• manice

Hjälp med färgtema!

ja som rubriken lyder, här behövs HJÄLP! Vi gifter oss den 5/9 och jag känner att det är hög tid att ta tag i inbjudan, men innan dess måste vi ju bestämma färger. Mina tankar snurrar kring svart, vanilj och silver. (Vi har förmånen att låna helsvarta linnedukar eller vaniljfärgade) men funderar samtidigt på om dessa färger tillsammans blir för "stela". Någon färgklick kanske?

Tidigare funderade vi på att ha riktiga höstfärger. Men det känns inte riktigt "jag" att välja typ orange. Isf får det bli i vanilj, brunt och kanske nåt...

NI ser, HJÄLP!! :)

• Svar på tråden Hjälp med färgtema!
  • giz83

manice--> om det redan finns mycket vitt svart o silver skulle jag ta in en annan lite mer färgglad färg, som sticker ut lite...
    vet ju inte vad du är för färgperson (so to speak) men ta en som ni båda känner er bekväma i. som ni kanske använder normalt i kläder, eller som ni har som färg hemma. antingen som detalj eller som tapet...ja du förstår vad jag menar.

JD--> vad blev det för färger då?
    på vilket sätt skär sig färgerna med lokalen då?

• manice

Nähä lila vägrade visst blivande maken (varför ska han tycka en masa om mITT bröllop :P) Idag har vi funderat på:

svart, vitt, silver och... (och kanske något till)
    eller
    vanilj, nougat (och något till)

Jisses vi kommer aldrig kunna skicka ut någon inbjudan :( Måste ju bestämma våra färger först. Som färgperson är jag mycket för jordnära färger. Gillar brunt, svart, vitt, sandfärgat osv.

• emi82

Varför inte svart, vitt och en snygg grön?

• Hemlig2009

Ja, limegrönt är supersnyggt mot svart och vitt! Dessutom finns det fina blommor i den färger. Fina och fräscha inbjudningskort går också att göra.

Märks det att om jag hade fått välja om hade jag valt det?

• manice

Nu mumlar blivande maken om att han föredrar svart, vitt och rött med inslag av silver. Ska jag hugga på det?!!

• passionsblomman

För det första är det inget som helst fel på de färger du räknar upp i din trådstart.

Hur stramt du vill ha det väljer du genom vilka materialval du sedan gör, om du har snirkliga kandelbrar, mjuka fluffiga blommor , assymetriskt strödda blad eller stenar ljus osv...eller om du dukar mycket strikt med bara raka linjer och former... Det här styr du själv och färgerna spelar faktiskt en underordnad roll här.

Jag tycker inte heller att det vore så tokigt med svarta dukar, särskilt inte om lokalen är stor och ljus, men vita är ju också fint.

Ett inslag av rött kan väl bli jättefint? Tänk dig vanlijfärgade eller vita Cymbidiumorkidéklockor, de är lite röda i mitten...Chilipepparfrukter är as-coolt om man vill ha det lite "hot", Röda rosblad är alltid romantiskt och rätt...

Jag röda orgnazaband runt servetterna kanske...

Men välj det röda som en DETALJ och akta dig för att ta detaljen på för många saker, då tar den raskt över. Du ska tänka i proportionerna minst mer och mest av tre olika färger, max fyra. En ska vara tydlig huvudfärg och den nästkommande imängd den som matchar eller kontrasterar. Detaljfärgen är den accent som finns med för att understryka, ge liv och lite extra åt färgbilden. Max två sådana!

Jag tycker du är rätt ute och du behöver inte så mkt hjälp som du tror.

Låt din florist ge dig förslag på blomval och andra tillbehör till vad du vill ha på borden!

• manice

TACK passionsblomman! Tanken är ju att köra på svart och vitt (eller vanilj)som bas. Silver och rött är isf tänkt som små detaljer i dekorationen. Kandelabrarna är ju i silver, lite silverdekoration på ljusen kanske och vi hade tänkt oss något silverband i inbjudan etc. Så lite av det. Rött får det bli lite i bordsdekorationen då. Röda orgnazaband runt servetterna är ju en underbar idé!!

Känns som om det här börjar lossna nu :) Blvande maken vill gärna ha de här färgerna!

