• Svanboet

P-stav eller inte?

Jag sitter här i valet och kvalet och funderar på om jag vill skaffa en P-stav. Jag är lite oroad över de biverkningar som beskrivs på hemsidan där jag har hittat informationen om P-stavar så nu undrar jag... Är det någon av er där ute som använder P-stav och vad tycker ni om det? Har ni upplevt några biverkningar eller har det varit helt problemfritt?

• Svar på tråden P-stav eller inte?
  • bridesilly

biverkningar är det inte alls alla som får. jag har inte haft några problem alls med min p-stav nån utav gångerna. Det enda är att mensen försvinner undertiden p-staven sitter i men det är inte något problem för min del iaf.

• H o M

Hej.

Jag har just tagit ut min andra P-stav och jag tycker att det är toppen.
    Innan jag satte in den första hade jag mycket problem med väldigt riklig mens och mycket värk. Jag är dålig på att ta piller så p-piller var aldrig ett säkert skydd för mig. Jag hade bara hört positivt om p-stav innan jag satte in den. När jag sedan kom till barnmorskan så förklarade hon att det finns en risk att mensen blir ännu rikligare o oregelbunden. Typiskt tänker jag, med mina gener får jag väl mens mest alltid. Men det var så bra. De första 3 åren hade jag mens kanske en gång i halvåret. När jag sedan bytte stav så hamnade den djupare in under huden. Då fick jag regelbunden mens igen. Men inte alls så riklig som tidigare och bara en bråkdel av värken. Nu på slutet av den senare staven fick jag väldigt oregelbunden mens igen, typ varannan vecka eller mer.

Men jag rekommenderar starkt p-stav. SKulle det inte funka så kan man ju ta ut den igen.

• Boomtown

Min p-stav funkar perfekt och jag har inga blödningar alls.

• mammatilltvå

jag har provat ppiller, pspruta, pstav, hormonspiral osv...

blev gravid med ppiller (blev en underbar Miranda), men annars funkade de ok

pspruta, pstav och hormonspiral gjorde så jag småblödde konstant.

nu har jag pring, och älskar det!! mindre mens än innan, smidigt, inga biverkningar, koll på när mensen kommer, och vid behov kan jag skjuta upp mensen...
    enda negativa är väl priset, tror 3 ringar (för 3 månader) kostar ca 300 kr. Men det är sååå värt det!!

• tossesnurr

jag hade p-stav o gav det ett år innan jag gav upp. Jag blödde i stort sett hela tiden...

• Saltakatten

Mörk Ängel skrev 2009-05-20 16:05:22 följande:

Är det ändå samma mängd? BM sa till mig att det var en mindre mängd hormoner också..
    Min BM sa också att det var mindre hormoner i p-ring än i p-piller. Mängden hormoner var jämförbar med mini-piller enligt henne.

Enligt min BM var det på grund av den mindre mängden hormoner som gjorde att den inte fungerade på mig (småblödde nästan hela tiden). Jättesynd tycker jag för det är en jättesmart grej, just att man inte behöver komma ihåg den varje dag och det är lätt att skjuta upp mensen med den osv. Har aldrig använt P-stav men har också hört att det är ofta man får biverkningar. Jag hade testat P-ring innan P-stav om jag vore TS .
  • brideofchucky

P-stav är underbart!!! jag har haft två i rad, alltså sex år sammanlagt och dom är underbara... den enda "biverkningen" var att när jag satt in en ny stav hade jag ingen mens första året!

Alltså Inga andra biverkningar! lycka till och lyssna inte på dumma andrahandsrykten. mvh brideogchucky

• X50S

Jag har haft p-stav i många år och har inte haft några problem med biverkningar. Skönt däremot att "bli av" med mensen periodvis...

• Cisslan

Jag har diskuterat detta med preventivmedel med min barnmorska eftersom jag är lite känslig samt har haft bröstcancer i familjen. Har man haft bröstcancer i familjen ska man undvika alla hormoner! Och det är höga halter hormoner i P-stav och
    P-spruta. Jag har provat tre olika preventivmedel och fick många biverkningar.

Jag fick förslaget om en kopparspiral istället och den funkar jättebra trots att jag aldrig fött barn! Det kändes att sätta in den men det var det värt! Jag har inga biverkningar alls och min mens är regelbunden och inte så kraftig! Supernöjd!

• Moninan

Jag har haft p-stav och höll ut i två år. Blödde konstant, en månad blödde jag rikligt i 21 dagar! Hade mer mens än vad jag var utan.

Men alla är olika så prova du. Funkar det inte för dig så är det bara ta ut den. Har mini-piller nu och haft mens sex dagar under ett år.

Är supernöjd!

Svar på tråden P-stav eller inte?