• MammaMiaa

Något blått,något lånat, något nytt, något gammalt

Jag vet det fanns en tråd innan som hette något liknade men jag hittar inte den.

Jag har lite problem att få ihopa detta känns det som.

Något Blått Strumpeband

Något lånat ?

Något nytt Klänningen,skor,underkläder & Ringarna

Något gammalt ?

Sen är det de har med silver peng i skon. Var hittar man det?

Jag vet inte kan man ha sin gamla förlovnings ring som något gammalt?

Hur är det med er andra har ni fått ihopa ert?

• Svar på tråden Något blått,något lånat, något nytt, något gammalt
  • Skåne09

Blå trosor! syns inte genom tjocka klänningen, kan bytas efter vigseln. Det kör jag på :)

• ElMac

Felizlane kan bero på att fått är den svenska varianten för att rimma på bått.. I engelskan har man istället Nytt (blue - new) har jag för mig.

• ElMac

Pengen ska vara från de årtal man är född. Har hittat både en enkrona och en femma så de blir nog en av varje :)

• giz83

hmmm det där med fått blev ju svårt...
    ja det är väl ringen isf...för den fååår jag ju av m2b...tror ni det räknas?

• 20090725

fått är INTE med i den engelska... ingen aning om det är en svensk tradition, jag har ALDRIG hör det innan iallafall, å kommer därför inte att ha något fått.

om det inte halsbandet räknas som arvde av min farmor innan hon gick bort, då är halsbandet nästan allting ju, det är jufått, gammalt å blått

• Ängla07

Något nytt:Brudkläninngen

Något gammalt:Vigselring efter min gammelmormor

Något fått:Brudbuketten som jag får av min morbros tjej som äger en blomsteraffär

Något lånat:Vet inte jag inte hur jag ska få tag på

Något blått:Inte en aning där heller

• puma82

Hörde om en tjej som skulle ha GAMEL SMURFEN i handväskan :) Lånat den av sin bror eller något och då en äldre samlar grej.

Gamel Smurfen; Köper man en ny så blir det ju något nytt, något gammalt och något blått. Lånar man den får man ju med det också :)

• MammaMiaa

Jag hittade ett litet häfte från Amelias brud & bröllop 2000 att det ska vara ett kopparmynt i skon.

• Mattsson

Nått nytt: klänningen
    Nått gammalt: gamla örhängen
    Nått lånat: hårnålar från tärna
    Nått fått: strumpeband
    Nått blått: mina trosor. Syns ju ändå inte o jag tänker byta innan vi far till hotellrummet..

En peng hade jag visst missat, men det får bli som ovanstående talare: en tjuga i skon.

• Twixiee

Nått nytt: Klänningen
    Nått gammalt: Näsduk jag fick av morfar då jag var liten
    Nått lånat: Örhängen av syster
    Nått fått: Skor av mamma
    Nått blått: Nagelsmycke i form av en blå pärla (men måste nog gardera mig utifall jag tappar den

Pengen i skon struntar jag i, tror att den bara kommer att vara i vägen eller hoppa ur

• kj79

*puff* Vilken rolig tråd! Men varför ska blått vara symbol för hoppet? Hade inte grönt kunnat vara det istället? :P Men något nytt är skorna, något gammalt är klänningen (för begagnat räknas väl som gammalt?), något lånat ? och något blått får väl bli ett plåster eller att jag ritar ett blått hjärta på benet eller nåt. :P

• Nettan69

Vid sekelskiftet kom den ursprungligen brittiska seden att det skulle vara lyckobringande att bära "något gammalt, något nytt, något lånat, något blått" - kronan var gammal, underkläderna nya, klänningen lånad/omsydd, strumpebandet blått. Något gammalt som minne av brudens tidigare liv, något nytt som tecken på ny ordning, något lånat för att behålla gamla vänner samt något blått symbol för hoppet eller en bra framtid.

• Pippilångstump

Mitt problem är något lånat. Vem ska jag låna något av? Min man sa att jag kan låna hans kalsonger för de syns ju ändå inte :LOL:

Mitt blå blir ett par trosor.  

• Nettan69
    Pippilångstump skrev 2013-07-12 11:15:02 följande:
    Mitt problem är något lånat. Vem ska jag låna något av? Min man sa att jag kan låna hans kalsonger för de syns ju ändå inte :LOL:

Mitt blå blir ett par trosor.  
    Du kanske kan låna ett blått smycke av någon? Halsband, armband, örhängen? 

Glad 
  • VI20130831

Blått: Blå skor och armbandFått: Vet inteNytt: klänning, underkläder, smyckenLånat: vet inte..Gammalt: vet inte heller...Hjälp, jag har ju inte ens hälften...:-/   FÖRSLAG?            

• Nettan69
    VI20130831 skrev 2013-07-20 08:16:41 följande:
    Blått: Blå skor och armbandFått: Vet inteNytt: klänning, underkläder, smyckenLånat: vet inte..Gammalt: vet inte heller...Hjälp, jag har ju inte ens hälften...:-/   FÖRSLAG?            

Något blått,något lånat, något nytt, något gammalt

Om du har blå skor - klart
    Armbandet/smycken är kanske gammalt.
    Klänningen och underkläderna är nya. 
    Du kanske kan låna ett smycke av din mamma/svärmor/tärna? 

Fått finns eg inte med, det är bara för att det rimmat på blått som många tror det ska vara med. 

• Js Fästmö

Jag fick en enkrona här om dagen med mitt årtal på så den har jag sparat bara för att. ;)

Kommer ha ett litet strumpeband med blått band i, sen ska jag låna ngt, vad vet jag inte, klänning är ny.

Svar på tråden Något blått,något lånat, något nytt, något gammalt