• BlomAnna

En fundering om frieri/förlovning

Jag är lite fundersam. Är inte fireri och förlovning samma sak? Är det liksom inte frieriet som leder fram till förlovningen som sedan leder till bröllopet? Eller är det meningen att man ska "fria" två gånger alltså först fråga "vill du förlova dig med mig?" och sen "vill du gifta dig med mig?"
    Eller är det bara för att det är vanligt att man nu för tiden förlovar sig utan tanke (just då) på att gifta sig?

Hur har ni gjort?

Undrar också hur vanligt det är med "planerade" förlovningar det vill säga att man tittar ut ringar tillsammans och betämmer vilket datum och hur man ska göra det?

• Svar på tråden En fundering om frieri/förlovning
  • allehanda

Huga, för mig så är en förlovningsring inte ett absolut tecken på att man skall gifta sig.Stack jag ut hakan långt nog? I min värld så tar man viktiga beslut tillsammans och i detta ingår giftermål, förlovning, husköp, banklån, barn osv dock inte nödvändigtvis i den ordningen!
    Det finns massor av oss som är förlovade men inte tänker gifta oss, många helt enkelt för att de inte tror på äktenskapet andra av helt andra orsaker ( som dina , mina och våra barn och allt vad arvsfrågor där kan uppstå). Jag känner ibland här på BT att folk har lätt för att tycka att alla andra gör fel och bara ett fåtal vet hur man gör rätt. Jag och min sambo är förlovade för att VI tycker att vi hör ihop, inte för att vi vill gifta oss, alltså så har förlovningsringen den betydelsen för oss, att vi hör ihop.

• wiicky

För oss är det såhär: vi har förlovat oss som ett gemensamt beslut och vi vet att vi ska gifta oss, men inte än på ett tag. Det kommer nog bli så att jag också får ett frieri när min m2b är "redo" att gifta sig, han vill nämligen njuta av tiden som förlovade, men jag vill gifta mig nu....

• pysselbruden

För oss betydde frieriet att vi förlovade oss med meningen att gifta oss. Vi skrev datumet för själva frieriet (frågan) i ringarna (som vi valde tillsammans), vilket hon i guldsmedsbutiken verkade tycka var märkligt. Men för oss var det själva svaret som var förlovningen och inte när vi sedan satte på oss ringarna.

• han och jag

Själv fick jag frågan: "Vill du gifta dig med mig?". Nu planerar vi bröllop och kommer att gifta oss drygt ett år efter förlovningen. För mig är förlovning = giftemål inom en snar framtid.

• baralillajag

För mig handlar förlovning om att man vill spändera livet tillsammans genom att sen inom ett år gifta sig. Så jag har varit benhård på att inte förlova mig om det inte leder till bröllop inom ett år. Åtminstone sätta ett datum som man kan se fram emot. I mitt fall har det gått ganska fort. Den 30 maj bestämde vi oss för att vi ska gifta oss i samband med vår födelsedagsfest den 26/9. Vår årsdag är den 14 juli så vi har tänkt att det blir vår förlovningsdag. Så nu väntar jag bara på att få trä ringen på mitt finger. Men eftersom vårt bröllop är hemligt så är det ju inte direkt så att jag kan ha ringen på mig i alla situationer heller. För jag får ju inte avslöja något. ;)

Men alla har vi olika sätt att se på saken!

• Bettertogether

Jag tycker också att en förlovning innebär att man gifter sig inom en snar framtid. Även om vi inte visste NÄR bröllopet skulle stå när vi förlovade oss, men det blev 2 år efter förlovningen. Det eftersom det passar för oss då jag har färdigt mina studier till våren och gärna vill bilda familj efter bröllopet.

• Hjartafró

Mörk Ängel skrev 2009-07-02 09:10:06 följande:

För mig är det helt klart så att ett frieri är förlovning och förlovning betyder bröllop = 1 frieri. Skulle min sambo fria med ett "vill du förlova dig med mig" så skulle jag helt klart säga nej, det skulle vara som att han inte vågade fråga om ett giftermål eller ta det steget.
    Håller med, man friar en gång.
  • Kjell Präst

Som man kan läsa i min presentation var syftet med vår förlovning en gång i tiden enbart att visa att vi hörde ihop. Något giftermål ingick inte i planerna, och blev inte heller av förrän flera år senare efter ett gemensamt beslut.

• lilyrose

Det har ar en sa typiskt svensk fraga. Forlovning utan giftemal, tjejen friar, man bestammer och planerar ihop, 2 ringar till mannen sa det blir 'jamlikt'...jag ar glad att jag bor i England dar ar traditioner och romantik som galler.

Nar mannen friar fragar han 'Will you marry me', svarar man ja sa far man sig en rejal forlovningsring och borjar planera brollopet. Inga konstigheter.

