• Krystal

Lämna festen först..?

Hur många här har tänkt att lämna alla gästerna på festen och tex dra iväg på bröllopsresa eller in på ett hotell?
    Hamnade i en diskution med svärmor 2B om detta ikväll och hon tycker att typ att det "SKA" man göra, att bröllop där brudparet är kvar på festen efter är mer en vigsen med fest och inte en bröllopsfest (?)
    Att en påkostad fest där dom visar film, dansar till sent på natten och likande tex kan liknas med ett 40-års kalas om inte brudparet ger sig iväg...

(Så enligt henne så skulle ju alla dom åtta brudparen jag har varit på bröllop hos gjort "fel"...)

• Svar på tråden Lämna festen först..?
  • b2b09

Vi kommer inte att åka i väg.
    Ska festa med familj och vänner hela natten lång
    Man får väl göra som man själv känner att man vill.
    vi ska inte åka på någon bröllopsresa i anslutning till bröllopet, så varför skulle vi lämna festen tidigt?!

• Sommarpar

vi gifter mig bara en gång, har planerat dagen i flera månader, sparat pengar varje månad för att kunna göra detta och ha en kanon dag och förhoppningsvis en riktigt bra fest, då tänker iaf inte jag åka först av alla, NÄ vi satsar på att vara ngr av de sista som åker från festen.
    Vi har oxå fått förklarat för oss att bröllopsparet "ska" åka från festen först, men det kanske var innan brudparet betalade för det mesta själva...stå på er och njut av dagen/kvällen så länge den varar för den kommer inte i repris..

• Arla79

Vi åkte halv 1 på natten och det var ganska lagom. Vi var med ett tag + att vi var hyfsat pigga till natten på hotellet

De gäster som gick först gick efter tårtan vid 21-tiden. Så totalt hade nog 15-20 personer gått före oss.

• MV85

Vi kommer nog vara bland de första som går, men då kommer klockan antagligen vara närmare 00 skulle jag tro...
    Skippa festen kommer vi inte göra, även om vi "smiter" en stund innan det är dags att tömma lokalen

• Krystal

Vi kom in på den diskutionen för vi ska på ett bröllop nästa lördag till en kompis till m2b och hon liksom fråga "vad brudparet skulle göra efter vigsel och så" "Festa kanske?" sa jag då, och att jag tycker det är lite "amerkaniserat" att brudparet åker iväg från festen. Det var då som hon började om att jag hade fel och att brudpar "ska" åka iväg.
    Jag vet att m2bs bror gjorde så när han gifte sig för flera år sedan (före min tid) men det är inget jag är inget jag har varit med om tidigare...

• ElinochIan

Vi kommer försöka stanna så länge som möjligt, Och förmodligen vara några av de sista som åker! Jag vill inte missa en minut av en fest som jag planerat i ett år!

• tomlinn

det är artighetstradition att gästerna inte lämnar festen före brudparet, utan att "alla" är med och vinkar av festfolket när de ger sig av på sin första natt som gifta/bröllopsresa.

därmed inte sagt att någon måste gå innan de vill från sin egen fest =) men tänk på att kanske nämna det för folk som andra gäster kanske frågar om saker under festen (föräldrar/toastmasters/värdar/någon) och som kan sprida det ifall folk skulle fråga eller nåt. själv tackar jag och går hem när jag tycker att jag har festat färdigt, men jag känner faktiskt ett flertal som förgäves har försökt 'hålla ut' tills brudparet ger sig av eller som har väntat till efter sista bussen från festplatsen på det gemensamma avvinkandet...

• passionsblomman

Din svärmor har rätt Ts, i bemärkelsen att de inte är en amerikansk tradition.
    Det är kanske istället mer så att detta med att brudpret idag ofta är kvar till sist eller väldigt sent, är för att de själva numera är värdar för tillställningen själva till skillnad mot förr, och att bröllopsnatten numera inte är den "premiärnatt" i romantikens tecken som den förväntades vara förr...

Nu kanske man istället så sällan får parta loss-då man ofta redan har barn och allt, att man vill ha så mkt fest man bara kan få ut av det hela.

• Krystal
    passionsblomman skrev 2009-06-01 22:14:29 följande:
    Din svärmor har rätt Ts, i bemärkelsen att de inte är en amerikansk tradition.
    Det var väl inte just det ordet som hon påpeka jag hade fel i, (för jag hade lika gärna kunnat ha sagt "Hollywood-aktigt" för så brukar ju bröllop "sluta" i filmer) det var väl mer min "kunskap" i hur ett bröllop "ska" avslutas...att jag har fått det hela om bakfoten...
  • passionsblomman

Ja det tyckte hon väl att du fått, och tror du att det inte är gammal Svensk sed så har hon ju rätt. Men det är väl inte DET som är det viktiga utan att få reda på hur saken förhåller sig?

Och det är som nämnts av tex tomlinn här ovan egentligen så att det anses oartigt att lämna före brudparet och att många väntar sig att vinka av.

Därför är det väldigt bra att klargöra upplägget om man INTE tänker åka från festen förrän den är slut, så de som vill åka hem kan känna att det är helt ok.

Krystal skrev 2009-06-01 22:43:16 följande:
    Det var väl inte just det ordet som hon påpeka jag hade fel i, (för jag hade lika gärna kunnat ha sagt "Hollywood-aktigt" för så brukar ju bröllop "sluta" i filmer) det var väl mer min "kunskap" i hur ett bröllop "ska" avslutas...att jag har fått det hela om bakfoten...
Svar på tråden Lämna festen först..?