Efternamnsbyte
hur har ni gjort med namnbyte?
Har/ska ni behållit ert flicknamn
har/ska ni bytt till mannens efternamn
eller ska/har han tagit ditt
eller har ni rent av tagit ett nytt/eget
hur har ni gjort med namnbyte?
Har/ska ni behållit ert flicknamn
har/ska ni bytt till mannens efternamn
eller ska/har han tagit ditt
eller har ni rent av tagit ett nytt/eget
Nej inte om du tar det via PRV men då finns en risk att du får betala för det...
Så sa de från Skatteverket när vi pratade med dem...
PRV hjälper dig gärna men tar en ansökningsavgift... Läste det i din länk... det var därför vi valde att ta det genom Skatteverket innan så kostar det inte ett öre... (eller jo förresten, portot på kuvertet)
Jag kommer att ta min killes namn, ser fram emot att få heta samma som honom och att hela vår familj kommer att ha samma vackra danska släktnamn. I can not wait!!
Om man ska ta sin mammas flicknamn så behöver man bara göra en anmälan (inte ansökan) om det hos Skatteverket. Det är gratis. Vill man ta ett gammalt släktnamn måste man ansöka via PRV, och det kostar 1500 kr/person.
Min man bytte till sin mors flicknamn några månader innan vi gifte oss. Så snart namnändringen gått igenom så ansökte vi om hindersprövning (i hans nya namn) och angav på efternamnsblanketten att jag skulle ta hans efternamn. Det blev enklast och billigast
Precis så gjorde vi oxå!
Jag skickade in det den 14:e april (tror jag) och han fick det godkänt på max 14 dagar... Personbeviset är godkänt den 20:e april men det är utskickat den 28:e (vad jag kunde utläsa) så det tog inte så lång tid.... så nu har vi skickat in hindersprövningen och min ändring av namn för då kunde han skriva under med sitt nya...
Vi ska slå ihop båda våra då båda har ovanliga efternamn och passar ihop så fick det bli så :)
Man kan inte välja själv, tyvärr. De handlägger olika typer av ärenden. Gäller det att du ska ta din mors flicknamn så är det skatteverket. Är det ett släktnamn är det PRV.
Jag behåller mitt som mellannamn och tar L's namn som efternamn. Efter många om och men
Oj nu vart jag lite nervös ett tag. Men jag har mailat och frågat PRV s kundtjänst och enligt dem kan man ansöka gemensamt om ett släktnamn även efter vigseln. Ja, man får betala. Men det finns en sak man ska tänka på när man gör så enligt dem:
Utdrag ur mailet från PRV:
Väntar ni till efter vigseln och ansöker gemensamt skall du tänka på att om maken/makan tas med i ansökan till oss på PRV får också han rätten att föra det gamla släktnamnet vidare även efter det att äktenskapet ev. upphört, oavsett anledning till att äktenskapet upphörde. Denna rätt får han inte om han byter till det sökta namnet via Skatteverket i samband med vigseln.
Lite osäker där, men jag tror att det är skatteverket i vilket fall som helst. Tänker du byta efternamn i samband med vigseln?
Min man ska nog behålla sitt efternamn som mellannamn och ta mitt :)