• Nifi 09

Ska brudparet stå för ris/konfetti eller tar gästerna med sig?????

Känner mig lite fundersam på om vi ska förse gästerna med rosenblad/konfetti som de kan kasta på oss???
    Behöver lite hjälp, tack

• Svar på tråden Ska brudparet stå för ris/konfetti eller tar gästerna med sig?????
  • allehanda
    Bambi76 skrev 2009-04-17 13:59:52 följande:
    Vi(eller rättare sagt min systers barn) kommer dela ut rispåsar till gästerna innan vigsel tillsammans med vigselprogrammet..
    !Inte innan vigseln snälla ni, vet ni hur det ser ut i en kyrka där folk sitter och pillar med sin lilla rispåse( ni anar inte hur många gånger detta händer!) oops någon öppnade sin och risen far ur på golvet, grannen trampar i eländet och vaktmästaren har en vigsel till eller föralldel en gudstjänst och hinner inte dammsuga upp.
    Ja jag vet det kan anses gnälligt men det är sanning.Som tur är det så numera i våra kyrkor är "kastmaterial" bara tillåtet utanför kyrkan, för allas trevnad.
  • Bröllopnervig

Såpbubblor är jättefint! Det ser sagolikt ut! Köper man färdiga bubblor avsedda för bröllop behöver heller inte oroa sig för fläckar. Rosenblad kan ge jobbiga fläckar, särskilt om det är lite blött.

• Nifi 09

Vi ska ju då ha ett greksikt bröllop å där kastar man konfettin inne i kyrkan, får kanske kolla med prästen vad han säger om såpbubblor.... intressant :)

• Bambi76

Jo, vi kommer att ge våra gäster det innan vigseln (har pratat med kyrkan och vaktmästaren och det är ok ) men vi kommer inte att ge det till barnen innan utan dom får sina efter vigseln.

allehanda skrev 2009-04-17 22:26:42 följande:
    !Inte innan vigseln snälla ni, vet ni hur det ser ut i en kyrka där folk sitter och pillar med sin lilla rispåse( ni anar inte hur många gånger detta händer!) oops någon öppnade sin och risen far ur på golvet, grannen trampar i eländet och vaktmästaren har en vigsel till eller föralldel en gudstjänst och hinner inte dammsuga upp.Ja jag vet det kan anses gnälligt men det är sanning.Som tur är det så numera i våra kyrkor är "kastmaterial" bara tillåtet utanför kyrkan, för allas trevnad.
  • allehanda
    Bambi76 skrev 2009-04-19 15:09:55 följande:
    Jo, vi kommer att ge våra gäster det innan vigseln (har pratat med kyrkan och vaktmästaren och det är ok ) men vi kommer inte att ge det till barnen innan utan dom får sina efter vigseln.
    Vad bra men detta gäller vuxna till 100%!
  • bridesilly

På vårat bröllop var det då ingen som satt och pillade på sina rispåsar under vigseln, tror nog dom flesta kan hålla sig lugna under vigseln

allehanda skrev 2009-04-17 22:26:42 följande:
    !Inte innan vigseln snälla ni, vet ni hur det ser ut i en kyrka där folk sitter och pillar med sin lilla rispåse( ni anar inte hur många gånger detta händer!) oops någon öppnade sin och risen far ur på golvet, grannen trampar i eländet och vaktmästaren har en vigsel till eller föralldel en gudstjänst och hinner inte dammsuga upp.Ja jag vet det kan anses gnälligt men det är sanning.Som tur är det så numera i våra kyrkor är "kastmaterial" bara tillåtet utanför kyrkan, för allas trevnad.
  • Robina67

Våra gäster fick ta med sig eget, vad de nu ville kasta på oss. Vi hade endast en del såpbubblor som delades ut till barnen/ungdomarna som var med. Inga konstigheter alls

• Lady o Lufsen

På de bröllop jag har varit på (inklusive mitt eget ) så höll brudparet med det dom ville bli beströdda med.

OBS! Vi vigdes vid vårat torp, så där var det fritt fram.....fråga kyrkvärden innan ni bestämmer er för vad ni vill bli hyllade med- om ni ska bli hyllade vid kyrkan/på kyrktrappen!
    Ris och annat i "matväg" (som fågelfrö eller dyl)kan betraktas som olämpligt att kasta vid kyrkan då kyrkan har oftast väldigt dyrbar interiör som bör skyddas mot skadedjur som exempelvis råttor.....

• Lady o Lufsen

...och väljer man att strunta i det så kan man bli bötlagd...inte direkt en summa man har med i beräkningen, eller hur?

• Lady o Lufsen

...strunta i att höra vad det är för regler som gäller och/eller strunta i vad man får för förhållningsregler, menar jag då!

• Vill nu

Tycker i ärlighetens namn att det är lite konstigt att förse gästerna med ris eller dylikt, då det är en lyckönskning till brudparet, inte en "dekoration"... Tycker att det blir lite som att ge gästerna gratulationskort, som de kan ge sen på festen!
    På vårt bröllop hade ungefär hälften av gästerna med sig hela rispaket, så alla hade ris så det räckte och blev över!

• Lady o Lufsen

Vill nu skrev 2009-04-19 19:30:18 följande:

Tycker i ärlighetens namn att det är lite konstigt att förse gästerna med ris eller dylikt, då det är en lyckönskning till brudparet, inte en "dekoration"... Tycker att det blir lite som att ge gästerna gratulationskort, som de kan ge sen på festen! På vårt bröllop hade ungefär hälften av gästerna med sig hela rispaket, så alla hade ris så det räckte och blev över!
    Jo, det kan man kanske tycka...men det är ju det alternativet som gör att brudparet själva kan bestämma vad dom vill bli lyckönskade med...såpbubblor, blomblad eller annat, för det är ju inte alla som har just ris.
Svar på tråden Ska brudparet stå för ris/konfetti eller tar gästerna med sig?????