• 090208

Någon som ställt in bröllop/skilt sig strax efter?

Hoppas jag inte...

Men... Hur tar man beslutet? Det är ju ändå rätt modigt. Vad sa omgivningen? Dumma kommentarer? Och ångrade ni er?

• Svar på tråden Någon som ställt in bröllop/skilt sig strax efter?
  • lillabruden

du behöver självklart inte svara, men får jag fråga varför?

Energy skrev 2009-06-22 19:43:28 följande:
    Jag lämnade min ex man 4 månader efter bröllopet. jag fick inga dumma kommentarer av ngn eller sneda blickar. Däremot fick jag frågor om varför. Och när jag svarat så var det ingen som tyckte det var konstigt.
  • Energy
    lillabruden skrev 2009-06-22 21:14:26 följande:
    du behöver självklart inte svara, men får jag fråga varför?
    Klart du får.
    Men jag räknade fel, det var efter 5 månader jag lämnade honom. 5 långa ensamma månader då jag stundvis gråtit och skrikit efter hans uppmärksamhet.

1 vecka efter bröllopet förändrades han, än idag förstår jag inte varför.
    Han började jobba dubbla skift för att få in pengar och vi hade inte ens dåligt med pengar innan. Han ringde även från jobbet så jag vet att det var på jobbet han var. Tack och lov för nr-pres! Men det som började störa mig var att han aldrig ville umgås med mig, röra vid mig eller ens ha sex. Jag vaknade och somnade utan honom, när han var ledig satt han hellre hemma hos kompisarna och drack öl framför tv:n.

Mitt självförtroende började rasa eftersom han aldrig ens sa att jag var söt, han brydde sig inte. Om jag visade att jag köpt nya underkläder sa han bara: va bra. Woooow, så snygg kände jag mig när jag provade dom framför honom och får ett "bra" och sen fortsatte han att titta på tv:n.
    Jag tränade konstant för att han skulle tycka att jag var läcker, men det funkade inte heller. Jag bytte frisyr och färgade håret så att han kanske skulle lägga märke till hur fin jag gjort mig. Jag höll hemmet skinande rent, lagade mat varje dag och pluggade som en dåre. Allt för att uppehålla tankarna och göra honom glad. :-/

Vissa kvällar när han kom hem stod jag i hallen och grät. Jag lättade mitt hjärta varje gång och sa hur mycket jag saknade honom, hur mycket jag ville att det skulle vara som det varit i 5 år mellan oss. Hans eviga svar var: Men gumman, vi har ju hela livet framför oss. Vi hinner. (Skulle ngn säga dom orden idag skulle jag resa mig och skrika högt. Jag är förevigt allergisk mot dom orden.)

Jag minns sista gången han nekade mig sex efter miljoner försök så sa han dom orden han sa varje kväll: Jag orkar inte ikväll gumman, jag är så trött. Då reste jag mig upp och satte mig i vardagsrummet. Jag vet inte hur länge jag satt där och grät men det var några timmar.

Då bestämde jag mig i den stunden för att sluta försöka och istället börja leva. Jag började umgås med mina vänner igen (Jag slutade aldrig umgås med dom men man umgås ju med dom på ett annat sätt som singel. Och jag upptog det sättet), jag började en språkkurs och många andra saker. Tills en tanke slog mig: Jag lever ensam i ett förhållande. Jag lever som singel fast jag är gift! Det kändes hemskt att inse en sån sak..

Då tog jag hand om min man och förklarade att jag fått fullständigt nog! Jag behövde en paus från oss, från vårat idiotiska liv han valt för oss. Och det fick jag, trotts hans ilskna protester. Men jag brydde mig inte, jag ville bara andas ifred och le igen. Skratta från hjärtat och känna hur livets alla möjligheter ligger framför fötterna.

Efter 5 månaders ihärdiga försök så började jag bli likgiltig, kanske jag borde stått ut 1 år. Men jag är inte en sån person, jag har sett hur dåligt människor mår när doms tår ut och hur bitar av dom dör hela tiden. Jag har aldrig velat bli sån och ingen i min närhet stod heller ut av att se hur dåligt jag mådde av mina försök att söka min mans kärlek.

När vi fått andas på varsitt håll så sökte vi upp varandra, vi hade på nått fånigt sätt försökt dejta andra. Men det funkade inte för mig, mitt hjärta höll han i fortfarande. Det visade sig att han kände samma sak. Vi tänkte ge oss en ny chans eftersom vi trotts allt var gifta och det är ju inte bara lust man gifter sig till utan även nöd. Men tjejen han hade haft under vårt uppehåll visade sig ha blivit gravid, så jag sa åt honom att ge dom en ny chans eftersom det fanns ett barn med i bilden nu. Och den behöver honom. Så skilsmässan gick igenom 1 år och 5 månader efter vi gift oss. Nu har det ju kommit till allas kännedom att han aldrig var far till det barnet utan hon påstod det för att vi skulle skiljas. Men dom har 1 barn ihop iaf och lever ännu tillsammans.

