• Mamli

Hjälp mig nu tjejer!!!!

Jag och min sambo förlovade oss förra året, dagen efter fick jag reda på hur dålig vår ekonomi var. Min sambo hade tagit citibank lån och smslån och ljög om allt och att räkningarna var betalda. Jag fick brev från kronofogden som han inte visste nåt om sa han.

Jag ringde hans föräldrar och de tog han om alla skulder, min sambo går fortfarande hos psykolog där han får prata om varför han väljer att ljuga.

Idag bor vi i en etta som jag står på, han har fått jobb och jag är hemma med vår underbara son och vi betalar av lånet till hans föräldrar varje månad.

Allt detta gjorde att förlovningen fick oss bara ledsna och arga, jag fick eksem av min ring och den gick sönder hela tiden så vi bestämde oss för att bara strunta i allt.

NU, funderar jag på att fria!
    Jag ska sälja våra gamla ringar, få guld av min moster som jag får sälja och köpa fina titanringar.

Det är dags att se framåt!
    Har vi klarat av detta så kommer vi klara allt!

Vad ska jag tänka på?? Jag vill fixa allt, jag tänkte vi skulle ha en borglig vigsel nästa år med bara familjen närvarande. Jag har 20kg att gå ner och pengar ska sparas så nu är det dags att sätta igång!

Det blir nog en fest senare hemma hos min mamma, men vill ju göra nåt speciellt på vår bröllopsdag.

Snälla hjälp mig nu! Vad ska jag göra och hur ska de mesta gå till?

• Svar på tråden Hjälp mig nu tjejer!!!!
  • Yesh I do

Vigsel och sen restaurangbesök som Imma skrev låter väl jättemysigt!
    Stort lycka till!

• Mamli

åh tack så mycket!
    Ja resturang skulle vara mysigt, har ju en väldigt fin resturang i närheten av stadskyrkan.
    Kanske ta lite champagne utanför kyrkan och prata lite och sen gå och äta.

Det skulle ju vara roligt att göra nåt mer under dagen, att inte bara åka hem till det vanliga livet. Men bo på hotell vet ja inte...finns ju inget att göra där.

Jag ska nog fria först, men hade vart roligt att iaf ha bokat datum.

Om man har kyrklig vigsel, är det nåt att tänka på då? måste man ha solist m.m.
    Känner ingen som kan sjunga och att boka en kostar ju en del.

Efternamn blir problematiskt..ingen vill ta varandras namn och då får vi ta ett helt nytt...kostar också en del. Men de kan vi ju ta senare.

Vad roligt att ni ger förslag...funderar på hur jag ska fria.. har ju lite problem men att jag tänkte sälja guldet av våra gamla förlovningsringar så måste få godkänt av sambon först.. på nåt sätt

• Mamli

usch..säg inte så..jag klarar inte att han ljuger mer.
    vart fixar man äktenskapsförord?

• Yesh I do

Gifter ni er i kyrkan så ingår allt (präst och kantor), man behöver inte alls ha en solist om man inte vill. Kantorn spelar ju psalmerna som sjungs under vigseln. Bara att ringa till församlingen i fråga och boka! De brukar vara väldigt hjälpsamma.

Ni kan ju packa med er en liten korg med champagne som ni kan dricka efteråt innan restaurangen.

Kan du inte säga att ringarna börjar se lite trista ut och att du lämnar in dem för putsning eller nåt...sen vips har de blivit era nya ringar. En lögn iofs men nog en ganska positiv sådan!

Appropå hotell - vill inte vara sån men nog tusan finns det väl nåt att göra på bröllopskvällen =D

• Mamli

vi använder ju inte våra ringar så finns ingen anledning att lämna in dom..

Tittar på hotell nu, vi säger alltid att midsommarafton är vår dag.
    Så tänkte boka hotell den 19(midsommarafton??)till den 20.
    2vuxna och ett barn kostar 1020kr.
    I skövde. Han har arbetat där och båda tycker om staden.

brukar man vara ledig på midsommarafton?

• Mamli

ja..då menar jag att fria då inte vigseln

• Yesh I do

Midsommarafton är lite olika beroende på vad man jobbar med... om man jobbar är väl det ganska vanligt att jobba halvdag eller nåt sånt! Fast många är ju lediga!

• feltsen

vill bara säga: FY TUSAN vad ni har kämpat på bra!! vilket starkt par, blir otroligt imponerad! KUL att du ska fria på nytt, en fräsch start på ert nya liv :D:D! grattis!

• Mamli

tack feltsen!
    det var roligt att höra

har vart hos min moster idag och fått en vitguld ring med massa diamanter som min mormor köpte en gång. den ska jag ha som förlovningsring så ska jag köpa en titanring till sambon.

Vid giftemål kan vi köpa förlovningsring till mig och ha den andra som vigselring

Min mormor älskade fina smycken, och denna ringen köpte hon för hon tyckte den var så fin, så den är verkligen helt underbar!