Visst tycker jag det ar helt upp till en sjalv hur man gor/ser pa detta - vill man vara otraditionell sa go for it! Men jag tycker det ar lustigt att folk verkar sa osakra och nervosa over sant har. Det ar sa himla mycket fragor som later 'hur gor man, ska det vara sa har' etc. Jag tycker att om man ska gora nagot 'annorlunda', da far man val bara bestamma sig och kora pa utan att bekymra sig sa mycket. Man ska vaga sta for sina val. Om moster Greta tycker nagot ar konstigt, so what? Likadant med brollop, gor som ni vill!

• Zia 20090618

För oss var förlovning självklart direkt = giftermål. Däremot vet jag inte om vi hade någon förlovning?? Dagen då han frågade mig om jag ville gifta mig med han (18/6-09) är den dag vi räknar som vår förlovning och därmed det datum vi graverade in i ringarna som vi beställde så småningom. Nu verkar man ju som sagt ska fråga först (dvs fria) och sen bestämma ett datum då man trär på ringarna.. Men ja, som med i princip allt annat när det gäller bröllop nu för tiden - man gör lite som man vill!:)

• källerudd

Jag har inte läst hela tråden...

Men för min del finns det inget "vill du förlova dig med mig" jag må vara gammaldags och traditionell, eller bara en romantiker...men jag ville att min sambo på eget initiativ skulle fria till mig alltså fråga "vill du gifta dig med mig?" Han behövde inte alls ha köpt någon ring innan, då det kan vara svårt att veta vad den andre vill ha..man ska ju trots allt bära ringen hela livet. Förlovar jag mig ska det vara för att jag skall gifta mig med killen...

(Vi pratade ganska tidigt om drömmar och mål i vårt förhållande, resor, hus, barn giftemål osv...eftersom ingen i min sambos släkt är gift så var det inget som stod på hans "drömmar" lista, han kunde tänka sig att "bara" förlova sig. Men då jag är obotlig romantiker så ville jag ha ett frieri och giftemål...Något som han tydligen lyssnade på)

Han friade till mig förra sommaren, med en jätte söt leksaks ring och jag kunde inte fått ett bättre frieri. Vi tittade sen på ringar gemensamt..vi graverade ringarna med det datum då han frågade (det va ju då han friade) och sen gick vi ut och käkade gott när vi hade fått hem dem...

Vi har dock inte det traditionella ett år mellan frieri och förlovning...av lite olika anlednigar bla för att mina föräldrar håller på att renovera stället vi så gärna vill vara på, vill ju ge dem en chans att hinna klart =) Men på vår tvååriga förlovningsdag så gifter vi oss...

• källerudd
    pysselbruden skrev 2009-07-05 23:46:29 följande:
    För oss betydde frieriet att vi förlovade oss med meningen att gifta oss. Vi skrev datumet för själva frieriet (frågan) i ringarna (som vi valde tillsammans), vilket hon i guldsmedsbutiken verkade tycka var märkligt. Men för oss var det själva svaret som var förlovningen och inte när vi sedan satte på oss ringarna.
    Vi resonerade lika dant som ni och fick oxå den respons ni fick, när vi letade ringar......fick ofta frågan, vilket datum vill ni ha dem till, när hade ni tänkt förlova er osv..när vi svarar att vi redan var förlovade tittade de konstigt på oss. Men skulle kännas konstigt att ha ett annat datum, han hade ju redan friat
  • Nynaeve

Min fästman hade redan köpt ringarna när han friade. Men då hade vi pratat en del om ringar tidigare och han frågade vad jag tyckte om den ringen han gillade bäst. Så när han väl föll på knä och frågade kunde vi sätta på oss ringarna med en gång. Dock finns inget datum ingraverat eftersom han inte visste när de skulle bli klara och om han skulle hinna fria då han tänkt sig det.

• Zia 20090618

En jättebra grej som min blivande gjorde när han friade, var att han hade köpt en "förlovningsgåva" istället för ringen. Eftersom han anade att jag ville välja den själv.. Då gav han ett halsband med matchande armband i samband med att han friade. Jättebra idé tycker jag, har man ett extra minne från då det faktiskt hände, om man gör som vi och graverar in "friar" datumet:)

• lillalyckan

Zia 20090618 skrev 2009-07-21 13:08:58 följande:
    En jättebra grej som min blivande gjorde när han friade, var att han hade köpt en "förlovningsgåva" istället för ringen. Eftersom han anade att jag ville välja den själv.. Då gav han ett halsband med matchande armband i samband med att han friade. Jättebra idé tycker jag, har man ett extra minne från då det faktiskt hände, om man gör som vi och graverar in "friar" datumet:)

Lite så gjorde jag oxå, köpte en ring i silver till älsklingen och hade själv mammas gamla vigselring vid den stora frågan. Så vi kunde välja ringar tillsammans. Nu har vi de första ringarna på högerhande.

För mig är oxå förlovning=planer på bröllop.

Svar på tråden En fundering om frieri/förlovning