• Krystal

Lämna festen först..?

Hur många här har tänkt att lämna alla gästerna på festen och tex dra iväg på bröllopsresa eller in på ett hotell?
    Hamnade i en diskution med svärmor 2B om detta ikväll och hon tycker att typ att det "SKA" man göra, att bröllop där brudparet är kvar på festen efter är mer en vigsen med fest och inte en bröllopsfest (?)
    Att en påkostad fest där dom visar film, dansar till sent på natten och likande tex kan liknas med ett 40-års kalas om inte brudparet ger sig iväg...

(Så enligt henne så skulle ju alla dom åtta brudparen jag har varit på bröllop hos gjort "fel"...)

• Svar på tråden Lämna festen först..?
  • Jojjo82

När vi gifte oss nu den 23/5, så var vi de sista som lämnade lokalen (riktigt på gasen ) och låste kl 06.00! Aldrig att jag skulle lämna vår bröllopsfest först med alla vänner som rest så långt för att vara med och fira vår dag!

• utvald

Vi tänker åka från festen vid tolv...vi vill båda ha det så...vet inte varför..bara är så...

• utvald

Men arla...hur kan man gå på bröllop o gå hem kl nio som dina gäster gjorde??Då kommer ja bli besviken..

• passionsblomman

Tja, jag kan exempelvis tänka mig att det kan ha varit äldre personer?

Eller i dessa barnlösa bröllopsfesters tid, ett par som inte hae barnvakt över hela natten?

Eller någon som har den sjukdom så den inte pallar så mycket partande?

Jag kan komma på fler skäl till hur man kan kunna gå ganska tidigt.

Det måste väl ändå vara roligt att de kom?

utvald skrev 2009-06-01 22:54:05 följande:
    Men arla...hur kan man gå på bröllop o gå hem kl nio som dina gäster gjorde??Då kommer ja bli besviken..
  • MV85
    Vi räknar med att en del av våra gäster kommer göra det eftersom de är småbarnsföräldrar som även om de har barnvakt den kvällen lär ha varit uppe sen 6-7 på morgonen och blir väckta så dags morgonen efter igen. Har man då en halvtimma eller så hem tycker jag inte det är konstigt alls att man går efter att kaffe och tårta är avslutat o istället tacksam för att de kunde komma loss så pass länge (vigsel 14-tiden, tårta 21-22tiden)...
  • Krystal
    passionsblomman skrev 2009-06-01 22:47:14 följande:
    Ja det tyckte hon väl att du fått, och tror du att det inte är gammal Svensk sed så har hon ju rätt. Men det är väl inte DET som är det viktiga utan att få reda på hur saken förhåller sig?Och det är som nämnts av tex tomlinn här ovan egentligen så att det anses oartigt att lämna före brudparet och att många väntar sig att vinka av.Därför är det väldigt bra att klargöra upplägget om man INTE tänker åka från festen förrän den är slut, så de som vill åka hem kan känna att det är helt ok.
    Förstår...men det var även sättet hon sa det på som irriterade mig. Svårt att få ner i skrift. Typ "men jaaag har nog varit på mycket finare fester"

Sen så är det inte förta gången som hon haft "rätt" och jag haft "fel"... för genom åren har jag haft "fel" frisy, "fel" längd på håret, "fel" smycken, "fel" färg på slingor i håret (ljusa slinor i brunt hår)"fel" smak av musik, "fel" smak av författare, jag äter "fel", jag dricker "fel" (dricker inte vin vilket hon tycker att jag ska lära mig göra)och jag pratar "fel"
    Det där var lite OT, men jag ville bara få det sagt
  • passionsblomman

Mmm, jag märkte att det fanns något sånt där emellan raderna.

Jag tror de flesta av oss har stött på minst en sådan person i vår närhet under åren. De kan få en att vilja skrika.

Er fest blir inte finare av det ena eller andra sättet!
    Den blir fin när ni gläder er tillsammans med era nära och kära och tar hand om era gäster på bästa sätt och har en härlig dag!

Och det kommer ni ju!

