• monkay

Kostnad för möhippa (lite långt)

Skulle behöva era åsikter om vad ni tycker är okej att lägga på en kompis möhippa?
    Fick precis mail av en som anordnar och kalaset kommer sluta på 1200 kr per person. Och då ingår inget alls för oss, utan bara för bruden. Blir kanske en tusenlapp minst för sin egen middag, aktiviteter etc. Vi är 10 stycken inklusive bruden.

Möhippan är nu på lördag, så är ju för sent att ändra planer, men grejen är att alla i mailtråden var överens om att vi inte skulle låta summorna dra iväg. Många av oss (jag tex.) är studenter som inte har så mkt pengar på sommaren, dessutom så är vi 3 som gifter oss.

Så tjejer, vad tycker ni är rimligt att lägga per person på en möhippa? Är det bara jag som tycker att 1200+ egna kostnader är lite väl mkt?

• Svar på tråden Kostnad för möhippa (lite långt)
  • J D

Galet!

Speciellt när ni är tre som gifter er och flera kanske har andra bröllop att gå på tycker jag att det låter dyrt!

Vi arrangerar vår egen svensexa/möhippa eftersom vi inte anser att den traditionen riktigt funkar för oss och vi räknar med att max hitta på aktiviteter för 500 per person (inkluderat mat). Och redan där tycker jag att det är dyrt! Det viktigaste är ju att man får umgås och göra ngt kul tycker vi.

Man köper ju antagligen present för 500/par (minst) och så antagligen ny klänning (500 minst) och då är det genast ganska mkt pengar. Speciellt personer som själva håller i budgeten för sina bröllop (och inte har ngn som betalar åt dem alt. har överdrivet god ekonomi) förstår väl att en möhippa inte kan kosta mellan 1000-2000 om vännerna inte har mkt goda ekonomiska förutsättningar.

Säg ifrån eller dra av från ngn annan post som du skulle lägga på det bröllopet. Alla sådana relaterade inköp är ju ändå till för att fira brudparet. Som blivande brud är jag faktiskt mest glad för att folk vill komma och fira oss och förväntar mig inte och vill inte ens att ngn ska vilja lägga mer än 500 på möhippesvensexa för oss. Gör allt för att hålla det nere!

(Och då lägger vi ändå ned en himla massa pengar på våra gäster på bröllopet men de är ju där för att fira oss- vilken ära!)

• passionsblomman

Tillägg: Jag skulle för mitt liv inte vilja att någon tog i på det sättet för mig själv. Jag tycker det är totalt överdrivet.

vaffan sen ska folk komma med presenter, se till att ta sig till stället man gifter sig på-ofta är taxi inbalndat. Gärna vill de väl kanske köpa ngt att ha på sig och kanske hinna till frissan osv osv. Fattar ni hur mkt pengar det blir för att gå på bröllop. Nej tack!

• monkay

Va skönt att höra att jag inte är sniken och snål som jag känner mig för tillfället... Blev helt paff när jag läste mailet om jag ska vara ärlig.

Grejen är att jag ska på 4 möhippor under sommaren och detta är den första. Hoppas inte de andra oxå drar iväg såhär mkt...

Tack så jättemkt för era åsikter, känns mkt bättre nu när jag märker att jag inte reagerat jättekonstigt på summan

• passionsblomman

Vekligen inte!
    Jag skulle då iallafall få säga till de som "bestämmer" att är det de här summorna vi pratar om, så får jag tyvärr lov att avstå. Inte ett ögonblick skulle jag tveka att säga det.

• shakynose

Håller med om att det låter väldigt dyrt. Alla möhippor jag varit med på har arrangerats av någon som kollat att summan är OK med ALLA. En tusenlapp per person brukar det bli ändå och det tycker jag är precis på smärtgränsen. Blir det mycket mer än så måste jag antagligen tacka nej.
    Allt beror såklart på hur ekonomin ser ut i umgängeskretsen. För bara några år sedan så kunde jag inte ens betala så mycket som 700 för en nära väns svensexa, nu går vissa av mina vänner ut och äter varje helg för runt 3000kr. För dem är ju 1200 för en heldag inte lika dyrt såklart, men de måste ju förstå att alla inte klarar det! De har väl också studerat någon gång?

• 090208

Tycker det ar sk*t-mycket!!! Hade inte ens lagt det pa min egen syrra...

• 090208

Kan du inte maila dom andra som ska dit och kolla vad dom tycker? Om alla tycker samma sa kanske det ar lattare att tala om det for dom som haller i tradarna...

• Bride in the city

Jag tycker att priset är orimligt och då mäter jag inte mot min inkomst, utan mot syftet. Även om man skulle ha råd så förstår jag för min del inte riktigt meningen med att packa en dag full med aktiviteter. Dvs det skulle inte passa mig att bli hämtad vid nio på förmiddagen eller så och sen hålla på till midnatt med diverse aktiviteter. En hel dag där mina vänner lägger ut massor med pengar på mig är helt enkelt för mycket och skulle kännas fel rent ekonomiskt också även mina vänner har råd. Vill alla brudar ha denna heldag?

De gånger jag varit med på möhippa tog vi ut de blivande brudarna på middag.Jag kan bara hoppas att de inte kände sig nonchalerade för att vi inte spenderade mer pengar på dem.

• Fenixx

oj vilken summa! tycker jag är väldigt mycket att begära av folk alltså.

jag ordnade en möhippa för en nära vän nu i våras och då jag visste att dem flesta var studenter så var det viktigt att alla skulle känna att dem hade råd att vara med.

Svar på tråden Kostnad för möhippa (lite långt)