• 090208

Någon som ställt in bröllop/skilt sig strax efter?

Hoppas jag inte...

Men... Hur tar man beslutet? Det är ju ändå rätt modigt. Vad sa omgivningen? Dumma kommentarer? Och ångrade ni er?

• Svar på tråden Någon som ställt in bröllop/skilt sig strax efter?
  • Fjosok

Hpller med samtliga. Ibland är skilsmässa det minst onda. jag får en del frågor som kristen och präststudent om jag ser ner på en skild människa eller anser att man gjort oförlåtliga saker.

Brukar svara att den Gud jag tror på inte vill att vi ska leva i destruktiva förhållanden, utan vara lycklig.

Ur ren mänsklig synvinkel så ser jag det som också det minst onda många gånger. Ur en skilsmässa kan en del gott födas och nya infallsvinklar komma. Jag har dock aldrig skilt mig själv men splittat efter ett långt förhållande.

Bara lite allmänna tankar ..

// Fjosok

• Energy
    Villemoa skrev 2009-06-22 23:47:55 följande:
    Men vilken sorglig historia! Bra ändå att du beslutade dig från att bryta loss, det krävs det stort mod för!
    [/citat]
    passionsblomman skrev 2009-06-23 00:07:55 följande:
    [citat]
    Energy: din berättelse kändes i hjärtat!Jag önskar dig alla kärlekens sanna och goda erfarenheter i fortsättningen. Med ömsesidighet.
    [/citat]

Chrisse och Jonas skrev 2009-06-23 11:35:48 följande:
    [citat]
    Jag håller med blomman. Det var verkligen starkt av dig att orka ta en paus för din egen skull, fast du fortfarande älskade honom. Hoppas du hittar en man som ger dig den uppmärksamhet du förtjänar.
    [/citat]
    lillabruden skrev 2009-06-23 15:01:34 följande:
    [citat]
    Energy, oj vilken konstig typ han var! Men på nåt konstigt -och ibland jobbigt sätt, så händer allt för en anledning. Hoppas du är lycklig nu iallafall
    [/citat]
    roslagsbruden skrev 2009-06-23 15:30:18 följande:
    [citat]
    Energy-Vad bra att du tog ett beslut så snabbt, jag är imponerad av dig!
    Tack för era kommentarer!! Ja det kändes lika sorgligt igår när jag skrev det som det var när jag gick igenom det, det var riktigt jobbigt att tänka tillbaka på den tiden. Men jag tänkte att kanske kan det hjälpa någon som läser det och är ledsen i sin relation. Jag var endast 21 år då och han var min första kärlek. Det är 11 år sen vi gifte oss och 10 år sedan vi skilde oss.

Jag orkade gå igenom det för att jag hade omgivningens stöd och människor som älskar mig. Jag är kristen och kommer från en frikyrka så det kändes skamligt att skilja mig, men jag hade till och med vår pastorn som stöd och ingen från församlingen dömde mig. Alla förstod och fanns där. Kärleken blev min krycka.

Efter att ha mött några riktiga dårar så gav jag upp tron på att det fanns normal kärlek. Jag menar: Hur normalt är det att dra med fingret efter golvet när jag dammsugit och säga: Kallar du det här för städat? Speciellt då det inte ens fanns nått på hans finger. Eller: Om du dör ärver jag dig då? Ja, jag säger då det. Många dårar finns på vår jord... O_o

Jag gifte om mig i februari i år med en man som fått mig att tro på kärleken igen. Och som jag älskar min man har jag aldrig älskat en man i hela mitt liv. Kärleken kommer när man minst anar det.
  • Goldi

Verkligen starkt av dig att lämna honom!

