• Mamli

Hjälp mig nu tjejer!!!!

Jag och min sambo förlovade oss förra året, dagen efter fick jag reda på hur dålig vår ekonomi var. Min sambo hade tagit citibank lån och smslån och ljög om allt och att räkningarna var betalda. Jag fick brev från kronofogden som han inte visste nåt om sa han.

Jag ringde hans föräldrar och de tog han om alla skulder, min sambo går fortfarande hos psykolog där han får prata om varför han väljer att ljuga.

Idag bor vi i en etta som jag står på, han har fått jobb och jag är hemma med vår underbara son och vi betalar av lånet till hans föräldrar varje månad.

Allt detta gjorde att förlovningen fick oss bara ledsna och arga, jag fick eksem av min ring och den gick sönder hela tiden så vi bestämde oss för att bara strunta i allt.

NU, funderar jag på att fria!
    Jag ska sälja våra gamla ringar, få guld av min moster som jag får sälja och köpa fina titanringar.

Det är dags att se framåt!
    Har vi klarat av detta så kommer vi klara allt!

Vad ska jag tänka på?? Jag vill fixa allt, jag tänkte vi skulle ha en borglig vigsel nästa år med bara familjen närvarande. Jag har 20kg att gå ner och pengar ska sparas så nu är det dags att sätta igång!

Det blir nog en fest senare hemma hos min mamma, men vill ju göra nåt speciellt på vår bröllopsdag.

Snälla hjälp mig nu! Vad ska jag göra och hur ska de mesta gå till?

• Svar på tråden Hjälp mig nu tjejer!!!!
  • Mamli

kanske gifta oss utomhus..jag vill bara att det ska vara lätt.
    vi gör det för att få vara tillsammans, inte för att de ska kosta multum och vara jätte stort.

• Imma

Härligt att ni har hittat tillbaka till varandra och att du känner att det är dags för bröllop!

En fest i trädgården för de närmsta låter som en bra idé tycker jag. Kanske lite enkelt buffémat om ni vill bjuda på något. Ett bröllop behöver verkligen inte kosta mycket pengar för att vara lyckat.

• Mamli

Tack

Ja de låter ju jätte mysigt men vet då inte vems trädgård det skulle vara
    Vi bor i lägenhet och hos våra föräldrar går det inte. Vi funderar på en ö som finns här i stan, eller parken bakom komunhuset.
    Det jag funderar på är hur man gör om det regnar?

Om det är borgligt så är det väl bara hindersprövningen, och en plats man behöver tänka på?
    Vilka tycker ni jag borde bjuda? Vill ju ha de så litet som möjligt.

Vi är 3st, min mamma och styvpappa (men hans föräldrar??)
    mina 2systrar varav en har sambo.
    Min moster

Sambons mamma,pappa,syster. Men hans moster+morbror och deras dotter+sambo som är lite som syskon och vår sons gudmor borde väl också få komma?

då blir vi 13st...15 om min styvpappas föräldrar ska komma...då blir de inte så litet...min moster är som en andra mamma så hon måste komma.

• Nezza

Om ni gifter er i kyrkan är det ju gratis (om en av er är medlem i svenska kyrkan), då kan ni ju välja en kyrka ni tycker är fin så behöver ni inte tänka på var och om det regnar etc. Då är det bara festen kvar att "oroa sig över"

• Carro 1963

som skild två gånger vill jag bara säga: skriv äktenskapsförord som stipulerar att det du tar in i det gemensamma boet är ditt och se till att ha separata bankkonton, skriv aldrig under något lån tillsammans med honom - ta då hellre varsitt lån i stället

jätteledsen att vara så neggig men har män en gång visat tendens till att ljuga om pengar och inte heller kunnat fixa sin ekonomi så är det en tidsfråga innan de ställer till det igen - du måste se till att skydda dig själv och din son så ni inte plötsligt hamnar på bar backe

var gärna dökär men var SMART också - man kan kombimera de två

Hoppas allt blir som du vill!
    kram

• Mamli

jag är medlem i svenska kyrkan..har funderat på svenska kyrkan med men känns som om det är mer arbete...all musik och mer prat.

• Mamli

hade ju vart häftigt att gifta sig vid slussarna eller vid kanalen...då får alla se vår fina stund
    ja iaf de som åker förbi..

• Nezza
    Mamli skrev 2009-04-20 13:52:00 följande:
    jag är medlem i svenska kyrkan..har funderat på svenska kyrkan med men känns som om det är mer arbete...all musik och mer prat.
    Vi valde kyrkan för att det är inget jobb och gratis. Allt är ju mer eller mindre klart.
  • Mamli

ja de kanske blir ungefär samma.
    tänkte man bara kunde gå ut och äta efteråt också.
    och köpa nån klänning runt studenten.
    då är de ringar som kostar...och maten.

• Imma

Ett alternativ kan ju vara att ni går ut och äter på någon restaurang, så kan de som vil följa med dit och fira betala för sin egen mat. Jag är verkligen ingen anhängare av kuvertavgifter, men på en restaurang där man faktiskt får bestämma själv vad man ska äta skulle jag inte ha några problem att betala på egen hand. Då skulle ni kunna fira med lite fler personer, om ni vill, och fortfarande hålla nere kostnaderna.

Om ni vill gifta er borgerligt gissar jag att ni får kontakta kommunen där ni bor och boka in er hos en vigselförättare.

Sedan ska ni ansöka om hindersprövning och skicka in namnändringsblanketten. Dessa blanketter kan du beställa hos skatteverket redan nu, eller så kanske du vill fria först....

Mamli skrev 2009-04-20 15:23:28 följande:
    ja de kanske blir ungefär samma.tänkte man bara kunde gå ut och äta efteråt också.och köpa nån klänning runt studenten.då är de ringar som kostar...och maten.
Svar på tråden Hjälp mig nu tjejer!!!!