• Miss Biii

Hjälp! en fråga bara....

Vänder mig till personer runt 24-27 år som inte har barn men sambo, inte gift!
    Måste fråga er en sak
    -Vad är "familj" för er? Vilka personer ingår i er "familj"?

För mig är "familj" mina föräldrar, syskon, min sambo och hans föräldrar och syskon. När vi får barn blir ju vi en familj men ens föräldrar o syskon blir aldrig "bara" släktingar för mig, är det konstigt? Hade en STOR diskussion m min sambo om detta som menar att "familjen" enbart är Han och Jag... ingen annan!

Huvudgrejen är alltså vad skillnaden är mellan familj och släkt?

• Svar på tråden Hjälp! en fråga bara....
  • passionsblomman

Intressant ,

"familj", "bilda familj", "har du familj"

jag tror nog det helt generellt faktiskt uppfattas som att familj är fler än två...
    betyder ordet "grupp" kanske? så det blir samma skillnad som att "ett par sliter mjölk" är två och "några liter mjölk" är tre eller så?

Helt utan någon värdering alltså.

• Miss Biii

Hm, det kanske är just detta som är grunden till mina tankar... hm.. *funderar*

MV85 skrev 2009-05-28 11:10:44 följande:
    Jag kallar inte min moster och hennes man för en familj då även de är frivilligt barnlösa utan säger då just moster och hennes man medan min andra moster som är gift och har fyra barn säger jag moster med familj eller mosterns familj eller så beroende på hur jag pratar om dem.
  • 090208

Jag och min man ar overens om att vi bara ar 1 person i varandras liv. Min familj ar ju en jakla massa andra manniskor, han ar en del av den. Familjen ar mitt allt, och det ar han ju inte. Racker knappast for mig.

Miss Biii skrev 2009-05-28 09:04:42 följande:

Hade en STOR diskussion m min sambo om detta som menar att "familjen" enbart är Han och Jag... ingen annan!
  • J D

passionsblomman skrev 2009-05-28 11:13:44 följande:
    Intressant , "familj", "bilda familj", "har du familj"jag tror nog det helt generellt faktiskt uppfattas som att familj är fler än två...betyder ordet "grupp" kanske? så det blir samma skillnad som att "ett par sliter mjölk" är två och "några liter mjölk" är tre eller så? Helt utan någon värdering alltså.

Ja, intressant. Det som slår mig är att när de gifter sig i engaged and underaged (skräp-TV but anyways ) så säger de som avslutningsfras typ: alla tycker att vi är för unga men vi är vår egen familj nu (efter att de har gift sig).

Annars tror jag som du att det oftast används för att beskriva flertal och om man väljer att kalla sin sambo familj så kan det mer vara ett slags ställningstagande om att det är vi som är den främsta familjen nu-gentemot ursprungsfamiljen.

Ska vi kika på juridiken så blir man ju familj innan man får barn eftersom sambolagen ingår under begreppet familjerätt- det kanske är därför din sambo är färgad av det tankesättet TS, för visst har du skrivit ngn gång att han är juridikstuderande?

• Miss Biii

J D skrev 2009-05-28 12:15:02 följande:

Ska vi kika på juridiken så blir man ju familj innan man får barn eftersom sambolagen ingår under begreppet familjerätt- det kanske är därför din sambo är färgad av det tankesättet TS, för visst har du skrivit ngn gång att han är juridikstuderande?
    Ja precis, och han jurist uti fingerspetsarna.. så visst kan det vara det som ligger till grund.
    Han har lite svårt att acceptera bara att jag inte tänker oss 2 som en familj ännu, för mig blir man det när man får barn.
  • J D

Miss Biii skrev 2009-05-28 12:53:28 följande:
    J D skrev 2009-05-28 12:15:02 följande: Ja precis, och han jurist uti fingerspetsarna.. så visst kan det vara det som ligger till grund. Han har lite svårt att acceptera bara att jag inte tänker oss 2 som en familj ännu, för mig blir man det när man får barn.

Well, jag förstår ju honom men jag är ju jurist själv . Som du ser här ovan så är nog de flesta mer på din sida eftersom begrepp som att bilda familj ofta används för barnskaffande.

• b2b09

För mig är min familj min sambo och barnen. (tyckte det även innan vi fick barn, men jag kanske inte kallade oss familj då) Sen har jag även min familj som består av föräldrar och syskon. Står inte nära några kusiner eller så, så dem kallar jag för släkt. Inte riktigt samma sak för min sambo, som är mer nära sina "släktingar" också....
    Men vår familj är vi; jag, han och barnen!!

• Miss Biii
    b2b09 skrev 2009-05-28 13:15:57 följande:
    ...Men vår familj är vi; jag, han och barnen!!
    Det är därför jag är intressead av vad par utan barn har att säga
  • Sesamy

Som jag ser det finns det nog flera familjer....
    Vi är en liten familj eftersom vi har valt varandra som kompanjoner genom livet.
    Men min mamma, pappa och bror kommer alltid vara min familj också....
    Hans familj är just hans och jag har inga ambitioner alls att ingå i den på samma sätt som jag gör i min egen familj. Jag vill har en bra och fungerande relation till dem, men de är mer jämställda med avlägsna släktingar än familj.

Utöver denna uppdelning har jag en stor släkt som i varierande grad har stor betydelse för mig.... När vi umgås alla mostrar med respektive, kusiner och mormor och morfar känns alla som min familj - även om jag absolut inte skulle avända det begreppet i vardagen för hela den högen.

Familj är nog inte ett begrepp som jag överhuvudtaget använder så ofta. Jag pratar nog mer om de olika individer som är mig nära....Då räknas ofta vänner in med.

Min definition både av familj och släkt baseras nog väldigt mycket på teorin att familjen är de som alltid finns där och ställer upp när de behövs.

Lång utredning.... Men var intressant att börja fundera kring begreppet så jag for iväg lite!

Svar på tråden Hjälp! en fråga bara....