• Taha

    Hur ser ert schema för bröllopsdagen ut?

    Som ni ser ovan...hur ser ert schema ut på bröllopsdagen?
    Allt från förberedelser, fotografering, vigsel, mingel, middag, dans till hemgång.

  • Svar på tråden Hur ser ert schema för bröllopsdagen ut?
  • anapanasiti

    Hmmm, än så länge ser det nog ut såhär tror jag...

    09.00 Frisören + smink
    12.30 Transport till svärföräldrarna
    13.00 Lunch + påklädning
    14.30 Fotografering
    17.00 Vigsel
    17.30 Kyrkotrappa
    17.45 Transport till lokal
    18.15 Brudskål
    19.00 Middag

    sen har jag inte funderat mer

    Nån som har några tankar? vi har endast huvudrätt och efterrätt... hur lång tid kan det ta? Sen blir det ju ett uppehåll innan tårtan.

  • brud2009

    08.00 Hos frisören (kompis) för frisyr och smink
    11.00 Åker hem tillsammans med tärnan eller om vi stannar hos frisören för lunch och påklädningen oxå för att sen åka direkt till fotograferingen, hm tåls att tänka på!
    11.30 Hemma för lunch och påklädning
    12.30 Ta mig till fotograferingen
    12.40 Fotografering, behöver mkt tid så vi ska fotas på lite olika ställen
    15.00 Vigsel
    15.40 Mingel på kyrktrappan
    16.00 Sitter i limon påväg mot festen
    17.00 Anläder till festen senast (toastmastern ringer när det är dax) för brudskål mm
    17.30 Sätter oss till bords
    21.00 Tårta kaffe/avec
    21.30 Vår första dans
    00.00 Troligen den tiden vi blir hämtade i limon
    01.00 Festen tar slut för gästerna, rest. stänger
    Ung. så kan jag tänka mig!

    Jag har kanske tagit till i tiden lite men jag hatar att stressa!!! Sen kan man ju hoppas att m2b och barnen är mätta och klädda i god tid. Får nog ta in mamma för påklädning och lunch till barnen så jag slipper bry mig. Känns som det räcker att ta hand om sig själv

  • Taha

    Smart av er att planera in lunchen. Annars är det sånt man ofta missar. Jag har tänkt köpa med mackor (typ från Sandys eller dyl) till alla tjejerna att äta hos frisören när vi gör oss i ordning.

    Börjar oroa mig lite smått över att endast ha bokat in 2,5 hos frisör. Hon sa att det var minimitiden. Saken är bara att jag inte vill gå upp förtidigt på morgonen eftersom jag blir så grinig och trött av det Tror egentligen att man ska boka in minst 3 h (smink och hår) + 1/2 timme påklädning.

  • Taha

    Har justerat början av schemat lite för att få ihop 3,5 för smink/hår/kläder/mat. Får hoppas att frisören går med på att öppna tidigare.

    08:00 Vakna/frukost/duscha
    08:45 Transport till frisör
    09:00 Frisören (champange & mackor med tjejerna)
    12:30 Transport till fotografi

  • brud2009

    Hur har era frisörer sagt till er, ska ni tvätta håret samma dag el. dagen innan?

  • Pingst09

    Jag har inte gjort nåt schema ännu mend et ser väl ut ungefär såhär...

    ca 7.00: Uppstigning (skulle kunna sova längre men dottern vaknar då och det är endel morgonstök med henne)
    9.30 ska jag vara på plats hos frissan
    12.00 ungefär bör jag vara klar med hår och smink.
    Går nog över gatan hem till mamma då och tar på klänningen och äter lunch (om jag inte klär på och äter lunch hos frissan)
    vid 13.00 bör vi börja fotas, måste delegera ut vem som kör oss 5 till kyrkan då;mig sambon, dotter, tärna och fotograf(kusin)
    15.00 vigsel
    15.30 kyrktrappa
    15.45-16.00 nångång åker vi iväg med transporten, gästerna tar sig till festlokalen och vi kommer efter en stund
    16.45: välkomstskål/brudskål och någon aktivitet som toastmaster fixar.
    17.30 ca sätter vi oss tillbords och sedna få kvällen flyta på som den vill!

    Har ingen tid som vi måste vara ute och vi ska åka hem och sova så vi kan dansa HEELA natten lång om vi vill!

  • emilsabina2008

    Vårlyckliga dag kommer att se ut ungefär såhär:

    vaknar 09:00

    09:00 - 10:45 Äta frukost,duscha och åka vidare med tärnorna till frisören

    11:00 - 15:45 Frisören, bubbel och lunch

    16:00 - 16:45 Fotgrafering

    17:00 - 18:00 Vigsel

    18:00 - 18:15 Transport till festlokalen

    18:30 - 18:45 Välkomstdrink

    19:00 - trerätters buffé, tårta och dans som det kommer!

