• gifter oss 2009

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

...som varit i denna situation, vad har ni gjort/tänker ni göra?
    Lite kort, så här ligger det till. Jag & min sambo gitfer oss i augusti och har bjudit föräldrar & syskon m familj till bröllop och tillhörande middag. Helgen efter kommer vi ha en helt "vanlig" fest för övrig släkt och vänner där vi firar tillsammans, helt enkelt för att vi vill ha det så, enkelt med lite folk i kyrkan och sedan en fest tillsammans med alla andra. Nu hör det till saken att ev kommer sambons mostrar och ett par vänner till sambons mamma dyk upp i kyrkan, mostrarna har fått inbjudan till fest men inte vigsel och undrade lite varför. Sambons mamma sa då typ att "kyrkan är ju öppen för alla", ingen kan hindra ngn att komma dit....då kände jag lite att hon bjöd in dem! Ska man bli smickrad att de vill komma?
    Jag känner mer så här; respektera brudparets önskan om hur vi vill ha vår stora dag. Blev helt i upplösningstillstånd när jag fick reda på det i går per telefon av sambon, det kom på tal på min svärmors kalas och jag o barnen är på semester själva just nu. Nu har jag dock lugnt mig lite & tänker ja,ja de som kommer de kommer men samtidigt tycker jag att det är lite respektlöst att komma om man inte är bjuden, i alla fall om de inte ens frågar om de kan komma till kyrkan.

Vad har ni andra gjort i liknande situation? Vi vill ju inte ha massor av folk i kyrkan utan bara de vi bjudit, vi kommer vara nog så nervösa ändå...

• Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...
  • shakynose
    passionsblomman skrev 2009-07-15 10:03:46 följande:
    Fast det är ju precis det man väljer att göra i och med en kyrklig vigsel-man gifter sig inför hela församlingen,dvs allmänheten och låter alla höra och bevittna ens löften.Jag tror att det i alla tider och kulturer dessutom varit en rätt viktig del i en vigsel, så att det inte för någon i samhället längre ska finnas några tvivel om vilka som hör ihop och att ingen längre är välkommen att söka endera partens gunst för egen del.Vigsel har alltod varit viktigt för HELA byn/samhället eftersom det har varit där fortsatta släktskap och hela byns framtid haft sin grund.Det har alltså angått ALLA på ett helt annat sätt än idag.Gifter man sig i kyrkan är men en del av det.De som gick till prästen ensamma förr var antagligen istället de som "hade något att skämmas för" och inte ville ha något ståhej.På rosa moln skrev 2009-07-15 00:52:53 följande:
    Precis! Om man får nys om att någon man känner gifter sig i den kyrkan så tar man det för SJÄLVKLART att man kan gå dit och närvara under vigselceremonin. Att bröllop varit en angelägenhet för hela samhället i alla tider är ju inget konstigt? Det är alternativet som är konstigt och fel.
    Så vill man gifta sig på det traditionella viset i kyrkan så ingår det i traditionen att hela församlingen + resten av världen är välkommen att beskåda det hela.
  • Aleta

Fast det är tvärtom kyrkans mark alltihop och badplatsen har upplåtits till kommunen. Nu är det i och för sig en stiftelsekyrka, men jag tycker ändå inte att det ska gå att stänga av folk från andaktsplatsen (eller badplatsen heller) i tre hela dagar.

allehanda skrev 2009-07-15 00:44:41 följande:
    Det är säkert helt korrekt, det är ju kyrkan som är öppen för alla, antagligen så är den andaktsplatsen kommunal och då är inte kyrkan inblandad. Kommunen kan ju hyra ut badet till en simklubb som ordnar en simtävling(jag har snart varit på de flesta simanläggningar i Sverige så tro mig) eller tydligen till ett bröllop, det handlar om att tjäna pengar.
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-15 11:09:49 följande:
    Fast det är tvärtom kyrkans mark alltihop och badplatsen har upplåtits till kommunen. Nu är det i och för sig en stiftelsekyrka, men jag tycker ändå inte att det ska gå att stänga av folk från andaktsplatsen (eller badplatsen heller) i tre hela dagar.
    Jag håller med! Gå dit och bada ändå!
    Ibland sätter folk upp skyltar om allt möjligt och folk fogar sig trots att de inte måste. På Ribersborg här i Malmö finns t.ex. en nudiststrand, och de har satt upp massor av arga skyltar om att badkläder är förbjudna i detta område. Naturligtvis kan de inte förbjuda folk att bära kläder! Och de kan heller inte införa någon "dresscode" på allmän plats. Antagligen så kan de heller inte förbjuda er att bada på badplatsen heller.
  • Aleta