Men det jag fått höra om deras förhållande och hans totala brist på intresse för henne som kvinna och sex bara efter några månader in i deras förhållande visar att mitt beslut att lämna honom var rätt. Han fortsatte att vara sån även med en annan kvinna.
  • Villemoa

Men vilken sorglig historia! Bra ändå att du beslutade dig från att bryta loss, det krävs det stort mod för!

Energy skrev 2009-06-22 22:45:47 följande:
    Klart du får. Men jag räknade fel, det var efter 5 månader jag lämnade honom. 5 långa ensamma månader då jag stundvis gråtit och skrikit efter hans uppmärksamhet. 1 vecka efter bröllopet förändrades han, än idag förstår jag inte varför. Han började jobba dubbla skift för att få in pengar och vi hade inte ens dåligt med pengar innan. Han ringde även från jobbet så jag vet att det var på jobbet han var. Tack och lov för nr-pres! Men det som började störa mig var att han aldrig ville umgås med mig, röra vid mig eller ens ha sex. Jag vaknade och somnade utan honom, när han var ledig satt han hellre hemma hos kompisarna och drack öl framför tv:n. Mitt självförtroende började rasa eftersom han aldrig ens sa att jag var söt, han brydde sig inte. Om jag visade att jag köpt nya underkläder sa han bara: va bra. Woooow, så snygg kände jag mig när jag provade dom framför honom och får ett "bra" och sen fortsatte han att titta på tv:n. Jag tränade konstant för att han skulle tycka att jag var läcker, men det funkade inte heller. Jag bytte frisyr och färgade håret så att han kanske skulle lägga märke till hur fin jag gjort mig. Jag höll hemmet skinande rent, lagade mat varje dag och pluggade som en dåre. Allt för att uppehålla tankarna och göra honom glad. :-/ Vissa kvällar när han kom hem stod jag i hallen och grät. Jag lättade mitt hjärta varje gång och sa hur mycket jag saknade honom, hur mycket jag ville att det skulle vara som det varit i 5 år mellan oss. Hans eviga svar var: Men gumman, vi har ju hela livet framför oss. Vi hinner. (Skulle ngn säga dom orden idag skulle jag resa mig och skrika högt. Jag är förevigt allergisk mot dom orden.) Jag minns sista gången han nekade mig sex efter miljoner försök så sa han dom orden han sa varje kväll: Jag orkar inte ikväll gumman, jag är så trött. Då reste jag mig upp och satte mig i vardagsrummet. Jag vet inte hur länge jag satt där och grät men det var några timmar. Då bestämde jag mig i den stunden för att sluta försöka och istället börja leva. Jag började umgås med mina vänner igen (Jag slutade aldrig umgås med dom men man umgås ju med dom på ett annat sätt som singel. Och jag upptog det sättet), jag började en språkkurs och många andra saker. Tills en tanke slog mig: Jag lever ensam i ett förhållande. Jag lever som singel fast jag är gift! Det kändes hemskt att inse en sån sak.. Då tog jag hand om min man och förklarade att jag fått fullständigt nog! Jag behövde en paus från oss, från vårat idiotiska liv han valt för oss. Och det fick jag, trotts hans ilskna protester. Men jag brydde mig inte, jag ville bara andas ifred och le igen. Skratta från hjärtat och känna hur livets alla möjligheter ligger framför fötterna. Efter 5 månaders ihärdiga försök så började jag bli likgiltig, kanske jag borde stått ut 1 år. Men jag är inte en sån person, jag har sett hur dåligt människor mår när doms tår ut och hur bitar av dom dör hela tiden. Jag har aldrig velat bli sån och ingen i min närhet stod heller ut av att se hur dåligt jag mådde av mina försök att söka min mans kärlek. När vi fått andas på varsitt håll så sökte vi upp varandra, vi hade på nått fånigt sätt försökt dejta andra. Men det funkade inte för mig, mitt hjärta höll han i fortfarande. Det visade sig att han kände samma sak. Vi tänkte ge oss en ny chans eftersom vi trotts allt var gifta och det är ju inte bara lust man gifter sig till utan även nöd. Men tjejen han hade haft under vårt uppehåll visade sig ha blivit gravid, så jag sa åt honom att ge dom en ny chans eftersom det fanns ett barn med i bilden nu. Och den behöver honom. Så skilsmässan gick igenom 1 år och 5 månader efter vi gift oss. Nu har det ju kommit till allas kännedom att han aldrig var far till det barnet utan hon påstod det för att vi skulle skiljas. Men dom har 1 barn ihop iaf och lever ännu tillsammans. Men det jag fått höra om deras förhållande och hans totala brist på intresse för henne som kvinna och sex bara efter några månader in i deras förhållande visar att mitt beslut att lämna honom var rätt. Han fortsatte att vara sån även med en annan kvinna.
  • Pingstdagen2010

Jag skulle ALDRIG fälla en dum kommentar eller titta snett på någon, som skilde sig strax efter sitt bröllop! Jag tror att alla människor som skiljer sig har en bra anledning till varför de inte vill leva tillsammans längre! Kärlek kan ta slut och det är lätt att förtränga detta faktum under en längre tid. Ett bröllop sätter det mesta ur spel och plötsligt kan det vara svårt att förtränga sin riktiga känslor. Nåväl skit händer och varför ska man leva tillsammans med någon som man inte älskar?

