket en smaksak att du nog måste titta runt lite själv sedan för att se vad DU tycker om.
  • Red Scarlet
    MorKe skrev 2009-07-03 21:57:36 följande:
    Red Scarlet har verkligen superbra bilder i sitt album - riktiga konstverk! Vill man lägga ut 10,000kr för 1.5h så är det ju ypperligt! Men det finns många som vill bli fotade en hel dag och inte riktigt har den budgeten.
    Jag förstår precis vad du menar, det är synd att det ska vara så hiskeligt dyrt med en del fotografer nu för tiden. Vi hade också väldigt gärna velat ha en professionell fotograf med oss från morgon till sen natt men vi använde oss av en vän till mig som är hobbyfotograf istället för resten av bröllopsdagen. Det blev som sagt dock inte alls samma sak.

Men ett annat tips om man hittar en billigare fotograf som inte är så duktig på efterredigering är att lämna in dem i efterhand till någon som kan retuschera och redigera. Det behöver inte bli så dyrt och de brukar ofta kunna trolla bort skavanker och leka med färger så att bilderna riktigt lyyser. Det är oftast den tiden för efterarbetet som de dyrare fotograferna tar mycket betalt för.
  • Lakritsbåten

Vi har det bästa av båda världar - en proffsfotograf som fotar oss innan och under vigseln samt under mottagningen. Totalt 4 tim. Koastar ca 4500 kr utan en enda bild. De köper vi till.

Sedan har vi anlitat en duktig hobbyfotograf som dels jobbar parallellt men också efter, på festen. Vi har också anlitat en duuktig hobbyfilmare som jobbar tillsammans med hobbyfotografen.

Skälet till vårt upplägg är att vi vill ha mycket bilder tillgänglig att "göra vad vi vill med" + riktigt bra som vi kan ha till förstoring, album etc.

• ullis33

Hej! Vi gifter oss inte förrens Augusti nästa år, men jag har kontaktat 2 fotografer (det är deras huvudsysselsättning) och jag fick ett pris på 4000 kr för en heldag (morgon till kväll) sedan får vi fotona på en cd och ett album med utvalda bilder från hela dagen.
    Detta förstår jag är ett mkt bra pris!?

Den andra fotografen tog 3500kr för en halvdag, då ingick oxå album och cd med bilder.
    Så nu skall vi bara titta ordentilgt på deras portfolio innan vi bestämmer oss.
    Men det lutar åt heldag för 4000kr.

• ario

Vår kostade 14000 för bilder, video, och fotografering.

• MorKe
    ullis33 skrev 2009-07-04 09:26:15 följande:
    Hej! Vi gifter oss inte förrens Augusti nästa år, men jag har kontaktat 2 fotografer (det är deras huvudsysselsättning) och jag fick ett pris på 4000 kr för en heldag (morgon till kväll) sedan får vi fotona på en cd och ett album med utvalda bilder från hela dagen.Detta förstår jag är ett mkt bra pris!?Den andra fotografen tog 3500kr för en halvdag, då ingick oxå album och cd med bilder.Så nu skall vi bara titta ordentilgt på deras portfolio innan vi bestämmer oss.Men det lutar åt heldag för 4000kr.
    Detta kan omöjligt vara en fotograf som lever på sitt fotograferande (yrkesfotograf), men märk väl att de kan vara mycket duktiga för det! Det är mycket enkelt att räkna på - 4000kr ger kanske dryga 1000kr i lön efter skatt. Denna peng ska då fördelas på ca halvdag förberedelser (kontakt med kund, planeringsmöte etc), 1 dag på plats (mer än 8h?), ca 2 dagar efterarbete (redigera, göra album etc). Dessutom ska fotografen ha utrustning för ca 150,000kr + ev. bil. Marknadsföringskostnader etc etc.

