• pandis81

Fråga när man bokar kyrka

Är det något speciellt som man ska fråga när man ringer och bokar kyrka??

• Svar på tråden Fråga när man bokar kyrka
  • J D

pandis81 skrev 2009-05-05 18:54:40 följande:
    nä men det är ju inte första gången hon pratar om sånt i trådarna heller.. Kjell Präst skrev 2009-05-05 18:53:30 följande:

Men ärligt talat, nu var jag faktiskt inte ute efter debatt. Du frågade om vad som behövde frågas om och jag såg inte att ngn ovanför hade nämnt det. Antar att jag såg fel.

• Pizan
    pandis81 skrev 2009-05-05 18:54:40 följande:
    nä men det är ju inte första gången hon pratar om sånt i trådarna heller.. Kjell Präst skrev 2009-05-05 18:53:30 följande:
    Fast det är ju bra för nyare medlemmar att de får informationen att de kanske inte får gå in med sin pappa. Alla kanske inte vet om att det är en sak som är upp till prästen. Jag hade t ex ingen aning om det, och jag hade heller ingen aning att folk ens ville ha det så här i sverige innan jag reggade mig på BT eftersom det går emot vår vanliga svenska tradition. Det är inget som jag tidigare ens har reflekterat över.
  • pandis81

jag har i alla fall bokat kyrka idag.
    Så nu behövs ju inte den här tråden mer.

• J D

Precis som sagts ovan: Jag visste väl inte vad du hade frågat din präst om, med tanke på att du inte ens visste vad man ska fråga kyrkan vid en bokning. Dessutom kan andra brudar som läser tråden undra samma sak och då är det väl bra att få insikt i alla frågor som man behöver ställa för att få den vigsel man önskar?

Hade ju varit himla retligt om ni hade ställt in er på brudöverlämning, ingen här tipsade er om att man behövde fråga om det och ni kommer till vigseln och prästen säger nehejdu stopp och belägg sådär går jag inte med på att ni gör? Personligen tycker jag nog att det hade varit ett större problem än att det visade sig att man inte fick kasta ris på paret när man väl kom dit...

• JustMeAndMyLove

Jag jade ärligt talatr inte nån aning om att det fanns en debatt i ämnet så det kan vara nyttigt att upprepa även om det känns tjatigt :) Så nya medlemmar ser det!

Kankse minns jag helt fel men jag har för mig att jag läste något om riskastning och fåglar? Att de dör av det? Låter ju underligt men jag tror jag läst det här på BT?

Pizan skrev 2009-05-05 19:19:09 följande:
    Fast det är ju bra för nyare medlemmar att de får informationen att de kanske inte får gå in med sin pappa. Alla kanske inte vet om att det är en sak som är upp till prästen. Jag hade t ex ingen aning om det, och jag hade heller ingen aning att folk ens ville ha det så här i sverige innan jag reggade mig på BT eftersom det går emot vår vanliga svenska tradition. Det är inget som jag tidigare ens har reflekterat över.
  • J D

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-05 19:23:22 följande:
    Jag jade ärligt talatr inte nån aning om att det fanns en debatt i ämnet så det kan vara nyttigt att upprepa även om det känns tjatigt :) Så nya medlemmar ser det!Kankse minns jag helt fel men jag har för mig att jag läste något om riskastning och fåglar? Att de dör av det? Låter ju underligt men jag tror jag läst det här på BT?

Fågeldöden är en myt har jag lärt mig här på BT

• Pizan
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-05 19:23:22 följande:
    Jag jade ärligt talatr inte nån aning om att det fanns en debatt i ämnet så det kan vara nyttigt att upprepa även om det känns tjatigt :) Så nya medlemmar ser det!Kankse minns jag helt fel men jag har för mig att jag läste något om riskastning och fåglar? Att de dör av det? Låter ju underligt men jag tror jag läst det här på BT?
    Jag har aldrig hört det där om att fåglarna dör däremot vet jag att deras bajs kan erodera och förstöra gamla byggnader och t ex en kyrktrappa. Vid många kyrkor och ruiner i t ex Italien får man därför inte mata duvor osv.
  • JustMeAndMyLove

Haha okej! Tyckte det lät skumt jag med :P Men tänkte att de kankse sväller i magen deras eller nått, hehe

Det där med fågelbajs är däremot sant och det räcker ju som anledning till att inte ha vanligt ris :)

Vi kommer nog ha såpbubblor tror jag, ser så romantiskt ut tycker jag! Och så slipper man som sagt ris under klänningen och i håret ;)

J D skrev 2009-05-05 19:24:17 följande:

Fågeldöden är en myt har jag lärt mig här på BT
  • JustMeAndMyLove

oh, appropå rosenblad i kyrkan! Får man låta näbbarna blåsa såpbubblor när de går framför i gången? Eller kan det förstöra ev. trä, tyg inne i kyrkan?

