Jag hade från början en sort som hette Norplant, men den finns inte kvar längre tydligen. Då hade jag 9 (!) st stavar i armen. Normalt för norplant var då 6 st, men de ville sätta in 3 extra eftersom jag var överviktig. De räckte i 5 år!
När jag sen skulle byta ut den så fanns det bara Implanon som räcker i 3 år (de rekommenderar byte efter 2 år om man är överviktig).
Min erfarenhet är att blödningarna blivit mindre och glesare, men jag tycker att regelbundenheten nu återkommit då jag är i slutet på perioden för min p-stav.
När det gäller att "operera" in staven så är det bara ett instrument som ser ut som en slags spruta som sätts i armen och staven läggs på plats. Ingen stor sak, det enda är att det inte är vilken sköterska/barnmorska som helst som får göra det, utan bara personal utbildad för att sätta in p-stavar.
När det gäller och ta ut den är det ju en lite större sak, eftersom det måste läggas ett litet snitt. Ska man byta ut den så får man den nya insatt samtidigt vilket ju gör att man slipper den biten, då de går i samma snitt som de redan öppnat. (typ en halv centimeter).
Jag kan ju tipsa om denna sida:
implanon.nu/
om man vill veta mer om staven, men jag säger det att om man mår bra av staven och slipper biverkningar så är det det smidigaste, enklaste, bland de säkraste och troligtvis en av de billigaste preventivmedlen på marknaden!