• Svanboet

P-stav eller inte?

Jag sitter här i valet och kvalet och funderar på om jag vill skaffa en P-stav. Jag är lite oroad över de biverkningar som beskrivs på hemsidan där jag har hittat informationen om P-stavar så nu undrar jag... Är det någon av er där ute som använder P-stav och vad tycker ni om det? Har ni upplevt några biverkningar eller har det varit helt problemfritt?

• Svar på tråden P-stav eller inte?
  • Svanboet

Jag har provat minipiller förut men är expert på att glömma dem så jag hade väl mens var tredje dag eller så. Tyvärr har vi både blodsjukdomar och bröstcancer i familjen så det är väl inga goda ods för att jag ska få ha P-stav själv kanske. Får nog kontakta en BM och komma på konsultation.

Jag vill börja äta en medicin som är riktigt "stark" och då får man itne bli gravid samtidigt. Jag tänkte därför att jag skulle slippa piller och annat kom ihåg och helt oxå mensen av begripliga skäl .

• roslagsbruden

Har aldrig haft p-stav men kan inte annat än att hålla med om att p-ring är fantastiskt! Kommer aldrig gå över till något annat igen!

• lillalyckan

Jag tog ut min stav för snart två år sen. Då hade jag haft den (ja inte samma då förstås) i 5-6 år. Jag trivdes jättebra och var helnöjd. Blödde i stort sett ingenting. Kanske lite nångång, men bara så lite att det räckte med ett trosskydd.
    Sen helt plötsligt började jag blöda jättemycket. Blödde i flera månader nästan i sträck. Så fort jag tog ut den så slutade blödningarna och jag började äta ppiller istället. Men jag trivs inte med ppiller då jag blöder mycket och får helt galet mycket värk och humörsvängningar som inte är av denna värld. Inget av det märkte jag när jag hade staven. Leker lite med tanken på att sätta in en stav igen, får prata med en bm... Vet inte hur kroppen skulle reagera...
    Men jag skulle rekommendera stav!

• Rebellen75

Jag provade p spruta som har samma hormon som stav. Jag hamnade i kimakteriet inte särskilt roligt som 30 åring. slutade efter två omgångar. Pratade igenom med bm och det enda alternativet för mig var p ring, som de andra säger fungerar den perfekt. Det ända man får tänka på är att kontrollera att den sitter kvar efter man tagit ut tampongen ( om man blöder samtidigt) Jag gjorde inte det så det resulterade i att jag gjorde abort i höstas. Jag har redan tre underbara barn och var sjukskriven hela min sista gav därför ville jag inte gå igenom det en gång till.( Ville bara tillägga ifall det finns någon där ute som har synpunkter på mitt beslut.)

• 090208

Jag aaalskar min p-stav. Bara sitter dar och man behover inte gora nat.

P-piller har mer hormoner, 2 olika. P-stav bara 1. Bra tycker jag.

For min del bara fordelar. Storsta anledningen att jag skaffade en var for att jag inte ville trycka i mig for mycket hormoner.

• 090208

Ar inte p-ring jobbigt? Eller??

roslagsbruden skrev 2009-05-22 22:09:43 följande:
    Har aldrig haft p-stav men kan inte annat än att hålla med om att p-ring är fantastiskt! Kommer aldrig gå över till något annat igen!
  • mammatilltvå

nope. supersmidigt. behöver bara bry mig om den 2 ggr per månad, då jag stoppar in den och tar ut den. man har koll på när mensen kommer, och kan skjuta fram eller bak den om man vill.
    med pstav blödde jag lite varje dag under hela det år jag hade den i.
    även pring innehåller mindre hormoner än ex ppiller. tror det bara är en sort i dem också, men jag är inte säker.

på vilket sätt tänker du att det skulle vara jobbigt?

090208 skrev 2009-05-27 10:53:48 följande:
  • Mörk Ängel
    090208 skrev 2009-05-27 10:53:48 följande:
    Den är heelt underbar! Jag är jätteglad över att jag har hittat ett så bra p-medel där man inte behöver tänka eller svälja något. Man kan bara sätta mobilen på larm när man ska ta ut och in den om man behöver det. Jag är kär i mina ringar Har aldrig hört någon som sagt något negativt om p-ring faktiskt.
  • Pitebrud 090801

Jag tycker det är underbart. Jag kommer aldrig ihåg att ta ett piller varje dag, men med p-staven behöver jag inte bry mig. Jag tar biverkningarna för jag tycker det är så skönt att slippa oroa mig varje månad. Dessutom har min mamma haft blodpropp så det fanns inte så många alternativ när jag satte in den första (2002). Mina biverkningar är som många andra här att mensen kan bli lång. Ibland 20 dagar då är man lite less. Men sen under sommarhalvåret så brukar jag knappt ha någon mens. Så det jämnar ut sig. Det har även berott lite på vilken stav jag haft. Den första svar jätte bra, den andra var det mer biverkningar med och den tredje är någonstanns mitt emellan.
    Jag vet flera som har blivit av med mensen helt när de har använt p-stav så prova och se om det passar dig är nog det bästa rådet jag kan ge.