Nej, jag skulle ju inte rusa in och bada under vigselceremoni och mingel/fest, men i TRE dagar!?

shakynose skrev 2009-07-15 11:15:49 följande:
    Jag håller med! Gå dit och bada ändå!Ibland sätter folk upp skyltar om allt möjligt och folk fogar sig trots att de inte måste. På Ribersborg här i Malmö finns t.ex. en nudiststrand, och de har satt upp massor av arga skyltar om att badkläder är förbjudna i detta område. Naturligtvis kan de inte förbjuda folk att bära kläder! Och de kan heller inte införa någon "dresscode" på allmän plats. Antagligen så kan de heller inte förbjuda er att bada på badplatsen heller.
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-07-15 11:30:23 följande:
    Nej, jag skulle ju inte rusa in och bada under vigselceremoni och mingel/fest, men i TRE dagar!?
    Det skulle jag gjort! Ring polisen liksom...
  • shakynose

Stränder går väl aldrig att låsa av helt för allmänheten? De ingår väl i allemansrätten? Alltså, en strandkant kan aldrig ingå i en tomt. Det vet jag för jag har själv en strandtomt som jag ska bygga på så småningom och jag har kollat vilka lagar som gäller. Man får ABSOLUT inte göra något så att man utestänger allmänheten från en strand, och oftast så handlar det om 100m från vattenbrynet, men det finns undantag (i mitt fall är det 10m som gäller).

• annanilsson78

Svar till TS:

Kyrkan brukar ju vara öppen för alla, nästan alltid.
    Det kom turister till vår kyrka när vi gifte oss:) Det var inget som störde oss eller våra gäster.

De flesta vigslar och dop jag varit på har det varit andra människor där än på gästlistan. Ffa i större kyrkor, ex Gränna kyrka, MASSOR av turister under ett dop, men ingen som stör, det är ju en kyrka så folk är ju ganska tysta och lugna av sig:)

Det brukar höra till att folk som inte är bjudna kommer och tittar vid vigseln ändå, typ kollegor och andra bekanta osv.

Man får nästan låsa dörren om man inte vill ha in nån objuden...
    Eller om gifter sig borgerligt, då KAN inga objudna komma.

Lycka till och hoppas du får som DU önskar!

• shakynose
    annanilsson78 skrev 2009-07-15 11:53:19 följande:
    Svar till TS:Kyrkan brukar ju vara öppen för alla, nästan alltid. Det kom turister till vår kyrka när vi gifte oss:) Det var inget som störde oss eller våra gäster. De flesta vigslar och dop jag varit på har det varit andra människor där än på gästlistan. Ffa i större kyrkor, ex Gränna kyrka, MASSOR av turister under ett dop, men ingen som stör, det är ju en kyrka så folk är ju ganska tysta och lugna av sig:)Det brukar höra till att folk som inte är bjudna kommer och tittar vid vigseln ändå, typ kollegor och andra bekanta osv.Man får nästan låsa dörren om man inte vill ha in nån objuden...Eller om gifter sig borgerligt, då KAN inga objudna komma.Lycka till och hoppas du får som DU önskar!
    Nej, man får inte låsa dörren till kyrkan.

Jag börjar känna mig som en papegoja...
  • bria

Man kan inte stänga ut någon från kyrkan.

Men jag kan tycka att om TS upplyst folk att de inte vill ha folk i kyrkan så borde iaf dessa som upplysts kunna respektera detta. Men de har all rätt att dyka upp iaf. D

• allehanda

Jag ser inte att de upplyst folk om att de inte vill ha folki kyrkan utan jag uppfattar det som att det kom som en överraskning att folk faktiskt ville komma fast de inte var direkt tillsagda, vilket jag tycket är riktigt kul.

• 090208

Typ ungefar exakt sa som jag menar.

bria skrev 2009-07-15 16:04:13 följande:
    Man kan inte stänga ut någon från kyrkan.Men jag kan tycka att om TS upplyst folk att de inte vill ha folk i kyrkan så borde iaf dessa som upplysts kunna respektera detta. Men de har all rätt att dyka upp iaf. D
Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...