• roodeberg

Jo, det här mötet vi var på, tillbaka till det, prästen talade om hur allt gick till, vi pratade psalmer, musik och allt från hindersprövning till riskastning, vart i kyrkans alla hörn det är bra att fota från, klädsel, tidsschema, boka det enskilda samtalet med prästen och även vara ute i god tid med att boka en egen präst om detär så att man vill ha ngn speciell och inte bara den som arbetar den helgen (även präster vill vara lediga har jag hört )

Det var riktigt givande och nyttigt att ha gått på. Jag trodde att alla kyrkor gjorde så, kanske var vi lyckligt lottade. (Österhaninge församling).

Ja Ribbing är min Gud i många avseende men i just detta går jag min egna väg.

• lolca
    pandis81 skrev 2009-05-05 18:44:43 följande:
    Men det var då ett jävla tjat om att alla är emot brudöverlämning. Jag har min bröllopsdag som jag själv vill ha den. Och min far kommer att överlämna mig där med basta. J D skrev 2009-05-05 18:34:40 följande:
    Tycker att du överreagerar nu. Det är faktiskt en fråga som är bra att ställa och som man kanske inte tänker på. Sen att det är en debatt om överlämning i en annan tråd är en annan sak.

Men jag tycker att du överreagerar och är lite otrevlig.
  • MulleNuh

haha men då kommer ju ingen se er!!

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-05 19:33:09 följande:
    oh, appropå rosenblad i kyrkan! Får man låta näbbarna blåsa såpbubblor när de går framför i gången? Eller kan det förstöra ev. trä, tyg inne i kyrkan?
  • JustMeAndMyLove

Hehe, mja kankse inte :P
    Tycker bara det är så fiiint med såpbubblor, haha

MulleNuh skrev 2009-05-05 21:52:20 följande:
    haha men då kommer ju ingen se er!!
  • Red Scarlet
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-06 17:08:01 följande:
    Hehe, mja kankse inte :PTycker bara det är så fiiint med såpbubblor, haha
    Hon får se till att gå ordentligt i förväg så att bubblorna skingras när ni kommer ;)
  • MulleNuh

Jaa jag vet. Vi har ju köpt det och ska dela ut en liten flaska till alla när dom går ut från kyrkan. Så får dom blåsa när vi kommer ut på trappan!

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-06 17:08:01 följande:
    Hehe, mja kankse inte :PTycker bara det är så fiiint med såpbubblor, haha
  • allehanda
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-05 19:33:09 följande:
    Kan tänka mig att det inte är poppis överallt, tex där kyrkan invändigt är målad med linoljefärg, där såpbubblorna kan lösa upp färgen och där kyrkoantikvarierna normalt sett går i taket om man inte torkar golven med särskild golvsåpa(svindyr sådan).Kan vara problem även där man har textilier som är ömtåliga, läs gamla, samtidigt som det i nyare kyrkor kanske inte är så noga om man får lite bubblor runtikring.
  • JustMeAndMyLove

Precis de sakerna jag tänkte på. Nä asså det var bara en tanke :) Vet inte om jag skulle vilja det, även om det vore fint! Räcker med såpbubblor när man kommer ut ur kyrkan :)

allehanda skrev 2009-05-08 23:12:09 följande:
    Kan tänka mig att det inte är poppis överallt, tex där kyrkan invändigt är målad med linoljefärg, där såpbubblorna kan lösa upp färgen och där kyrkoantikvarierna normalt sett går i taket om man inte torkar golven med särskild golvsåpa(svindyr sådan).Kan vara problem även där man har textilier som är ömtåliga, läs gamla, samtidigt som det i nyare kyrkor kanske inte är så noga om man får lite bubblor runtikring.
Svar på tråden Fråga när man bokar kyrka