  • Red Scarlet
    brud2009 skrev 2009-05-23 20:55:10 följande:
    Hur har era frisörer sagt till er, ska ni tvätta håret samma dag el. dagen innan?
    Jag ska få mitt hår lockat på bröllopsdagen och det lockas inte lätt så jag får en läggningsvätska av frisören som jag ska ha i håret kvällen innan och föntorka håret. Frisören sa att jag kunde tvätta håret dagen innan ifall det var viktigt för mig att ha ett väldigt nytvättat hår och ifall håret blev fett fort.. det blir mitt hår så jag tvättar det dagen innan. Men helst ska håret inte tvättas på 2-3dagar om man ska göra en uppsättning för att det ska vara lättast för frisören.
  • ElMac

    Hmm typ något sånt här kanske:

    07:00 Vaknar hos tärnan efter en mysig/trevlig kväll där :)
    08.00 Hos frisören (alt kompis) för frisyr
    11:00 Fotografen sminkar mig (eventuellt hon gör det samtidigt som frisyr fixas).
    Under tiden som frisör/smink fixas förser tärnan mig med lite mat och sånt. Påklädning då sminket är på plats. 12:00 Klar med smink och hår och åker på någon plats och träffar brudgummen :)
    12:15 Fotning
    14:00 Åker till platsen för vigseln
    15:00 Vigsel (för närmsta familjen)
    15.30 Kramar :)
    15:45-16:45 mera fotning
    17:00 Brudskål (då resten av gästerna anslutit)
    17:15 Middagen börjar och då får saker och ting lösas naturligt :)

    Något jag missat?

  • Saxiquine

    Tror mitt liknar övriga =)

    08:00 vakna och äta frukost i lugn och ro.
    10:00 möter min toastmadame och mamma hos frisören där vi dricker lite mousserande vin eller champagne samtidigt som vi blir fina.
    13:30 på plats på vigselstället. Om min fotograf hunnit upp från Sweden Rock tar vi nog våra parbilder nu.
    15:00 Vigsel startar.
    15:15 Vigsel klar. mingel i trädgården med poängpromenad för gästerna medan vi blir fotade med familj mm.
    16:30 Brudskål.
    17:00 Förrätt.
    18:00 Varmrätt.
    20:00 Dessert
    21:00 Bandet spelar sitt första set, vår brudvals som inledning.
    22:00 Kaffe, avec och tårta.
    22:30 Bandet spelar sitt andra set med lite fartigare dansanta låtar.
    23:30 Snacks dukas fram och vi spelar blandade mp3:or resten av kvällen så alla kan dansa.
    Ca 01:00 Vi utrymmer festen och beger oss till vårt hotell för natten.
    Ca 02:00 Festlokalen stänger.

  • isop
    brud2009 skrev 2009-05-23 20:55:10 följande:
    Hur har era frisörer sagt till er, ska ni tvätta håret samma dag el. dagen innan?
    Jag ska gifta mig på lördag och har fått i uppdrag att tvätta håret på torsdag. Så det ska inte vara nytvättat. Jag frågade vad man gjorde om det såg fett ut, men hon viftade med torrschampo och en massa olika flaskor, så det löser sig nog.
  • hejhej87

    Hej!

    Är det bara jag som vill fota mig efter vigseln? Vore ju så spänande att se varandra först när man går nedför altaret.. är det ovanligt?

  • zoet

    Vi ska fotas efter vigseln, jag tror det var vanligt tidigare men nu verkar de flesta köra innan, men det är ju bara att bestämma hur man vill ha det :) 

    Vi har precis börjar planera och inte fått klart med varken lokal eller kyrka, men preliminärt tänker vi något sånhärt:

    XX:XX - Gå upp (vi sover tillsammans, men smiter sedan iväg på varsit håll), frisör med tärnan samt fix och lunch för min del..

    13:50 - Alla gäster är på plats inne i kyrkan och vår fotograf står utanför för att få med "se varandra första gången" bilder.

    14:00 - Vigsel

    15:00 - Kyrktrappan

    15:10 - Vi åker iväg för att fotograferas på 3 olika platser. Tipspromenad för gästerna runt kyrkan (det finns fina utsiktsplatser i närheten). Gästerna tar sig sedan på egen hand till lokalen vilket tar ca. 45 min.

    16:45-17:45 - Valskurs i lokalen för gästerna (vi tänker oss dans till levande stråkar under kvällen med mycket fokus på vals och det vore trevligt om de flesta kan ta i alla fall några steg)

    18:00 - Gästerna samlas på lokalens takterass för brudskål, vi anländer strax därefter.

    18:30 - Middag, 3-rätters

    21:30 - Tårta

    22:30 - Brudvals och sedan fortsatt dans till levande musik.

    23:45 - Åter samling på takterassen för en speciell happening som vi hoppas få göra där :)

    ca. 00:45 - Vi lämnar festen.

    01:00 - Lokalen stänger, vi kommer ha lämnat tips på ställen inne i stan att gå vidare till för de som önskar. 

    Vad tror ni, är 3 timmar lagom för en 3-rätters middag eller är det i kortaste laget? Man behöver ju inte nödvändigtvis en hel timme för tårta så vi har lite marginal där.

    3 ställen för fot på 3 timmar.. är det rimligt eller alldeles för mycket? Sammanlagd körväg från kyrkan, via alla och till lokalen är ca. 40 min, men det är några minuter att gå från närmaste parkering på de flesta.

Svar på tråden Hur ser ert schema för bröllopsdagen ut?