• Miss Biii

Själv tänker jag oxå att jag vill slippa piller.. självklart för att det är jobbigt att komma ihåg men även för att slippa att det ska gå via magen (har en del magproblem)
    Jag har P-RING, kan verkligen rekommendera det!!! Stav ska ju ändå "opereras" in... Ringen skall bytas ut varje månad men jag är så himla nöjd och rekommenderar den till alla! Självklart passar inte allt till alla, alla är vi olika och reagerar olika, så biverkningar ju inte generellt för alla...

Om du är osäker på staven så kolla upp ringen

Svanboet skrev 2009-05-22 10:54:12 följande:
    Jag har provat minipiller förut men är expert på att glömma dem så jag hade väl mens var tredje dag eller så. Tyvärr har vi både blodsjukdomar och bröstcancer i familjen så det är väl inga goda ods för att jag ska få ha P-stav själv kanske. Får nog kontakta en BM och komma på konsultation.Jag vill börja äta en medicin som är riktigt "stark" och då får man itne bli gravid samtidigt. Jag tänkte därför att jag skulle slippa piller och annat kom ihåg och helt oxå mensen av begripliga skäl .
  • agtiwi

Min erfarenhet av p-stav är konstanta blödningar, så det gav jag upp efter några månader. P-spruta blev jag inte klok i huvet av, tar jag aldrig mer.

• lillalyckan

Pitebrud 090801 skrev 2009-05-27 12:57:55 följande:
    Jag tycker det är underbart. Jag kommer aldrig ihåg att ta ett piller varje dag, men med p-staven behöver jag inte bry mig. Jag tar biverkningarna för jag tycker det är så skönt att slippa oroa mig varje månad. Dessutom har min mamma haft blodpropp så det fanns inte så många alternativ när jag satte in den första (2002). Mina biverkningar är som många andra här att mensen kan bli lång. Ibland 20 dagar då är man lite less. Men sen under sommarhalvåret så brukar jag knappt ha någon mens. Så det jämnar ut sig. Det har även berott lite på vilken stav jag haft. Den första svar jätte bra, den andra var det mer biverkningar med och den tredje är någonstanns mitt emellan.Jag vet flera som har blivit av med mensen helt när de har använt p-stav så prova och se om det passar dig är nog det bästa rådet jag kan ge.

Har du provat olika typer av stavar? När jag hade mina så var det bara Implanon (om man bara vill ha en, finns ju andra alternativ där man har tre st. som sitter längre.) Blev lite nyfiken nu... Funderar jättemycket på om jag kanske skulle kunna ha en igen...

• solhatten

Jag är inne på min andra stav. Var hos barnmorskan iggår för att ta ut den. Barnmorskan sa då att det bara finns EN sorts p-stav (Implanon). JAg får inte heller äta P-piller och har alltså bara P-sstav och mini-piller att välja på. Jag tycker p-stav är jättebra. Jag har haft mer blödningar nu med den andra än den första, men inte så att det stör. Det kan vara olika med biverkningarna beroende på stavens placering. Den jag har nu sitter mycket djupare in i armen än den förra.

MEN en sak: Igår skulle jag ta ut min stav och hade då satt emlaplåster innan som man skulle. Bara det att min stav satt så långt in att jag inte var bedövad där. Hon skar således i mig utan bedövning. AJ! Efter tårar och fler försök fick hon ge upp och jag fick beställa tid till en läkare istället som kan bedöva mig mer... så kan det gå. Det förra tog typ en minut att ta ut..

• X50S

Jag hade från början en sort som hette Norplant, men den finns inte kvar längre tydligen. Då hade jag 9 (!) st stavar i armen. Normalt för norplant var då 6 st, men de ville sätta in 3 extra eftersom jag var överviktig. De räckte i 5 år!

När jag sen skulle byta ut den så fanns det bara Implanon som räcker i 3 år (de rekommenderar byte efter 2 år om man är överviktig).

Min erfarenhet är att blödningarna blivit mindre och glesare, men jag tycker att regelbundenheten nu återkommit då jag är i slutet på perioden för min p-stav.

När det gäller att "operera" in staven så är det bara ett instrument som ser ut som en slags spruta som sätts i armen och staven läggs på plats. Ingen stor sak, det enda är att det inte är vilken sköterska/barnmorska som helst som får göra det, utan bara personal utbildad för att sätta in p-stavar.

När det gäller och ta ut den är det ju en lite större sak, eftersom det måste läggas ett litet snitt. Ska man byta ut den så får man den nya insatt samtidigt vilket ju gör att man slipper den biten, då de går i samma snitt som de redan öppnat. (typ en halv centimeter).

Jag kan ju tipsa om denna sida:
    implanon.nu/

om man vill veta mer om staven, men jag säger det att om man mår bra av staven och slipper biverkningar så är det det smidigaste, enklaste, bland de säkraste och troligtvis en av de billigaste preventivmedlen på marknaden!

• maalin

jag har p-stav och har haft det i 4½ år nu. i början var lite lättirriterad men det gick rätt snabbt över och jag har inte haft några blödningar överhuvudtaget! helt klart ett av de bästa preventivmedlen jag har hört talas om :)

Svar på tråden P-stav eller inte?