• Hammerman

Energy skrev 2009-06-22 22:45:47 följande:

Klart du får. Men jag räknade fel, det var efter 5 månader jag lämnade honom. 5 långa ensamma månader då jag stundvis gråtit och skrikit efter hans uppmärksamhet. 1 vecka efter bröllopet förändrades han, än idag förstår jag inte varför. Han började jobba dubbla skift för att få in pengar och vi hade inte ens dåligt med pengar innan. Han ringde även från jobbet så jag vet att det var på jobbet han var. Tack och lov för nr-pres! Men det som började störa mig var att han aldrig ville umgås med mig, röra vid mig eller ens ha sex. Jag vaknade och somnade utan honom, när han var ledig satt han hellre hemma hos kompisarna och drack öl framför tv:n. Mitt självförtroende började rasa eftersom han aldrig ens sa att jag var söt, han brydde sig inte. Om jag visade att jag köpt nya underkläder sa han bara: va bra. Woooow, så snygg kände jag mig när jag provade dom framför honom och får ett "bra" och sen fortsatte han att titta på tv:n. Jag tränade konstant för att han skulle tycka att jag var läcker, men det funkade inte heller. Jag bytte frisyr och färgade håret så att han kanske skulle lägga märke till hur fin jag gjort mig. Jag höll hemmet skinande rent, lagade mat varje dag och pluggade som en dåre. Allt för att uppehålla tankarna och göra honom glad. :-/ Vissa kvällar när han kom hem stod jag i hallen och grät. Jag lättade mitt hjärta varje gång och sa hur mycket jag saknade honom, hur mycket jag ville att det skulle vara som det varit i 5 år mellan oss. Hans eviga svar var: Men gumman, vi har ju hela livet framför oss. Vi hinner. (Skulle ngn säga dom orden idag skulle jag resa mig och skrika högt. Jag är förevigt allergisk mot dom orden.) Jag minns sista gången han nekade mig sex efter miljoner försök så sa han dom orden han sa varje kväll: Jag orkar inte ikväll gumman, jag är så trött. Då reste jag mig upp och satte mig i vardagsrummet. Jag vet inte hur länge jag satt där och grät men det var några timmar. Då bestämde jag mig i den stunden för att sluta försöka och istället börja leva. Jag började umgås med mina vänner igen (Jag slutade aldrig umgås med dom men man umgås ju med dom på ett annat sätt som singel. Och jag upptog det sättet), jag började en språkkurs och många andra saker. Tills en tanke slog mig: Jag lever ensam i ett förhållande. Jag lever som singel fast jag är gift! Det kändes hemskt att inse en sån sak.. Då tog jag hand om min man och förklarade att jag fått fullständigt nog! Jag behövde en paus från oss, från vårat idiotiska liv han valt för oss. Och det fick jag, trotts hans ilskna protester. Men jag brydde mig inte, jag ville bara andas ifred och le igen. Skratta från hjärtat och känna hur livets alla möjligheter ligger framför fötterna. Efter 5 månaders ihärdiga försök så började jag bli likgiltig, kanske jag borde stått ut 1 år. Men jag är inte en sån person, jag har sett hur dåligt människor mår när doms tår ut och hur bitar av dom dör hela tiden. Jag har aldrig velat bli sån och ingen i min närhet stod heller ut av att se hur dåligt jag mådde av mina försök att söka min mans kärlek. När vi fått andas på varsitt håll så sökte vi upp varandra, vi hade på nått fånigt sätt försökt dejta andra. Men det funkade inte för mig, mitt hjärta höll han i fortfarande. Det visade sig att han kände samma sak. Vi tänkte ge oss en ny chans eftersom vi trotts allt var gifta och det är ju inte bara lust man gifter sig till utan även nöd. Men tjejen han hade haft under vårt uppehåll visade sig ha blivit gravid, så jag sa åt honom att ge dom en ny chans eftersom det fanns ett barn med i bilden nu. Och den behöver honom. Så skilsmässan gick igenom 1 år och 5 månader efter vi gift oss. Nu har det ju kommit till allas kännedom att han aldrig var far till det barnet utan hon påstod det för att vi skulle skiljas. Men dom har 1 barn ihop iaf och lever ännu tillsammans. Men det jag fått höra om deras förhållande och hans totala brist på intresse för henne som kvinna och sex bara efter några månader in i deras förhållande visar att mitt beslut att lämna honom var rätt. Han fortsatte att vara sån även med en annan kvinna.
    Jag gifte mig inte, men stod ut i två år med något liknande... borde ha gjort som du och gått tidigare, till slut blir man knäpp i skallen själv av att leva med en sådan luftskalle till människa...
  • lillabruden

yesterday is history, tomorrow is a mystery. today is a gift, which is why it is called a present.

slösa inte tid, man vet aldrig hur mycket man har....

