Ja, det här är intressant.
Jag ser nog på "familj" på två sätt.
Dels som ett ord. Det är jobbigt att säga "mina föräldrar och min syster", därför säger jag "min familj". "Min pojkvän" är lätt att säga, så då säger jag det. Samma sak om andra och deras familjer eller pojkvänner.
Dels som en symbol. Lite var man har sin lojalitet. Min pojkvän och jag har inte lovat varandra något än, men när vi gör det, då blir vi kanske mer av en familj. Fortfarande kallar jag kanske inte oss för det då, men känslan liksom. Som det är nu kändes det udda att få ett brev addresserat "familjen Xxxxxxxx" från Moderaterna, och ändå räknar vi tre år tillsammans nu...
Sen tror jag att jag även om jag bildar en egen familj inte kommer att lämna min ursprungsfamilj. Jag är fortfarande mina föräldrars dotter, deras familj. Förutom dessa två familjer blir jag (i alla fall delvis) en del av en annan familj, alltså familjen till den jag bildar familj med. Men min blivande man och kommande barn kommer att bli min huvudsakliga familj, den som andra kommer att tänka på när jag pratar om "min familj".
Ajaj, nu blev "familj" ett sånt här konstigt ord. Heter det verkligen så? F-a-m-i-l-j. Har använt det för mycket nu. För mig finns de på olika nivåer i alla fall.