• monkay

Kostnad för möhippa (lite långt)

Skulle behöva era åsikter om vad ni tycker är okej att lägga på en kompis möhippa?
    Fick precis mail av en som anordnar och kalaset kommer sluta på 1200 kr per person. Och då ingår inget alls för oss, utan bara för bruden. Blir kanske en tusenlapp minst för sin egen middag, aktiviteter etc. Vi är 10 stycken inklusive bruden.

Möhippan är nu på lördag, så är ju för sent att ändra planer, men grejen är att alla i mailtråden var överens om att vi inte skulle låta summorna dra iväg. Många av oss (jag tex.) är studenter som inte har så mkt pengar på sommaren, dessutom så är vi 3 som gifter oss.

Så tjejer, vad tycker ni är rimligt att lägga per person på en möhippa? Är det bara jag som tycker att 1200+ egna kostnader är lite väl mkt?

• Svar på tråden Kostnad för möhippa (lite långt)
  • pysselbruden

Jag tycker precis som de flesta andra här i tråden att det låter väldigt mycket. De möhippor jag har varit på har kostat ca 500-800 kr per person och då var allt inräknat.

Tråkigt när de som planerar bara ser det utifrån sin egen ekonomi och inte tänker på att alla kanske inte har samma förutsättningar. Och hur det går när man inte är öppen med alla kostnader. På en möhippa jag var på fick vi först ett totalpris som kändes helt ok, men sedan började det droppa in utgifter som de glömt, och även om det landade på en helt överkomlig summa totalt så kändes lite surt att inte få raka besked om kostnaderna.

Om jag får en möhippa så hoppas jag att de har planerat det så att alla kan vara med (har flera studenter i vänskapskretsen).

• Nippran

Jisses vilken jädra summa! Jag hoppas verkligen inte att mina vänner får för sig något sådant på min hippa. Jag föredrar att alla som vill vara med ska få möjlighet till det.

• Aleta

Det är ju helt sjukt mycket!
    Vad ska ni göra med henne egentligen?

Det brukar ligga på mellan 500-900:- med allt inräknat. Någon gång har det kunna komma upp i tusenlappen, men då har det varit extraaktiviteter för en själv som man har kunnat hoppa över och istället tittat på.
    Och detta har inte varit möhippor där man går runt på sta'n och säljer kyssar utan temahippor anpassade efter bruden.

• Pizan

Alldeles för mkt pengar. Jag har varit med om möhippor och svensexor som har gått på så höga belopp som 3500-2500 kronor med övernattning på hotell, resa, svindyra aktiviteter, och där endast middagen har gått på en 700 kr. Jag har personligen alltid tackat nej i de lägena för jag mig inte ha råd men min sambo tackade ja och det kändes ju ekonomiskt den månaden då vi hade rätt mkt räkningar och annat just då. De flesta har ju familj, sparar för semestern, vill renovera huset, vem vill egentligen lägga så mkt på en möhippa? Sen ska man ju köpa bröllopspresent osv också.

Nej, helt sjukt.

• Mrs Bride

Jag tycker att 1200 är en absolut rimlig summa OM det då oxå ingick allt, dvs tex middag för även mig som kompis.

• passionsblomman

Men det gjorde det ju inte. Inte ett dugg utom för bruden. Alla egna kostnader tillkommer ju enligt ts.

Mrs Bride skrev 2009-06-09 17:46:47 följande:

Jag tycker att 1200 är en absolut rimlig summa OM det då oxå ingick allt, dvs tex middag för även mig som kompis.
  • Petronella01

Jag personligen tycker att det är mycket pengar...

Men jag tror att det springer säkert iväg om man vill göra något eller några speciella saker.

Min bm var på en svensexa för ca 3 år sedan och jag vet att dom la över 1000 kr då.

• pysselbruden

Ts - jag vet att du skrev att eftersom möhippan är nu på lördag så är det för sent att planera om. Men finns det inte möjlighet att byta ut någon av aktiviteterna (den mest kostsamma) mot något billigare eller rent av gratis alternativ?

• Ore

Shit, vad mycket pengar!!!

Visst hade jag kunnat lägga en tusenlapp på en kompis möhippa, men då ska det vara inklusive allt under dagen. Dvs även mat och aktiviteter för en själv. Är väl jätteskoj att göra "dyrare" grejer, men måste det överdoseras? Någon dyrare grej varvas med billiga/gratis aktiviteter, och antingen så är en dyrare middag det man lägger pengar på, eller så håller man matkostnaderna nere till förmån för andra aktiviteter...

Tror att jag max lagt 600 kr för en möhippa, har alltid fått möjlighet att övernatta hos någon på den akutella orten om det behövts. Resa och alkohol för egen räkning har dock oftast tillkommit

• tomlinn

jag tycker att 400-1000 är ok, men då ska det vara inklusive aktiviteter och mat även för resten av deltagarna än bruden, förutom kanske drinkar etc om man går ut senare på kvällen. vet man att många har det knapert ekonomiskt, är studenter osv sjunker den acceptabla gränsen tycker jag.

jag skulle bli ledsen om mina vänner planerade en så dyr hippa för mig som ts har råkat ut för. inte vill jag att mina vänner och släktingar och min fästmans vänners flickvänner ska känna att det gör ont ekonomiskt att vara med!

• Sommar 2010

Om man nu ordnar en hippa kan man ju fundera i förväg på ungefär vad det kommer att kosta och kolla av med de andra i god tid. Riktigt dåligt att komma en vecka innan med besked om en så hög kostnad!

Det är snarare överraskningen som gör mig upprörd, inte kostnaden i sig. Förra veckan jag själv var på en möhippa som slutade runt 500 kr/person (plus resekostnader) som var väldigt lyckad, så det behöver inte bli så dyrt heller.

• 090208

Jag undrar, hur många är ni som lägger så mycket pengar var..? Vad ska ni göra egentligen??

Arrangörerna kanske är posha och märkvärdiga...

• Glimta

Oj!!
    Dåligt att inte meddela kostnaden så här sent, speciellt om ni kommit överens om att inte låta summan dra iväg.
    Men ni måste ju kunna stryka någon aktivitet från schemat för det lär ju vara fullspäckat med de priserna!

Svar på tråden Kostnad för möhippa (lite långt)