• gifter oss 2009

Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...

...som varit i denna situation, vad har ni gjort/tänker ni göra?
    Lite kort, så här ligger det till. Jag & min sambo gitfer oss i augusti och har bjudit föräldrar & syskon m familj till bröllop och tillhörande middag. Helgen efter kommer vi ha en helt "vanlig" fest för övrig släkt och vänner där vi firar tillsammans, helt enkelt för att vi vill ha det så, enkelt med lite folk i kyrkan och sedan en fest tillsammans med alla andra. Nu hör det till saken att ev kommer sambons mostrar och ett par vänner till sambons mamma dyk upp i kyrkan, mostrarna har fått inbjudan till fest men inte vigsel och undrade lite varför. Sambons mamma sa då typ att "kyrkan är ju öppen för alla", ingen kan hindra ngn att komma dit....då kände jag lite att hon bjöd in dem! Ska man bli smickrad att de vill komma?
    Jag känner mer så här; respektera brudparets önskan om hur vi vill ha vår stora dag. Blev helt i upplösningstillstånd när jag fick reda på det i går per telefon av sambon, det kom på tal på min svärmors kalas och jag o barnen är på semester själva just nu. Nu har jag dock lugnt mig lite & tänker ja,ja de som kommer de kommer men samtidigt tycker jag att det är lite respektlöst att komma om man inte är bjuden, i alla fall om de inte ens frågar om de kan komma till kyrkan.

Vad har ni andra gjort i liknande situation? Vi vill ju inte ha massor av folk i kyrkan utan bara de vi bjudit, vi kommer vara nog så nervösa ändå...

• Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...
  • Heloise

*ser Blomman framför mig som en Eng polis, med vita vantar*

passionsblomman skrev 2009-07-14 18:51:49 följande:
    Jag kan komma och välkomna och styra åt vilket håll alla ska!
  • Aleta

Absolut.

Men lyssna på det här: Fick höra att den kommunala badplatsen med tillhörande andaktsplats var bokad i tre dagar förra helgen!
    "Privat" stod det och ingen fick komma och bada osv. Det måste jag kolla upp, låter helt sjukt (det var till ett bröllop).
    Då skulle jag kunna ringa till fritidskontoret och säga: "Idag vill jag vara ensam på stranden, ordna det tack, jag betalar".

passionsblomman skrev 2009-07-14 13:09:14 följande:
    Du har helt och hållet fel.Kyrkan kan inte bokas på det sättet. Då får man välja ett annat alternativ till lokal.
  • passionsblomman

Jag skulle klara uppgiften med bravur, jag lovar! Och se trevlig ut samtidigt som bestämd...

Aleta Vad sa du att de hade gjort sa du???
    Heloise skrev 2009-07-14 19:42:05 följande:
    *ser Blomman framför mig som en Eng polis, med vita vantar*
  • en dröm blir sann

Jag blir bara jätteglad om det kommer flera till kyrkan än vad som jag har bjudit till festen. Det är jo helt naturligt. Och inget man kan neka någon. Hadde jag haft en sådan kompis eller familjemedlem som hadde sagt så, så hadde jag nog slutat att ha kontakt med denna. Klart man vill vara med på en så viktig dag. Tror jag blir skuffad om det inte dyker upp flera på mitt bröllop. Och det är inte i en stor stad som jag skall gifta mej i, utanom en kyrka som ligger ute på landet.

Så var glad för att de vill fira denna dag med dej istället för att göra så stor grei Vad kan vara så hemskt att de inte kan fira denna dag med dej? Att de inte får vara med på kvällen är en helt annan sak. Kyrkan är offentlig, festen privat....

• JS76JS

Jag anser att det bara är roligt att "oinbjudet" folk kommer till kyrkan för att bevittna vår vigsel. På våran vigsel kommer vänners föräldrar och så och det tycker vi bara är kul!

• tågjäntan

Jag visste att det skulle komma fler personer till vår vigsel än vad som var bjudna till festen - vi tom tryckte upp extra vigselprogram.

Annars så vet jag om ett par där bröllopet var helt hemligt - ingen utom de som var bjudna, ca 30 pers, visste om något. Sedan har jag ingen aning om huruvida ev förbipasserande hade få komma in i kyrkan eller inte.

• allehanda
    Aleta skrev 2009-07-14 20:04:02 följande:
    Absolut.Men lyssna på det här: Fick höra att den kommunala badplatsen med tillhörande andaktsplats var bokad i tre dagar förra helgen! "Privat" stod det och ingen fick komma och bada osv. Det måste jag kolla upp, låter helt sjukt (det var till ett bröllop). Då skulle jag kunna ringa till fritidskontoret och säga: "Idag vill jag vara ensam på stranden, ordna det tack, jag betalar".
    Det är säkert helt korrekt, det är ju kyrkan som är öppen för alla, antagligen så är den andaktsplatsen kommunal och då är inte kyrkan inblandad. Kommunen kan ju hyra ut badet till en simklubb som ordnar en simtävling(jag har snart varit på de flesta simanläggningar i Sverige så tro mig) eller tydligen till ett bröllop, det handlar om att tjäna pengar.
  • På rosa moln

Vill någon oinbjuden bevittna vårt bröllop så skulle jag nog vara rätt neutral till det, kanske tom tycka att det vore kul, fast samtidigt kan jag tycka att det är rätt märkligt att folk inte först tar reda på om de är välkomna eller inte. Alla vill ju faktiskt inte dela sin stora dag med vem som helst.

• passionsblomman

Fast det är ju precis det man väljer att göra i och med en kyrklig vigsel-man gifter sig inför hela församlingen,dvs allmänheten och låter alla höra och bevittna ens löften.

Jag tror att det i alla tider och kulturer dessutom varit en rätt viktig del i en vigsel, så att det inte för någon i samhället längre ska finnas några tvivel om vilka som hör ihop och att ingen längre är välkommen att söka endera partens gunst för egen del.
    Vigsel har alltod varit viktigt för HELA byn/samhället eftersom det har varit där fortsatta släktskap och hela byns framtid haft sin grund.
    Det har alltså angått ALLA på ett helt annat sätt än idag.

Gifter man sig i kyrkan är men en del av det.

De som gick till prästen ensamma förr var antagligen istället de som "hade något att skämmas för" och inte ville ha något ståhej.

På rosa moln skrev 2009-07-15 00:52:53 följande:

Vill någon oinbjuden bevittna vårt bröllop så skulle jag nog vara rätt neutral till det, kanske tom tycka att det vore kul, fast samtidigt kan jag tycka att det är rätt märkligt att folk inte först tar reda på om de är välkomna eller inte. Alla vill ju faktiskt inte dela sin stora dag med vem som helst.
  • Vanya

Vill bara skjuta in som många andra oxå sagt att kyrkan är öppen för alla - vigseln är en gudstjänst, och som till alla andra gudstjänster så är alla välkomna

Svar på tråden Objudna gäster tänker komma till kyrkan...någon mer?...