• Med stor förväntan

Man blir väldigt tagen av din berättelse, Energy!

• Sonja68
    Fjosok skrev 2009-06-23 15:56:15 följande:
    Hpller med samtliga. Ibland är skilsmässa det minst onda. jag får en del frågor som kristen och präststudent om jag ser ner på en skild människa eller anser att man gjort oförlåtliga saker. Brukar svara att den Gud jag tror på inte vill att vi ska leva i destruktiva förhållanden, utan vara lycklig.Ur ren mänsklig synvinkel så ser jag det som också det minst onda många gånger. Ur en skilsmässa kan en del gott födas och nya infallsvinklar komma. Jag har dock aldrig skilt mig själv men splittat efter ett långt förhållande.Bara lite allmänna tankar ..// Fjosok
    Tack Fjosok! Om du visste vad det värmer i mitt hjärta. Även om det inte var riktat till just mig.
    Skilde mig efter nio år tillsammans och har levt med skuldkänslor inför Gud pga detta. Trodde inte jag var värdig att vigas inför Gud igen med min nuvarande man (som är far till våra två barn) pga att jag inte lyckades hålla ihop äktenskapet första gången. Tack vare präster på prästtråden här på BT samt Passionis och Tooticki så förlät jag tillslut mig själv och den 4/4 gick jag stolt, lycklig och med huvudet högt till altaret och vigdes inför Gud med mitt livs kärlek, mina barns far.

Energy; Mod och Styrka det är ord som passar in på dig. Respekt det får du från mig! Jag vägrar också leva i hyckleri. Folk må säga o tycka vad de vill...
    Många kramar till dig från mig! Önskar dig all lycka
  • lillabruden

Jag är inte religös men jag kan förstå dina känslor. Men din Gud skulle ju hellre se lyckliga äktenskap än olyckliga....tänk så många barn som växer upp i olyckliga familjer,det vill nog ingen Gud...
    Starkt av dig att klara ut det Sonja!!!! ***kramar***

Sonja68 skrev 2009-06-24 22:24:55 följande:
    Tack Fjosok! Om du visste vad det värmer i mitt hjärta. Även om det inte var riktat till just mig. Skilde mig efter nio år tillsammans och har levt med skuldkänslor inför Gud pga detta. Trodde inte jag var värdig att vigas inför Gud igen med min nuvarande man (som är far till våra två barn) pga att jag inte lyckades hålla ihop äktenskapet första gången. Tack vare präster på prästtråden här på BT samt Passionis och Tooticki så förlät jag tillslut mig själv och den 4/4 gick jag stolt, lycklig och med huvudet högt till altaret och vigdes inför Gud med mitt livs kärlek, mina barns far. Energy; Mod och Styrka det är ord som passar in på dig. Respekt det får du från mig! Jag vägrar också leva i hyckleri. Folk må säga o tycka vad de vill...Många kramar till dig från mig! Önskar dig all lycka
  • Villemoa

Så fint du skriver Sonja, får tårar i ögonen! Som lillabruden är inte jag heller religiös men jag förstår också dina känslor. Det var modigt av dig att lämna det första äktenskapet, finns så många människor i vår värld som lever i hyckleri. Kram på dig!