• Krystal
    passionsblomman skrev 2009-06-01 23:14:35 följande:
    Mmm, jag märkte att det fanns något sånt där emellan raderna.Jag tror de flesta av oss har stött på minst en sådan person i vår närhet under åren. De kan få en att vilja skrika.Er fest blir inte finare av det ena eller andra sättet!Den blir fin när ni gläder er tillsammans med era nära och kära och tar hand om era gäster på bästa sätt och har en härlig dag!Och det kommer ni ju!
    Tack så mycket
  • Aleta

Som sagt, numera stannar ofta brudparet kvar till sist.
    Av de drygt trettio bröllop jag har varit på så kommer jag på rak arm ihåg två där brudparet åkte först från festen.

Informera alla äldre gäster t ex far- och morföräldrar så att de inte försöker hålla ut tills ni ska åka.
    Om alla vet vad som gäller och att det är OK att gå hem, det blir inget vinkande till brudparet) så är det ju helt OK.
    (De kan få stanna och hjälpa till med städningen istället. )(

• Nippran

Vi har planer på att stanna på vår bröllopsfest fram tills ca kl 24. Bygget stänger kl 2.

• ElinPierre

Vi åkte hem vid halv 5 ungefär. Då gick det en buss till precis efter- enbart för att våra vänner ville vara gulliga och låsa för att vi skulle slippa det.

Vi skulle absolut inte vilja lämna festen innan våra gäster. Som någon annan skrev- endel har ju åkt långt bara för att få fira dagen med oss. Då vill i alla fall inte vi bara lämna dom!

• Arla79

De som gick vid 9 var 80+ och hade 10 mil att köra. De övriga som gick före oss var antingen höggravida eller skulle upp tidigt morgonen därpå. Vi var iaf jätteglada att de kom överhuvudtaget.

• passionsblomman

Som sagt var..

Arla79 skrev 2009-06-02 11:59:03 följande:
    De som gick vid 9 var 80+ och hade 10 mil att köra. De övriga som gick före oss var antingen höggravida eller skulle upp tidigt morgonen därpå. Vi var iaf jätteglada att de kom överhuvudtaget.
  • Sesamy

Vår festlokal ska vara tömd till 02.00 så jag skulle gissa att vi går ungefär 01.00... Och jag gissar även att vi kommer vara ganska dödligt trötta då! =P

Vill givetvis vara kvar och festa och fira så länge som möjligt, men med tanke på alla känslor under dagen tror jag att jag kommer vara ganska slut framåt midnatt.

Dagen därpå hoppas och tror jag att de vänner som åkt långt osv. sluter upp för att käka brunch antingen ute vid mina blivande svärföräldrars sommarhus där vi ska tillbringa natten - eller hemma hos oss, eller i någon park vid fint väder! Så vi får umgås lite mer. =)

• Krystal

Nu har det gått tre år, men blivande svärmor tycker tydligen fortfarande att brudparet ska lämna festen först och dirket åka på bröllopsresa. Och då jag säger att jag vill helst resa iväg första gången under samma efternamn får jag suckar och små kommentarer typ "Är det så noga??" Att msb:s bror reste på bröllopsresa direkt efter bröllopet (alla gästerna vinkade tydligen av dom vid tåget) kan jag förstå eftersom bruden var gravid i 6 månaden och detta var typ sista chansen på länge att komma iväg bara dom två. Men vi kommer inte att vara 6 månader gravida när vi gifter oss och kommer att ha tid att resa iväg senare på hösten..med mitt nya pass, med samma efternamn...men det verkar inte lilla svärmor fatta.

• Alyllyra

Knepig inställning, hon måste ju fatta att det upplägget inte passar alla, eller? Hon kan ju inte bara skicka iväg er, det är ju inga barn hon har att göra med.

Det verkar inte vara någon större idé att fortsätta diskussionen med henne, låt henne tycka som hon vill. Och sen gör ni som ni vill.

Själva tänker vi stanna kvar så länge vi orkar på festen! Det är ju vår fest, med våra underbara gäster som vi vill umgås med, och vi har dessutom betalat för hela kalaset. Och om vi går och lägger oss kommer bröllopsdagen att vara över mycket fortare, och det vill man ju inte

• Sofiiiz

Vi ska avvika från själva festen vid midnatt och gå ner till relaxen på hotellet där vi har festen.
    Då får de gäster som vill festa vidare, eller följa med ned till relaxen och bada jaccuzi med oss.
    Den stänger i sin tur vid kl 02. Så blir nog en bra avrundning på själva festen/kvällen i sig.

Svar på tråden Lämna festen först..?