• passionsblomman

Energy: din berättelse kändes i hjärtat!
    Jag önskar dig alla kärlekens sanna och goda erfarenheter i fortsättningen. Med ömsesidighet.

• kullaberg

Jag har faktiskt ställt in ett bröllop strax innan. Eller vi gjorde slut i april och bröllopet skulle vara i augusti. Inbjudningarna var utskickade så alla visste ju om att vi skulle gifta oss. Men min magkänsla sa till mig att det här går inte, så här kan jag inte leva resten av mitt liv. Min då blivande man var otroligt svartsjuk och jag fick knappt gå till jobbet i vilka kläder jag ville, och han hade ständig koll på var jag var någonstans, svarade jag inte på ett sms med en gång blev det liv i luckan osv. När en kollega frågade mig; "Varför gifter du dig med honom?" Och det enda jag kunde svara var: "Varför inte". Blicken jag då fick av min arbetskollega var det som satte bollen i rullning. Jag började fundera på vad jag höll på med, hur vårt förhållande såg ut, om jag verkligen kunde se mig själv i framtiden med den här killen osv. Svaret var inte så förvånande att jag var tvungen att avsluta det innan det gick för långt.
    Ingen i min närhet har någonsin tittat snett eller höjt på ögonbrynen för att jag tog detta beslutet. Tvärtom har jag fått otroligt många lovord om hur stark jag var, hur modig jag var osv som vågade ta ett sånt här beslut. Och det var skönt att höra, för just då, i ärlighetens namn, var det otroligt jobbigt. Men, jag har aldrig, inte ens en sekund ångrat mitt val.

Och min nuvarande blivande make, om någon skulle fråga varför jag gifter mig med honom skulle jag ge så många anledningar att den som ställde frågan skulle tröttna och ångra att de överhuvudtaget frågade frågan

Om det är så att du TS, frågar detta för egen del, så vill jag bara önska dig lycka till, sända dig massa styrkekramar och säga till dig att lita på din magkänsla!

• Vid havet

Min bästa väninna gifte sig i augusti och skilde sig i februari. Hon borde aldrig gift sig men tog fel beslut av fel anledningar: han var en bra kille, bra för hennes son, de hade ett bra liv, bra eknomi, fint hus de precis byggt ut, han hade flyttat till Sverige för henne - MEN hon älskade honom inte. Vilket hon vågade inse när hon var på semester med en väninna. Sen bröt hon ihop fullständigt och var sjukskriven i ett par månader.
    Idag ångrar hon att hon inte sa nej när han friade, men det var inte så lätt när hennes son stod bredvid och hoppade av glädje...

Visst var det många som reagerade tex på jobbet (folk undrar ju vad som hänt och är nyfikna...), men ingen av hennes närmaste har sagt något elakt.

Hon tog rätt beslut och det var otroligt modigt gjort.

• Chrisse och Jonas

Jag håller med blomman. Det var verkligen starkt av dig att orka ta en paus för din egen skull, fast du fortfarande älskade honom. Hoppas du hittar en man som ger dig den uppmärksamhet du förtjänar.

passionsblomman skrev 2009-06-23 00:07:55 följande:
    Energy: din berättelse kändes i hjärtat!Jag önskar dig alla kärlekens sanna och goda erfarenheter i fortsättningen. Med ömsesidighet.
  • lillabruden

Energy, oj vilken konstig typ han var! Men på nåt konstigt -och ibland jobbigt sätt, så händer allt för en anledning. Hoppas du är lycklig nu iallafall

• roslagsbruden

Energy-Vad bra att du tog ett beslut så snabbt, jag är imponerad av dig!
    090208-Hoppas allt är bra!

Jag hade en kompis som gifte sig för några år sedan, efter ett drygt år ville hans fru skilja sig. Vi tyckte ju alla synd om honom men som min mammas första kommentar var "Vad modig hon är!". Och det hade hon ju rätt, det är modigt att ta ett sådant beslut! Min vän som då gärna hade velat försöka få äktenskapet att fungera tycker idag att skilsmässan är det bästa som kunde ha hänt så det har ordnat sig till det bättre för alla inblandade.

Svar på tråden Någon som ställt in bröllop/skilt sig strax efter?