Det kan alltså omöjligen vara en fotograf som lever på detta. Även om vi endast räknar lön skulle han/hon alltså tjäna ca 20kr/timme efter skatt...
  • ConnyD

ja 4000 för en heldag e orimligt om man ska leva på det. angående att hitta "rätt" fotograf så handlar det om känsla. bildstilarna e olika och upplägget med. man får lika runt på olika fotografers bilder och framförallt träffa några olika innan man bestämmer sig. känns det bra e chansen större att det blir bra

• ullis33

Jag fick info om att hon som tar 4000kr för en heldag har ett annat yrke oxå, hon jobbar alltså inte heltid som fotograf, men hon är utbildad fotograf och gör en hel del fotograferingar för olika heminrednings tidningar. Porträtt och bröllop gör hon bara om någon frågar snällt vilket jag gjorde.
    Hon har fotat en hel del bröllop och hon har jättefina bilder i sin porfolio. Jag har fått ett super pris

MorKe skrev 2009-07-04 19:53:23 följande:
    Detta kan omöjligt vara en fotograf som lever på sitt fotograferande (yrkesfotograf), men märk väl att de kan vara mycket duktiga för det! Det är mycket enkelt att räkna på - 4000kr ger kanske dryga 1000kr i lön efter skatt. Denna peng ska då fördelas på ca halvdag förberedelser (kontakt med kund, planeringsmöte etc), 1 dag på plats (mer än 8h?), ca 2 dagar efterarbete (redigera, göra album etc). Dessutom ska fotografen ha utrustning för ca 150,000kr + ev. bil. Marknadsföringskostnader etc etc.Det kan alltså omöjligen vara en fotograf som lever på detta. Även om vi endast räknar lön skulle han/hon alltså tjäna ca 20kr/timme efter skatt...
    [/citat]
    ConnyD skrev 2009-07-05 00:58:36 följande:
    [citat]
    ja 4000 för en heldag e orimligt om man ska leva på det. angående att hitta "rätt" fotograf så handlar det om känsla. bildstilarna e olika och upplägget med. man får lika runt på olika fotografers bilder och framförallt träffa några olika innan man bestämmer sig. känns det bra e chansen större att det blir bra
  • jantingstrom

Varför måste en bröllopsfotograf ha utrustning för 150 000kr? det betyder inte att han eller hon är bra bara för att man har mycket eller dyra prylar, det som räknas är väl ändå slutresultatet?

MorKe skrev 2009-07-04 19:53:23 följande:
    Dessutom ska fotografen ha utrustning för ca 150,000kr + ev. bil.
  • MorKe

Nej då, man måste alls inte ha utrustning för 150,000kr för att ta bra bilder (jag har inte det och mina kunder har alltid varit mycket nöjda). Men jag har hittills inte träffat en yrkesfotograf som inte springer runt utan ett par motsvarande Nikon D3x (ca 70,000kr/st), objektiv för lätt 50,000kr och ytterliggare kringutrustning.

Man kan verkligen ta jättefina bilder med en "enklare" kamera och som icke-yrkesfotograf. Fotandet sitter i ögat och i hur man får brudpar att slappna av etc. Jag tror inte mina bilder skulle bli speciellt mycket bättre bara för att jag hade en dyrare kamera :) Skulle jag däremot vara yrkesfotograf och fota varje dag skulle jag nog ha nytta av en D3x (bättre vädertätning, högre upplösning, brushantering, etc). Man blir inte heller proffsfotograf för att man köpt en dyrare kamera :)

Nu måste man också vara försiktig med termerna "Fotograf", "Hobbyfotograf", "Proffsfotograf", "Yrkesfotograf" etc. Tror inte det finns någon generell definition och olika termer passar vid olika tillfällen. När jag nu säger "yrkesfotograf" menar jag en fotograf som har fotande som huvudjobb och jobbar med det i princip varje dag.

photodroid skrev 2009-07-12 08:55:35 följande:
    Varför måste en bröllopsfotograf ha utrustning för 150 000kr? det betyder inte att han eller hon är bra bara för att man har mycket eller dyra prylar, det som räknas är väl ändå slutresultatet?
  • jantingstrom

tittar man på Canon sidan så har deras 5DMKIIbättre bildkvalitetär deras "flaggskegg" 1Ds MKIII, och 5D kostar en 3:e del av vad den stora kostar.

Jag vet flera bröllopsfotografer som har denna "billigare" kamera, och jag räknar de so proffs.

sedan kan jag hålla med om att om man är sportfotograf så krävs det mer, längre telen och snabbare kameror.

Svar på tråden Fototgrafkostnader