Någon som ställt in bröllop/skilt sig strax efter?
Hoppas jag inte...
Men... Hur tar man beslutet? Det är ju ändå rätt modigt. Vad sa omgivningen? Dumma kommentarer? Och ångrade ni er?
Hoppas jag inte...
Men... Hur tar man beslutet? Det är ju ändå rätt modigt. Vad sa omgivningen? Dumma kommentarer? Och ångrade ni er?
Hpller med samtliga. Ibland är skilsmässa det minst onda. jag får en del frågor som kristen och präststudent om jag ser ner på en skild människa eller anser att man gjort oförlåtliga saker.
Brukar svara att den Gud jag tror på inte vill att vi ska leva i destruktiva förhållanden, utan vara lycklig.
Ur ren mänsklig synvinkel så ser jag det som också det minst onda många gånger. Ur en skilsmässa kan en del gott födas och nya infallsvinklar komma. Jag har dock aldrig skilt mig själv men splittat efter ett långt förhållande.
Bara lite allmänna tankar ..
// Fjosok
Verkligen starkt av dig att lämna honom!
Energy skrev 2009-06-22 22:45:47 följande:
yesterday is history, tomorrow is a mystery. today is a gift, which is why it is called a present.
slösa inte tid, man vet aldrig hur mycket man har....
Man blir väldigt tagen av din berättelse, Energy!
Jag är inte religös men jag kan förstå dina känslor. Men din Gud skulle ju hellre se lyckliga äktenskap än olyckliga....tänk så många barn som växer upp i olyckliga familjer,det vill nog ingen Gud...
Starkt av dig att klara ut det Sonja!!!! ***kramar***
Så fint du skriver Sonja, får tårar i ögonen! Som lillabruden är inte jag heller religiös men jag förstår också dina känslor. Det var modigt av dig att lämna det första äktenskapet, finns så många människor i vår värld som lever i hyckleri. Kram på dig!
oj den skciades själv.. =S jag skulle skriva mer..
den raden passar in i de flesta fall
och jag skulle inte titta snett eller så på någon som ställt in eller skilt sig strax efteråt, det finns antagligen en anledning som inte resten av världen vet... det finns så många som tror sig veta allt om alla andra och jag blir så trött på sånt , tyvärr därför det blir massa skitsnack =(
För några år sedan gick jag igenom en sån här process. Jag gifte mig med min pojkvän/sambo sedan 7 år och vi separerade ett år senare. Med facit i hand borde vi inte ha gift oss alls utan det hade nog varit bättre för oss båda om vi hade separerat tidigare. Men som mitt liv såg ut då så kunde jag inte tänka mig ett liv utan honom och jag trodde och hoppades in i det sista på att vi skulle klara det, att vi skulle få ett bra liv tillsammans.
Det svåraste av allt för mig i hela den process som skilsmässan innebar, var att tvingas inse för mig själv att den framtid jag drömt om och den man jag föreställt mig att dela mitt liv med, det var en dröm som var falsk. Det svåraste var att inse och medge för mig själv att det inte fungerade längre, att det inte skulle bli bättre mellan oss. Precis som andra har skrivit kände jag själv att detta att ta beslut om att skiljas var det modigaste jag någonsin har gjort - som att hoppa utan fallskärm coh bara hoppas att jag skulle landa mjukt på något sätt.
Med facit i hand var skilsmässan givetvis rätt beslut för oss båda. Både jag och min ex-man har gått vidare och lever med nya partners nu. Jag önskar att min nuvarande sambo ska vara den jag blir gammal med, men det är ändå något jag har lärt mig och det är att jag inte längre är rädd för att leva ensam. Jag vet att om jag skulle tvingas gå igenom en separation igen så skulle jag överleva den här gången också. Att leva ensam är inte farligt och inte skamligt.
Hur omgivningen reagerade - tja, de flesta blev nog faktiskt mest bara ledsna för vår skull, och mina vänner sa också att de förstod mig eftersom de hade sett länge att jag inte mådde bra i relationen. Att "titta snett" på någon som skiljer sig snabbt eller ställer in bröllopet tycker jag vore rent idiotiskt. Det är så lätt att döma när man står utanför en relation och bara ser vissa delar, fasaden. Otroligt mycket kan hända bakom kulisserna som man inte har en aning om, och framför allt kan det hända snabbt också. Det bästa man kan göra är att bara vara stödjande i stället för att döma någon när man inte vet hela sanningen.