• passionsblomman
    Sedär! Du har ju hela upplägget! Bara att fnura vidare på detaljerna. Vad KUL att din blivande make är med och bryr sig! och han har ju god smak också!

Jag tycker att det låter som ni kommer få ihop det hela jättevackert!
    manice skrev 2009-05-09 00:10:41 följande:
    TACK passionsblomman! Tanken är ju att köra på svart och vitt (eller vanilj)som bas. Silver och rött är isf tänkt som små detaljer i dekorationen. Kandelabrarna är ju i silver, lite silverdekoration på ljusen kanske och vi hade tänkt oss något silverband i inbjudan etc. Så lite av det. Rött får det bli lite i bordsdekorationen då. Röda orgnazaband runt servetterna är ju en underbar idé!! Känns som om det här börjar lossna nu :) Blvande maken vill gärna ha de här färgerna!
  • giz83

ja det där låter jätte fint...=)
    och sen tyckte jag att passionsblomman hade en häftig detalj...att ha chili frukter på borden...=)
    jag har en hel del chili "träd" som jag odlar en massa egna chili så jag kanske ska sälja de här på köp o sälj för den som vill ha..=)

ska själv inte ha den färgen så jag har ingen nytta av dem.
    äter inte chili själv...det är för hot för min smak

• manice

JAPP nu är det minsann klappat och klart och det finns ingen återvändo ;) Svart, vitt, silver och rött! That´s it :)

TACK FÖR ALL HJÄLP!!

• passionsblomman

Härligt!
    Du får visa bilder framöver!

manice skrev 2009-05-11 22:01:37 följande:
    JAPP nu är det minsann klappat och klart och det finns ingen återvändo ;) Svart, vitt, silver och rött! That´s it :) TACK FÖR ALL HJÄLP!!
  • manice

Suck... jaha nu hittar vi minsann problem igen :( Vi hade bestämt oss för att bara vara VI vid altaret, men nu och ju mer tiden går känner jag att nää jag vill nog ha tärna iaf! Mina två bästa vänner isf. MEN vad klär de sig i nu då?! Vit klänning funkar ju självfallet inte. Svart har man inte på bröllop hter det va? Silver och rött - nä jag tror inte mina vänner skulle vilja det :/ Så vad hittar man då på???!!!

• september2009bröllop

nu vet jag inte vilken röd nyans ni valt men jag kan tycka det skulle vara snyggt med vinröda knälånga klänningar med svart band i midjan.. jag röstar på vinrött just för att de inte ska bli för mycket tomte över det hela

• september2009bröllop

Sen tycker jag iofs att tärnorna visst kan a svart klänning Den behöver ju inte vara heltsvart och se väldigt mycket begravning ut..

• April 99

kan ju bara ha rött och silver som detalj på tärnorna, typ siden band eller detalj i håret, o sen någon annan neutralare färg på själva klänningen...

• passionsblomman

Varför inte vinröda tärnklänningar? Behöver inte vara något annat än en av färgerna i temat. Vill du ha in en detalj kan du ju ha svarta organzaband runt deras blommor om de ska ha några.

• country

kastar mig in i diskussionen med ett förslag om silverklänningar till tärnorna! Jag tänker att vinrött kanske blir lite mörkt tillsammans med svart och ev.vanilj som färgtema? Vore inte en klarröd färg lite fräckt? Tärnorna skulle då kunna ha silver på klänningarna, med svarta detaljer (Svart tyll i underkanten av en kort känning, eller ett svart band i midjan t ex) och kanske varsin klarröd bukett?

Känner att jag mest spånar på ideerna nu.
    Gör specis så som du tycker blir det bästa!

• Bluebride

min kompis tärnor bar röd klänning. ha bara som många säger ett svart band i midjan

• manice

Vinrött skulle kanske kunna funka :) jag funderar vidare på om jag ska ha tärnor eller ej :) Återkommer! Tack för hjlpen sålänge. Silverklänningar hade JAG föredragit, men undrar om mina tänkta tärnor skulle gilla det..

• manice

Jaha nu blir det minsann till att förändra iaf! Jag vill verkligen ha tärnor, men röda klänningar är inget alternativ så nu blir det: svart, vitt, silveroch ROSA iaf :)(Tur vi bara körde på svart, vitt och silver i inbjudan:))

Svar på tråden Hjälp med färgtema!