• Krokodilrumpa

Efternamnsbyte

hur har ni gjort med namnbyte?

Har/ska ni behållit ert flicknamn
    har/ska ni bytt till mannens efternamn
    eller ska/har han tagit ditt

eller har ni rent av tagit ett nytt/eget

• Svar på tråden Efternamnsbyte
  • Hjartafró
    Hubba skrev 2009-05-13 21:42:49 följande:
    Det är precis så som DanKat skriver... min m2b var tvungen att ta sin mammas flicknamn innan vi gifter oss för att jag sedan ska få ta det efter bröllopet...
    Nu har jag läst på PRV:s webbplats och det stämmer nog inte att jag måste ta mammas flicknamn innan bröllopet, eller har jag fattat det fel?

Länk: www.prv.se/upload/dokument/Personnamn/broschyrer/byta_namn.pdf
  • Hubba

Nej inte om du tar det via PRV men då finns en risk att du får betala för det...
    Så sa de från Skatteverket när vi pratade med dem...

• Hjartafró
    Hubba skrev 2009-05-13 22:05:17 följande:
    Nej inte om du tar det via PRV men då finns en risk att du får betala för det...Så sa de från Skatteverket när vi pratade med dem...
    Ah, insåg inte riktigt skillnaden mellan att ta det via skatteverket eller PRV.
  • Hubba

PRV hjälper dig gärna men tar en ansökningsavgift... Läste det i din länk... det var därför vi valde att ta det genom Skatteverket innan så kostar det inte ett öre... (eller jo förresten, portot på kuvertet)

• Erika10710

Jag kommer att ta min killes namn, ser fram emot att få heta samma som honom och att hela vår familj kommer att ha samma vackra danska släktnamn. I can not wait!!

• Duchess

Om man ska ta sin mammas flicknamn så behöver man bara göra en anmälan (inte ansökan) om det hos Skatteverket. Det är gratis. Vill man ta ett gammalt släktnamn måste man ansöka via PRV, och det kostar 1500 kr/person.

Min man bytte till sin mors flicknamn några månader innan vi gifte oss. Så snart namnändringen gått igenom så ansökte vi om hindersprövning (i hans nya namn) och angav på efternamnsblanketten att jag skulle ta hans efternamn. Det blev enklast och billigast

Hjartafró skrev 2009-05-13 22:13:08 följande:
    Ah, insåg inte riktigt skillnaden mellan att ta det via skatteverket eller PRV.
  • Hubba

Precis så gjorde vi oxå!

Duchess skrev 2009-05-13 23:09:32 följande:
    Om man ska ta sin mammas flicknamn så behöver man bara göra en anmälan (inte ansökan) om det hos Skatteverket. Det är gratis. Vill man ta ett gammalt släktnamn måste man ansöka via PRV, och det kostar 1500 kr/person. Min man bytte till sin mors flicknamn några månader innan vi gifte oss. Så snart namnändringen gått igenom så ansökte vi om hindersprövning (i hans nya namn) och angav på efternamnsblanketten att jag skulle ta hans efternamn. Det blev enklast och billigast
  • Hjartafró
    Hubba skrev 2009-05-13 22:16:07 följande:
    PRV hjälper dig gärna men tar en ansökningsavgift... Läste det i din länk... det var därför vi valde att ta det genom Skatteverket innan så kostar det inte ett öre... (eller jo förresten, portot på kuvertet)
    Då kär vi på Skatteverket! Hur långt tid tog det att få namnändringen att gå igenom för din man?
  • Hubba

Jag skickade in det den 14:e april (tror jag) och han fick det godkänt på max 14 dagar... Personbeviset är godkänt den 20:e april men det är utskickat den 28:e (vad jag kunde utläsa) så det tog inte så lång tid.... så nu har vi skickat in hindersprövningen och min ändring av namn för då kunde han skriva under med sitt nya...

Hjartafró skrev 2009-05-14 00:01:20 följande:
    Då kär vi på Skatteverket! Hur långt tid tog det att få namnändringen att gå igenom för din man?
  • lindab87

Vi ska slå ihop båda våra då båda har ovanliga efternamn och passar ihop så fick det bli så :)

• Duchess

Man kan inte välja själv, tyvärr. De handlägger olika typer av ärenden. Gäller det att du ska ta din mors flicknamn så är det skatteverket. Är det ett släktnamn är det PRV.

Hjartafró skrev 2009-05-14 00:01:20 följande:
  • Heloise

Jag behåller mitt som mellannamn och tar L's namn som efternamn. Efter många om och men

• emi82

Oj nu vart jag lite nervös ett tag. Men jag har mailat och frågat PRV s kundtjänst och enligt dem kan man ansöka gemensamt om ett släktnamn även efter vigseln. Ja, man får betala. Men det finns en sak man ska tänka på när man gör så enligt dem:

Utdrag ur mailet från PRV:
    Väntar ni till efter vigseln och ansöker gemensamt skall du tänka på att om maken/makan tas med i ansökan till oss på PRV får också han rätten att föra det gamla släktnamnet vidare även efter det att äktenskapet ev. upphört, oavsett anledning till att äktenskapet upphörde. Denna rätt får han inte om han byter till det sökta namnet via Skatteverket i samband med vigseln.

• Hjartafró
    Duchess skrev 2009-05-14 08:10:43 följande:
    Man kan inte välja själv, tyvärr. De handlägger olika typer av ärenden. Gäller det att du ska ta din mors flicknamn så är det skatteverket. Är det ett släktnamn är det PRV.
    Skulle jag välja att byta till min mammas flicknamn efter vigseln så är det PRV som gäller, men gör jag det innan är det Skatteverket, inte sant?
  • Duchess

Lite osäker där, men jag tror att det är skatteverket i vilket fall som helst. Tänker du byta efternamn i samband med vigseln?

Hjartafró skrev 2009-05-14 22:09:35 följande:
    Skulle jag välja att byta till min mammas flicknamn efter vigseln så är det PRV som gäller, men gör jag det innan är det Skatteverket, inte sant?
  • Krokodilrumpa

Min man ska nog behålla sitt efternamn som mellannamn och ta mitt :)

• Hjartafró
    Duchess skrev 2009-05-14 22:14:02 följande:
    Lite osäker där, men jag tror att det är skatteverket i vilket fall som helst. Tänker du byta efternamn i samband med vigseln?
    Nej, jag tänker byta innan, och så byter min blivande man när vi gift oss. Då bör det ju inte heller kosta något.
Svar på tråden Efternamnsbyte