• anoli

Fototgrafkostnader

Sitter och filar på budgeten till vårt bröllop nästa år..
    Hittat en bra fotograf med en offert där det ingår 1.5-2 h fotografering samt ett antal papperskopior & förstoring samt en skiva med 25 högupplösta bilder. Detta till ett pris av 6000 SEK. Så, alla ni kunniga och mer erfarna ;) ..Är detta ett bra pris?
    Vad har ni andra lagt för kostnader på fotograf, och vad har då ingått?

• Svar på tråden Fototgrafkostnader
  • Rogerstös

1.5-2 h fotografering, är det porträtt och vigsel då?

Vi betalade 6200 och då vi ett halvdagspaket. förberedelser, porträtt och vigsel samt gratulationer. Och fick då papperskopior, förstoring och 50 st högupplösta bilder..
    Och jag är jättenöjd med mina bilder ;)

• Cin83

Vi har tagit det lilla paketet av en fotograf där han fotar vigseln, efter vigseln och detaljbilder. Han kommer i god tid och sätter upp och väljer ut de bästa platserna sen får vi förstoringar och en cd skiva med de bästa bilderna. Han har också räknat tid mellan 1-2 timmar. Vi betalar 3900 kr för detta.

• lolca

Vi hade en hobbyproffsfotograf (Finns ens det ordet?! ;)) och han var med oss hela dagen, inklusive middagen och festen. Vi kommer att få en dvd med alla bilder (ca 1400 st) för ca 4000 kr.

Det alternativ vi funderade på innan vi visste om vår bekant kunde vara med och fota oss den dagen var en proffsfotograf. Då hade vi fått betala ca 8000 kr för 2-3 h fotografering (bröllopsfoto plus vigseln). Vi hade fått ca 35 bilder på dvd och ytterligare några i ett fotoalbum.

Vi är väldigt nöjda med den lösningen vi valde, dvs hobbyfotografen. Vad jag vill säga är att det finns billigare och bra alternativ till proffsen.

• saralissa

Fick ni faktura av den sk "hobbyfotografen" med moms och regnr?

Anledningen till att proffsfotografen tar dubbelt så mycket är förmodligen för att denna jobbar vitt och betalar 60% av sin inkomst till skatt.

Tycker det är en smula märkligt och oansvarigt att rekommendera fotografer och andra firmor som jobbar svart när vi andra vanliga människor inom alla branscher betalar sin skatt. Varför skall då vissa för smita undan?

• puppis

Hej!

Vi hade en "riktig" fotograf under en dryg halv-dag. Dvs från cirka 09:30 på morgonen då jag var hos Frissan, till strax efter brudskålen, vid 16:30. Hon plåtade porträtt, vigsel, lokal, smink, hår m.m. Vi äger nu rättigheterna till bilderna och har fått dessa högupplösta på skivor, i både färg och svartvitt. I vårt pris ingår också ett fint album med cirka 30 stycken bilder som vi och fotografen väljer ut. Totalt har vi fått cirka 600 bilder och det har vi betalt 10.000:- för. Fördelen är att vi får redigera, förstora, framkalla och göra vad vi vill med bilderna, hos vem vi vill!

• anja1661

jag googlade runt och lyckades hitta en porträtt fotograf som mer än gärna ville utöka sin portfolio med bröllopsbilder. hon fotade oss GRATIS och i gengäld ville hon få hennes transport fixad och att hon oxå fick godkännande av oss att använda några av bilderna på sin hemsida.

vi e asnöjda med våra bilder!!!!!

• anja1661

erlingsfoto heter hon.....där kan du se våra bilder oxå!

• saralissa

Hobbyfotograf som fotograferar gratis är jag för. Då kan man kalla sig äkta och ärlig som faktiskt jobbar på en portfolio och kanske vill lära sig och utvecklas.
    Men hobbyfotograf som fotar svart går bort. Och tycker åter igen det är tråkigt att brudpar använder sådana tjänster.

• ConnyD

vill bara påpeka att man kan göra "vita" fotojobb även som hobbyfotograf. det kallas inkomst av hobby och deklareras som sådan i den vanliga deklarationen. så har jag gjort länge utan några problem med skattemyndigheten och jag har inget företag. jag jobbar inte svart

• lolca
    saralissa skrev 2009-07-02 12:05:13 följande:
    Fick ni faktura av den sk "hobbyfotografen" med moms och regnr?Anledningen till att proffsfotografen tar dubbelt så mycket är förmodligen för att denna jobbar vitt och betalar 60% av sin inkomst till skatt.Tycker det är en smula märkligt och oansvarigt att rekommendera fotografer och andra firmor som jobbar svart när vi andra vanliga människor inom alla branscher betalar sin skatt. Varför skall då vissa för smita undan?
    Det är faktura, moms och regnr. Han har ett eget företag, men arbetar inte 100 procent som fotograf, därav hobbyfotograf
Svar på tråden Fototgrafkostnader