Han är ledig midsommarafton, så den 19 tar vi in på hotell..hela familjen. och ska mysa och dricka champagne

• förlovad julafton 2007

Vi har bara en ring var. man måste faktiskt inte ha två men nu har du ju redan ordnat det.

Jag håller med någon som skrev innan om äktenskapsförord. Det är bara så att ekonomi kan förstöra för många par. Har man haft det knackigt är det skönt att säkra upp så gott det går. Det gör du ju för din sons skull dessutom. Kolla med familjens jurist/fonus eller sök i gula sidorna på familjejurist eller prata med din bank så löser det sig. Det kostar säkert någon tusenlapp men det är det nog värt. Sorry. Det är för din sons skull och kärleken är för din skull ;o)

Vad gäller kyrka har det inte varit alls mekkigt att bestämma. Träffade prästen en gång, valde psalmer och in och utgångsmarscher. Inga kostnader och inte svårt. Behöver inte ha solist. Kanske vill någon familjemedlem, mor, moster läsa en vers ur bibeln eller en alldeles egen till er. Sen är det en annan sak om man inte vill vara i kyrkan. Tror faktiskt inte att borglig vigsel ska kosta heller men det vet jag faktiskt inte. Man får ju betala om man inte är på rådhuset eller liknande och vigselförrätaren måste åka ut någonstans.

Brudbukett fixar jag av en underbar kruka Hortensia. Blir superfint och håller bra. En kruka kostar en 150 kr. Det är ju lite kul att ha något. Min brudklänning kostar 1600 men det nu i sommartider finns så mycket fint ute att man kan säkert passa på under rean.

Kanske ni kan tälta på bröllopsnatten. Kan väl vara mysigt att vara ute och kanske sitta vid elden och prata och sen gosa för sig själva i tältet...eller ja ni kanske inte gillar tält men det tycker jag verkar mysigt!

Lycka till!

• Sommar 2010

Grattis till att ni ska gifta er! Men jag håller med föregående skribenter, upprätta ett äktenskapsförord. Kontakta en familjejurist. Det kostar en slant, men det är värt det OM det skulle bli problem sedan. Tänk på barnet i första hand. Vill absolut inte vara negativ, men vill man av någon anledning gå skilda vägar senare i livet så kan nog just ekonomi och boende bli en svår del att handskas med.

Lycka till!

• Mamli

får kolla upp de...han blir arg så fort jag säger attd e kanske händer igen..att han inte tänker låta de hända..och de hoppas ja verkligen.

Men förlovning blir de, bröllopet kanske ska vänta ett tag. jag låter bli att boka och säger att vi kanske kan göra det nästa sommar, då kan vi bestämma oss till hösten eller vintern hur vi vill göra.

• Mamli

berättat för min kompis att jag ska fria idag. Hon blev jätte glad. Hon tyckte de lät toppen att gifta sig i stadskyrkan och sen gå till resturang för de blir billigt.

• Carro 1963

jag igen - med äktenskapsförordet - om du ska vänta med att gifta dig bör du i stället fixa samlevnadsavtal, titta här: www.familjeekonomi.se/category/familjejuridik/

äktenskapsförord (och samlevnadsavtal också tror jag) måste skickas in till tingsrätten för registrering för att det ska vara giltigt.

Många kan tänka att vaddå - vi kommer alltid älska varandra och visst kanske det är så men annat kan ju hända. Om ena parten t ex blir skyldig pengar så kan de tvinga er att sälja huset och ta hälften av dom pengarna. Eller mer om ni har olika inkomster - då räknas procentuellt hur mkt av huset parterna äger. Så om en av er lever lite farligare än den andra så bör viktiga saker stå på den som inte tar risker.

Likadant om nån har barn från ett tidigare förhållande så kan de få rätt till ditt hus om deras förälder dör fastän det inte är dina barn. De kan alltså tvinga en efterlevande att sälja sitt hus så de får ut sitt arv.

Eller släktklenoder? Kanske inte ska gå till maken om man dör utan till lillasyster eller annan egen släkting.

Här finns en gratismall: www.mallar.biz/vardagsjuridik/partnerskap/mall-aktenskapsforord/

Alla borde tänka på detta. Hur trist det än är så kan det om det vill sig illa bli katastrofalt i längden.

B smart!

Mamli skrev 2009-04-21 09:40:45 följande:
    får kolla upp de...han blir arg så fort jag säger attd e kanske händer igen..att han inte tänker låta de hända..och de hoppas ja verkligen.Men förlovning blir de, bröllopet kanske ska vänta ett tag. jag låter bli att boka och säger att vi kanske kan göra det nästa sommar, då kan vi bestämma oss till hösten eller vintern hur vi vill göra.
Svar på tråden Hjälp mig nu tjejer!!!!