För det första är det inget som helst fel på de färger du räknar upp i din trådstart.
Hur stramt du vill ha det väljer du genom vilka materialval du sedan gör, om du har snirkliga kandelbrar, mjuka fluffiga blommor , assymetriskt strödda blad eller stenar ljus osv...eller om du dukar mycket strikt med bara raka linjer och former... Det här styr du själv och färgerna spelar faktiskt en underordnad roll här.
Jag tycker inte heller att det vore så tokigt med svarta dukar, särskilt inte om lokalen är stor och ljus, men vita är ju också fint.
Ett inslag av rött kan väl bli jättefint? Tänk dig vanlijfärgade eller vita Cymbidiumorkidéklockor, de är lite röda i mitten...Chilipepparfrukter är as-coolt om man vill ha det lite "hot", Röda rosblad är alltid romantiskt och rätt...
Jag röda orgnazaband runt servetterna kanske...
Men välj det röda som en DETALJ och akta dig för att ta detaljen på för många saker, då tar den raskt över. Du ska tänka i proportionerna minst mer och mest av tre olika färger, max fyra. En ska vara tydlig huvudfärg och den nästkommande imängd den som matchar eller kontrasterar. Detaljfärgen är den accent som finns med för att understryka, ge liv och lite extra åt färgbilden. Max två sådana!
Jag tycker du är rätt ute och du behöver inte så mkt hjälp som du tror.
Låt din florist ge dig förslag på blomval och andra tillbehör till vad du vill ha på borden!