Sonja68 skrev 2009-06-24 22:24:55 följande:
    Tack Fjosok! Om du visste vad det värmer i mitt hjärta. Även om det inte var riktat till just mig. Skilde mig efter nio år tillsammans och har levt med skuldkänslor inför Gud pga detta. Trodde inte jag var värdig att vigas inför Gud igen med min nuvarande man (som är far till våra två barn) pga att jag inte lyckades hålla ihop äktenskapet första gången. Tack vare präster på prästtråden här på BT samt Passionis och Tooticki så förlät jag tillslut mig själv och den 4/4 gick jag stolt, lycklig och med huvudet högt till altaret och vigdes inför Gud med mitt livs kärlek, mina barns far. Energy; Mod och Styrka det är ord som passar in på dig. Respekt det får du från mig! Jag vägrar också leva i hyckleri. Folk må säga o tycka vad de vill...Många kramar till dig från mig! Önskar dig all lycka
  • Sonja68
    Villemoa skrev 2009-06-26 00:21:16 följande:
    Så fint du skriver Sonja, får tårar i ögonen! Som lillabruden är inte jag heller religiös men jag förstår också dina känslor. Det var modigt av dig att lämna det första äktenskapet, finns så många människor i vår värld som lever i hyckleri. Kram på dig!
    Tack!
  • T0612
    lillabruden skrev 2009-06-24 12:12:57 följande:
    yesterday is history, tomorrow is a mystery. today is a gift, which is why it is called a present.
    kung fu panda =)
  • T0612

oj den skciades själv.. =S jag skulle skriva mer..

den raden passar in i de flesta fall

och jag skulle inte titta snett eller så på någon som ställt in eller skilt sig strax efteråt, det finns antagligen en anledning som inte resten av världen vet... det finns så många som tror sig veta allt om alla andra och jag blir så trött på sånt , tyvärr därför det blir massa skitsnack =(

• Bella Notte
    T0612 skrev 2009-06-26 09:39:29 följande:
    ...det finns antagligen en anledning som inte resten av världen vet... det finns så många som tror sig veta allt om alla andra och jag blir så trött på sånt , tyvärr därför det blir massa skitsnack =(
    Så sant, så sant!
  • BMTS

För några år sedan gick jag igenom en sån här process. Jag gifte mig med min pojkvän/sambo sedan 7 år och vi separerade ett år senare. Med facit i hand borde vi inte ha gift oss alls utan det hade nog varit bättre för oss båda om vi hade separerat tidigare. Men som mitt liv såg ut då så kunde jag inte tänka mig ett liv utan honom och jag trodde och hoppades in i det sista på att vi skulle klara det, att vi skulle få ett bra liv tillsammans.

Det svåraste av allt för mig i hela den process som skilsmässan innebar, var att tvingas inse för mig själv att den framtid jag drömt om och den man jag föreställt mig att dela mitt liv med, det var en dröm som var falsk. Det svåraste var att inse och medge för mig själv att det inte fungerade längre, att det inte skulle bli bättre mellan oss. Precis som andra har skrivit kände jag själv att detta att ta beslut om att skiljas var det modigaste jag någonsin har gjort - som att hoppa utan fallskärm coh bara hoppas att jag skulle landa mjukt på något sätt.

Med facit i hand var skilsmässan givetvis rätt beslut för oss båda. Både jag och min ex-man har gått vidare och lever med nya partners nu. Jag önskar att min nuvarande sambo ska vara den jag blir gammal med, men det är ändå något jag har lärt mig och det är att jag inte längre är rädd för att leva ensam. Jag vet att om jag skulle tvingas gå igenom en separation igen så skulle jag överleva den här gången också. Att leva ensam är inte farligt och inte skamligt.

Hur omgivningen reagerade - tja, de flesta blev nog faktiskt mest bara ledsna för vår skull, och mina vänner sa också att de förstod mig eftersom de hade sett länge att jag inte mådde bra i relationen. Att "titta snett" på någon som skiljer sig snabbt eller ställer in bröllopet tycker jag vore rent idiotiskt. Det är så lätt att döma när man står utanför en relation och bara ser vissa delar, fasaden. Otroligt mycket kan hända bakom kulisserna som man inte har en aning om, och framför allt kan det hända snabbt också. Det bästa man kan göra är att bara vara stödjande i stället för att döma någon när man inte vet hela sanningen.

Svar på tråden Någon som ställt in bröllop/skilt sig strax efter?